Calvin Klein bevestigt komst Raf Simons
bezig met laden...
De geruchten gingen al heel lang, maar nu is het eindelijk officieel: Raf Simons is de nieuwe chief creative officer van Calvin Klein. De 48-jarige ontwerper gaat vanaf 2 augustus aan de slag in zijn nieuwe functie. Dat heeft Calvin Klein via social media bekendgemaakt.
“De heer Simons zal de creatieve leiding geven aan het merk Calvin Klein wereldwijd, waaronder de lijnen Calvin Klein Collection, Calvin Klein Platinum, Calvin Klein, Calvin Klein Jeans, Calvin Klein Underwear en Calvin Klein Home. Als onderdeel van zijn rol als chief creative officer zal de heer Simons alle onderdelen van design, wereldwijde markering en communicatie evenals de visual creative services overzien,” laat Calvin Klein in een statement weten.
Raf Simons wordt chief creative officer Calvin Klein
De aanstelling van Simons als creatief directeur markeert de nieuwe wereldwijde creatieve strategie, die in april 2016 is aangekondigd. Daarbij vallen alle merken van Calvin Klein onder een creatieve leider. De strategie is onderdeel van de wereldwijde ontwikkeling van het merk Calvin Klein, die begon met de ‘herovering’ van Calvin Klein Jeans en Calvin Klein Underwear in 2013. Calvin Klein hoopt dat de verkoop van het merk met 10 miljard dollar toeneemt in de retaildivisie. “Deze nieuwe leiding is bedoeld om de positie van het premium merk wereldwijd te versterken en de weg vrijmaken voor toekomstige wereldwijde groei op de lange termijn,” stelt Calvin Klein.
“De komst van Raf Simons als chief creative officer markeert een gedenkwaardig nieuw hoofdstuk voor Calvin Klein,” zegt CEO Steve Shiffman. “Sinds de heer Klein zelf is het bedrijf niet meer geleid door een creatieve visionair, en ik ben ervan overtuigd dat deze beslissing het merk Calvin Klein verder zal brengen en dat het een significante impact heeft op de toekomst. Raf’s buitengewone bijdragen hebben de mode gevormd en gemoderniseerd, tot hoe we de mode vandaag de dag zien. Onder zijn leiding zal Calvin Klein zijn positie als toonaangevend wereldwijd lifestyle merk verstevigen.”
⠀Als onderdeel van de creatieve strategie voor de mode- en accessoiredivisies heeft Calvin Klein tevens een nieuwe creative director aangesteld Pieter Mulier. Hij zal verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van Simons’ creatieve visie en design, voor zowel de mode- en accessoirecollecties voor de vrouwen- en mannenlijn. Mulier rapporteert direct aan Raf Simons.
Raf Simons: van Dior naar Calvin Klein
De geruchten over het aantreden van Simons als Calvin Klein’s nieuwe creatief directeur gingen al maanden; het werd gekscherend al het 'slechtst bewaarde geheim van de mode-industrie' genoemd. Vanwege de non-compete clausule bij Dior, die deze maand afliep, liet de officiële aankondiging nog op zich wachten. In oktober 2015 vertrok Raf Simons bij modehuis Dior. HIj werkte drie jaar als creatief directeur bij het Franse modehus. Hij nam in 2012 het stokje over van John Galliano.
Simons, die in 1995 zijn mannenlabel Raf Simons oprichtte, kreeg bij Dior slechts 8 weken de tijd voor het maken van de herfst-/wintercollectie waarmee hij in 2012 voor het modehuis debuteerde. Vanwege overige werkzaamheden kwam dit uiteindelijk neer op vier weken. Normaal gesproken wordt er een periode van ruim 6 à 8 maanden uitgetrokken voor het ontwerpen en in elkaar zetten van een haute couture collectie. Ondanks de frustratie door het gebrek aan tijd, wist de ontwerper een collectie neer te zetten waarmee hij trouw bleef aan de vrouwelijke stijl van Dior en deze tegelijkertijd nieuw leven inblies. Het hele proces werd zelfs vastgelegd in de documentaire 'Dior and I', geregisseerd door de Fransman Frédéric Tcheng. Toch bleek uit de documentaire wel dat hij zich niet thuis voelde bij het modehuis. Zijn vertrek kondigde hij 3 jaar na zijn aanstelling aan.
Zo’n 4 maanden na zijn afscheid bij modehuis Dior gaf Raf Simons in een interview met dagblad De Tijd de reden van zijn vertrek. "Het moest altijd sneller gaan. Ik had alles, behalve tijd." Hij vervolgde: Het was geen kwestie van de job niet aankunnen. Zowel fysiek als mentaal ging het. De ideeën bleven komen, we haalden onze deadlines. Ook als we maar vijf weken hadden om een hele collectie van vijftig silhouetten te maken. Maar het moest altijd meer zijn." (...) "Het hele systeem is fucked up. Op het einde deed ik 8 collecties per jaar. En 6 runway-shows. Ondoenbaar, maar we deden het. En het lukte."
Moederbedrijf PVH Corp en Calvin Klein rapporteerden de afgelopen jaren echter goede resultaten. Calvin Klein, dat in 2003 voor 400 miljoen dollar (363 miljoen euro) door PVH werd gekocht, genereerde in 2015 een omzet van 8,2 miljard dollar (7,4 miljard euro). Dat is een stijging van 228 procent tegenover 2,5 miljard dollar (2,3 miljard euro) in 2003. PVH Corp, ook eigenaar van Tommy Hilfiger, boekte in 2015 een winst van 572,4 miljoen dollar (519,7 miljoen euro). Ook in het eerste kwartaal van het lopende fiscale jaar zag de modegroep de omzet sterk stijgen.
Lees ook: Raf Simons naar Calvin Klein: Wat kunnen we verwachten?
Benieuwd naar de volledige loopbaan van Raf Simons? Bekijk dan hier de interactieve map van FashionUnited.
Beeld: Calvin Klein, Raf Simons Dior SS14 - © Catwalkpictures.com