• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Christophe Lemaire wordt creatief directeur nieuwe Uniqlo-lijn

Christophe Lemaire wordt creatief directeur nieuwe Uniqlo-lijn

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mensen

Uniqlo heeft Christophe Lemaire aangesteld als creatief directeur. Hij gaat de creatieve leiding geven aan het nieuwe Research & Design Center in Parijs en zal ook de nieuwe Uniqlo U-lijn gaan ontwerpen. Dat heeft moederbedrijf Fast Retailing bekendgemaakt.

Voorzitter, president en CEO van Fast Retailing Tadashi Yanai laat in een reactie op Lemaire’s aanstelling weten: “Ik ben verheugd om Mr. Christophe Lemaire welkom te heten als lid van het Uniqlo-team. Ik ben keer op keer verbaasd door zijn unieke talent om samen te werken en de Uniqlo and Lemaire collectie te creëren. Ik kijk ernaar uit om meer innovaties te zien die hem inspireren, en ik ben ervan overtuigd dat zijn enorme ervaring en talent zal gedijen bij Uniqlo.”

Christophe Lemaire vult aan: “Bij het werken aan de Uniqlo and Lemaire collectie vond ik de toewijding van Uniqlo aan productontwikkeling, hoge kwaliteit en teamwork indrukwekkend en heel inspirerend. Het is een uitdaging en een plezier voor mij om onderdeel te zijn van het team dat Uniqlo lifewear ontwerpt - dagelijkse kleding dat resoneert bij mensen wereldwijd.”

Uniqlo lanceert nieuwe lijn onder leiding van Christophe Lemaire

Lemaire zal de creatieve leiding hebben in het nieuwe Uniqlo Paris Research & Design Center en de nieuwe Uniqlo-lijn. Het researchcentrum functioneert -net als andere Uniqlo R&D centers in Tokyo, Shanghai, New York en Los Angeles- als product design center. Daarnaast verzamelen de teams ook informatie over lokale modetrends, lifestyles en nieuwe materialen.

“Uniqlo beschikt over innovaties die de lifewear filosofie vasthouden; het bieden van comfortabele kleding voor alle lifestyles,” zegt Uniqlo. De eerste collectie die Lemaire samen met het Uniqlo-team zal ontwerpen wordt begin juli gelanceerd in Parijs. Daarna wordt de U-collectie wereldwijd gelanceerd tijdens het herfst-/winterseizoen 2016.

Het is niet de eerste keer dat Lemaire de handen ineenslaat met Uniqlo. Eerder werkte hij samen met Sarah-Linh Trans aan de Uniqlo and Lemaire collectie die in oktober 2015 werd gelanceerd. De opvolgende lente-/zomercollectie 2016 lag in maart van dit jaar in de winkels. Die collecties konden op veel positieve reacties rekenen van experts in de mode-industrie en klanten, zegt Uniqlo zelf.

Voorheen werkte Christophe Lemaire als artistiek directeur en vergelijkbare functies voor wereldwijd bekende modehuizen als Lacoste en Hermès. Hij heeft al sinds 1991 zijn eigen label, die hij in 2007 opnieuw lanceerde met een eigen winkel. Na zijn vertrek bij modehuis Hermès legde hij de focus op zijn eigen label, maar wist nog wel tijd over te houden voor een samenwerking met Uniqlo.

Hij maakte in het verleden ook een collectie voor de Koreaanse keten Bean Pole.

Uniqlo wordt gezien als de ‘Zara’ van Japan, die zich richt op basics in plaats van trendy mode. De keten heeft meer dan 852 winkels in Japan en nog eens 633 winkels internationaal. België kreeg de eerste Uniqlo van het land in Antwerpen. In 2014 werd bekend dat het bedrijf overweegt een winkel te openen in Nederland.

Beeld: Uniqlo

Uniqlo