Slechts zestien maanden na de functie van CEO op zich te hebben genomen, stapt James Brett per direct op bij het noodlijdende Amerikaanse modebedrijf J. Crew. Brett en J. Crew voorzitter Mickey Drexler het niet met elkaar eens worden over de strategie van het merk. Brett wilde het merk ook via Amazon verkopen, maar volgens Drexler zou de exclusiviteit van J. Crew daaronder lijden.

De functie van CEO wordt overgenomen door leden van het kantoor van de CEO. Michael Nicholson, Adam Brotman, Lynda Markoe en Libby Wadle zullen de operationele taken voorlopig overnemen terwijl zij aan een ‘permanente oplossing’ werken, meldt het bedrijf in een persverklaring.

Ook Chief Marketing Officer Vanessa Holden verlaat het bedrijf. Holden ging vorig jaar bij J. Crew aan de slag maar diende haar ontslag in slechts twee maanden na de herlancering die ontwikkeld was om klanten opnieuw voor zich te winnen. Het ontslag van Holden zou niets te maken hebben met het vertrek Brett, aldus een woordvoerder van het merk.

“J. Crew terugkeren naar diens iconische status vereiste het heruitvinden van het merk om het Amerika van nu te vertegenwoordigen met een uitgebreider, inclusiever modeconcept,” zei Brett in een persverklaring. “Echter, ondanks de positieve resultaten van de herlancering van het merk, konden het bestuur en ik het niet eens worden over de verdere koers van het bedrijf.”

Brett had in zijn tijd als CEO lagere prijzen, grotere maten en een collectie op Amazon Fashion geïntroduceerd. Dit had zijn vruchten afgeworpen. In het tweede kwartaal van het lopende boekjaar steeg de vergelijkbare omzet met 5 procent ten opzichte van een daling van 5 procent in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het nettoverlies daalde naar 6,1 miljoen dollar (5,34 miljoen euro) van 18,5 miljoen dollar vorig jaar.

In Nederland is J. Crew verkrijgbaar bij de Bijenkorf en via Zalando.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN