De gebroeders Wertheimer: wie houden zich schuil achter Chanel?
bezig met laden...
“Chanel zal privé en onafhankelijk blijven,” aldus Philippe Blondiaux, financieel directeur van het luxemerk, bij de presentatie van de resultaten over 2018 in afgelopen juni. Een aankondiging die de speculaties over een verandering van eigenaar van het huis, die sinds het recente overlijden van Karl Lagerfeld is toegenomen, heeft afgezwakt.
In 2018 steeg de omzet met 10,5 procent in constante valuta tot 9,95 miljard euro, gedreven door de omzet in de regio Azië-Stille Oceaan waar de omzet 19,9 procent steeg, Europa steeg 7,8 procent en Amerika kwam uit op een stijging van 7,4 procent.
Het overlijden van Karl Lagerfeld afgelopen februari heeft de geruchten rondom Chanel doen opwaaien. De eigenaren van het modehuis, de familie Wertheimer, zouden het modehuis kunnen verkopen of een beursgang willen aanvragen. Tijdens de "Journée de l'Investisseur" (investeerdersdag) in Parijs verklaarde LVMH echter dat Chanel een waarde heeft die dichter bij de 100 miljard euro ligt, in plaats van de 50 miljard euro die door sommige analisten wordt geschat.
Chanel, een van de meest prestigieuze Franse luxe modehuizen ter wereld, blijft een mysterie om zich heen creëren en dit draagt zeker bij aan de allure van het merk. Chanel maakt geen deel uit van de twee grootste modeconglomeraten ter wereld, LVMH en Kering. Chanel, opgericht door de legendarische Coco Chanel in 1910, is altijd afgeschermd geweest van deze machtsstrijd en niet afhankelijk van buitenlands kapitaal om wereldwijde trends te blijven dicteren. En hoewel het bedrijf aanzienlijke financiële steun geniet, wordt het bedrijf al drie generaties lang geleid door de familie Wertheimer.
De Wertheimers: van origine Joodse afkomst
In 1924 sloot Coco Chanel een samenwerkingsverband met Pierre Wertheimer, een zakenman uit een familie van belangrijke handelaren, om parfums voor Chanel te produceren met als doel de Chanel N°5 geur uit te breiden naar een breder publiek. De Chanel-groep is uiteindelijk geleidelijk aan ontstaan uit meerdere activiteiten en samenwerkingen met horlogemakers en lingeriemerken zoals Bell & Ross en Eres.
Sindsdien is Chanel van vader op zoon overgegaan en wordt sinds 1974 geleid door de broers Gerard en Alain, de kleinzonen van Pierre en de zonen van Jacques Wertheimer. Uiteindelijk zijn zij degenen geweest die de beste beslissing tot nu toe hebben genomen; het aannemen van de beste ontwerper van die tijd, wijlen Karl Lagerfeld. Met de eerste stappen die Coco Chanel met het merk had gemaakt in het achterhoofd, introduceerde Lagerfeld zijn bijzondere avant-garde touch, wetende hoe hij de toon moest zetten in de internationale modewereld tot aan zijn laatste dagen. Een ander strategisch punt voor de Wertheimers; Karl's opmerkingen waren vaak controversieel, vooral om zich in de schaduw van dit briljante en extreem gemediatiseerde karakter te profileren.
Discretie: het sleutelwoord van uitzonderlijke mensen
"Om gelukkig te leven, leven we verborgen,” aldus de Wertheimer broers. Discretie is een van hun hoofdregels. En terecht; hoewel het geen geheim is dat een van de broers in Zwitserland en de andere in de Verenigde Staten woont, is hun verschijning in het openbaar uiterst zeldzaam en ver weg van de schijnwerpers. Een houding die ook voorkomt bij andere grote namen in de mode, bijvoorbeeld Hermes of Inditex. Bijvoorbeeld Amancio Ortega, die aan het hoofd staat van de Spaanse modegroep Inditex (Zara, Bershka, Pull&Bear), verschijnt zelden in het openbaar en geeft geen interviews. De multimiljonair was onlangs aanwezig op de bruiloft van zijn dochter Marta Ortega, waar hij ontspannen de pers te woord stond. Met dezelfde formule, "verborgen" in een luxe segment, zijn Alain en Gérard Wertheimer erin geslaagd Chanel te positioneren als een van de beste merken ter wereld.
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.fr. Vertaling en bewerking door Esther Hut.
Beeld: Lajos-Eric Balogh / picture alliance / dpa Picture-Alliance / AFP