(advertentie)

Luxemerk Céline heeft een nieuwe CEO aangesteld. Het betreft Séverine Merle, die momenteel nog werkzaam is als vicepresident bij Berluti. Daarnaast wordt gemeld dat het bedrijf onder Merle hoogstwaarschijnlijk voor het eerst de wereld van de e-commerce zal gaan betreden.

Women’s Wear Daily (WDD) meldt dat Merle vanaf 1 april in haar nieuwe functie zal starten. In deze nieuwe positie zal zij verantwoording afleggen aan Pierre-Yves Roussel, bestuursvoorzitter en CEO van Céline’s eigenaar LVMH. “We zien dit als een soepele overgang waarbij we voortborduren op de kracht die het merk momenteel laat zien,” liet Roussel weten. “Séverine past goed binnen de cultuur van het merk.” Volgens de LVMH CEO bieden met name de productcategorieën schoenen en juwelen nog veel mogelijkheden voor groei.

Over de plannen die het merk heeft om een eigen webshop op te zetten en die binnen een jaar live te laten gaan in een aantal landen, zegt Roussel het volgende: “We geloven dat het belangrijk is dat we de collectie in al haar volledigheid laten zien. We willen erg productgericht zijn. Dat is sinds het begin altijd al het motto geweest van creatief directeur Phoebe Philo.”

Serle volgt bij Céline voormalig CEO Marco Gobetti op, die inmiddels werkzaam is bij Burberry. Serle is overigens al langere tijd werkzaam bij LVMH. Haar carrière binnen de luxegroep begon bij Kenzo, waarna ze posities bekleedde bij Le Bon Marché en later ook Louis Vuitton, voordat ze bij Berluti aan de slag ging. Wie haar opvolger wordt bij het laatstgenoemde merk, is nog niet bekend.

Nieuwe CFO voor Charles Vögele

Jürg Bieri is door de Raad van bestuur gekozen als nieuwe CFO van Charles Vögele. Hij is ook lid geworden van het bestuur. Dat meldt Charles Vögele.

“Jürg Bieri is een bewezen financieel expert die goed bekend is met het bedrijf. We zijn blij dat we op zijn kennis en expertise kunnen rekenen in de toekomst,” stelt Stefano Beraldo, president van de Raad van bestuur, in een persbericht. Bieri is al 18 jaar werkzaam in het bedrijf en zal verantwoordelijk zijn voor de afdeling Finance & Systems.

Markus Voegeli, die voorheen CFO en CEO was, zal zich volledig gaan concentreren op zijn rol als CEO. Zijn taak focust zich op de transformatie van het bedrijf; van een verticaal geïntegreerde retailers naar een pure sales organisatie.

Het modebedrijf kwam het afgelopen half jaar in zwaar weer terecht. In november 2016 heeft de Italiaanse warenhuis operator OVS heeft het Zwitserse modebedrijf Charles Vögele in november 2016 overgenomen. Dit deed OVS samen met Retail Sempione, die voor 35 procent eigenaar is van de modeketen, in samenwerking met twee andere partijen. Dankzij Sempione Retail verwerft OVS nu 82,62 procent van de Zwitserse keten.

Charles Vögele leed al sinds 2010 grote verliezen en was al enige tijd op zoek naar een investeerder om de continuïteit van haar activiteiten sindsdien garanderen. Eerder dit jaar maakte Vögele bekend zich na zeventien jaar terug te trekken uit de Belgische markt, omdat de 41 winkels daar nog nooit winst hebben geboekt. De Nederlandse tak van Charles Vögele heeft in januari faillissement aangevraagd bij de Rechtbank te Amsterdam. De Rechtbank heeft haar toestemming verleend, waarmee het Zwitserse bedrijf zich nu ook uit de Nederlandse markt zal terugtrekken. De Duitse bedrijven Tedi, Woolworth en Kik hebben een overeenkomst gesloten met Charles Vögele Germany GmbH voor de aankoop van een groot deel van het Duitse winkelnetwerk. Charles Vögele beschikte eerder over 760 winkels in zeven Europese landen.

Beeld: Charles Vögele

Nieuwe CEO voor Reiss

Het Britse label Reiss heeft een nieuwe CEO: Christos Angelides. De aanstelling is volgens het bedrijf onderdeel van een gepland opvolgingsprocent, waarbij Angelides de taken overneemt van oprichter en voorzitter David Reiss. Dat meldt WWD.

Angelides is verantwoordelijk voor de dames- en herenmodelijnen wereldwijd, evenals de accessoireslijnen. Daarnaast zal hij het merk moeten leiden naar een internationale expansie, met een focus op de Verenigde Staten, Azië en Australië.

“Ik ben blij dat Christos heeft toegestemd om Reiss te gaan leiden en ik kijk ernaar uit om nauw met hem samen te werken om hem te verzekeren van een orderlijke opvolging. Hij brengt significante retailervaring mee, die het van onschatbare waarde zal zijn als Reiss uitgroeit naar een echt wereldwijd modemerk,” zegt oprichter en voorzitter David Reiss in een statement.

“Ik kijk ernaar uit om voort te bouwen op de sterke funderingen die David heeft gebouwd en om de business verder uit te breiden in Groot-Brittannië en internationaal, samen met de ondersteuning van Warburg Pincus (deze private equity firma nam het label vorig jaar over, red.),” laat hij in een reactie aan WWD weten. De nieuwe CEO heeft al 30 jaar ervaring in retail. Zo was hij president van Abercrombie & Fitch en Abercrombie Kids, maar daar vertrok hij in december 2015 na 14 maanden.

Daarnaast heeft Reiss Andy Lawrence, die afkomstig is van Ralph Lauren, aangenomen als head of international. Reiss heeft 189 winkels in 17 landen, evenals diverse webwinkels. Het luxelabel rapporteerde in 2015 een omzet van 146 miljoen pond (171 miljoen euro).

Beeld: Reiss website

Maison Margiela heeft Riccardo Bellini aangesteld als CEO. Bellini is afkomstig van Diesel en volgt Giovanni Pungetti op. Dat bevestigt een woordvoerder van moederbedrijf OTB aan WWD.

Vertrekkend CEO Pungetti krijgt een andere taak binnen het moederbedrijf; hij wordt CEO van de regio Groot-China. In die rol heeft hij de verantwoordelijkheid over alle merken die onder het bedrijf vallen, te weten Diesel, Marni, Staff International en Maison Margiela. Voor hij bij Maison Margiela aan de slag ging was hij CEO bij Viktor & Rolf (2011-2015). Bellini werkt al sinds 2007 bij Diesel. In zijn laatste functie was hij CMO en uitvoerend vicepresident van Diesel en Diesel Black Gold.

Sinds de aanstelling van John Galliano als creatief directeur (2014) werkt OTB-eigenaar Renzo Rosso hard aan uitbreiding van Maison Margiela. Hij kocht in 2002 een meerderheidsbelang in het modehuis. In 2014 rapporteerde het modelabel een geconsolideerde omzet van 100 miljoen euro.

Ralph Lauren stelt twee nieuwe directieleden aan

Ralph Lauren heeft twee nieuwe directieleden benoemd: Jonathan Bottomley zal de onlangs in het leven geroepen functie van Chief Marketing Officer (CMO) op zich nemen, terwijl Tom Mendenhall Brand President wordt voor de lijnen Men’s Polo, Purple Label en Double RL.

Als CMO zal Bottomley leiding gaan geven aan het global marketing team, en zal hij verantwoordelijk zijn voor het bedenken en uitvoeren van marketing strategieën die het merk Ralph Lauren moeten versterken. Voor zijn aanstelling bij het modebedrijf, was Bottomley werkzaam als Chief Strategy Officer of Virtue bij Vice Media. Hiervoor werkte hij voornamelijk met klanten uit het luxe- en lifestyle segment. Bottomley zal op 3 april 2017 van start gaan in zijn nieuwe rol.

Mendenhall’s functie is tevens een die hiervoor nog niet bestond binnen het bedrijf. Zijn werkzaamheden zullen erop zijn gericht alle mannenlijnen van Ralph Lauren sterker te positioneren en zo omzetgroei te realiseren. Mendenhall heeft al veel ervaring in de mode, en was voorheen werkzaam bij Tom Ford (Chief Operating Officer), Abercrombie & Fitch (senior vicepresident) en Gucci (directeur Global Merchandising). Mendenhall zal vanaf 29 maart 2017 bij Ralph Lauren gaan beginnen.

Over de aanstelling van beide nieuwe directieleden zei Ralph Lauren zelf het volgende: “Nu we bezig zijn met het schrijven van ons volgende hoofdstuk, blijven we sterke leiders aan ons team toevoegen die met hun passie, energie en talent ons bedrijf vooruit moeten helpen. Zowel Jonathan als Tom brengen een frisse blik en erg veel ervaring naar Ralph Lauren. Allebei hebben ze een indrukwekkend CV, en we kijken ernaar uit hen te verwelkomen.”

Valerie Hermann, president Global Brands en interim Chief Creative Officer, vult aan: “Jonathan en Tom zullen een cruciale rol vervullen. Jonathan’s innovatieve aanpak zal moeten zorgen voor vernieuwing en een betere samenhang van onze marketingplannen, terwijl Tom’s eerdere ervaring naar verwachting van groot belang zal zijn voor het voortzetten van onze groei.”

De verschuivingen in het directieteam volgen kort op het nieuws dat CEO Stefan Larsson opstapt. De voormalig CEO was het niet eens met de turnaround strategie dat het bedrijf in de zomer van vorig jaar introduceerde. Een opvolger is nog niet bekend, en tot het zover is, neemt Chief Financial Officer Jane Nielsen Larsson’s taken op zich.

Beeld: Ralph Lauren Facebook

Edwin Jonkers weg bij Under Armour, is nieuwe CEO O’Neill

Het van oorsprong Amerikaanse modemerkmodemerk O’Neill heeft Edwin Jonkers aangesteld als de nieuwe CEO van het bedrijf. Jonkers, die voorheen werkzaam was bij Under Armour in de global head quarters in Baltimore/ USA, trad afgelopen maand in zijn nieuwe functie bij het sport- en lifestylelabel. Dat heeft het bedrijf bevestigd aan de Spaanse nieuwssite Modaes.

Voordat Jonkers het aanbod kreeg om de nieuwe CEO van O’Neill te worden, werkte hij een jaar lang als Global Merchandise Executive bij Under Armour. Daarvoor werkte hij ruim tien jaar bij Adidas, waar hij uiteindelijk werd benoemd tot vice-president van het productiecentrum in Tokyo. Voor zijn dienstperiode bij het Duitse sportmerk functioneerde hij tevens enkele jaren als hoofd van business development bij Nike.

Under Armour rapporteerde tegenvallende cijfers in boekjaar 2016. Bloomberg kwam daarbij tot de conclusie dat het Amerikaanse sportmerk te weinig innoveert en het gevoel voor mode en design mist dat nodig is om met de athleisure-trend mee te gaan.

Beeld: Under Armour Facebook

Tom Ford benoemt Brian Blake tot nieuwe voorzitter

Tom Ford International heeft Brian Blake benoemd tot de nieuwe voorzitter en chief operating officer van het bedrijf. Blake is per direct werkzaam in zijn nieuwe functies en vervangt daarmee Tom Mendenhall, die is vertrokken om ‘andere mogelijkheden na te streven’. Dat heeft het label bekendgemaakt.

Met zijn benoeming heeft Blake promotie gemaakt binnen het Britse designerlabel, waar hij voorheen functioneerde als directeur van de distributie en productie. In zijn nieuwe rol zal Blake toezien op alle zakelijke activiteiten en werkzaamheden voor het merk, waarbij hij rechtstreeks zal rapporteren aan mede-oprichter en CEO Tom Ford.

“Ik heb de afgelopen 27 jaar samengewerkt met Brian Blake nadat onze werkrelatie en vriendschap bij Gucci in 1990 begon,” zei Ford over de aanstelling. “We zijn in die tijd samen gegroeid en werkten recentelijk samen bij Tom Ford International. Brian is een zeldzaam wezen in onze industrie, omdat hij zeer analytisch en praktisch is, maar ook beschikt over goede sociale vaardigheden en hij een bewezen leider is. Hij heeft grote bijdragen geleverd aan Tom Ford International en ik kijk uit naar een nieuw hoofdstuk in onze groei met Brian aan mij zijde,” voegt de directeur toe.

In reactie op zijn nieuwe functie, verklaarde Blake: “Ik ben vereerd deel uit te maken van dit uitzonderlijk bedrijf en ik kijk ernaar uit om nauw samen te werken met Tom Ford, waar we doorgaan met het opbouwen van de reputatie van het bedrijf als ‘s werelds meest luxueuze merk.”

Voordat Blake aan de slag ging bij Tom Ford International, functioneerde hij onder andere als voorzitter en chief executive bij Gucci Worldwide en Burberry. Ook werkte hij eerder als commercieel directeur bij Prada en Miu Miu.

Beeld: Tom Ford Facebook

VF Corp stelt nieuwe directieleden aan

Carol L. Roberts en Benno Dorer zijn toegevoegd aan de Raad van bestuur van VF Corp. Ze zijn vanaf 14 februari werkzaam in hun functie. Dat meldt VF Corp in een persbericht.

Roberts zal zich bezighouden met Finance en Audit Committees en Dorer krijgt de verantwoordelijkheid over Audit, Nominating en Governance Committees.

Voorzitter van de Raad van bestuur Eric Wiseman laat weten blij te zijn met de aanstellingen. “Carol bezit een unieke en krachtige mix van ervaring in financiën, human resources, productie en algemeen management. En Benno heeft een buitengewone ervaring in het leiden en laten groeien van bekende, wereldwijde consumentenmerken. "

Robert was voorheen senior vicepresident en CFO bij International Paper. Dorer was CEO van The Clorox Company, waar hij sinds augustus 2016 ook voorzitter van de Raad van bestuur was.

Beeld: VF Corp

Oprichters vertrekken bij modemerk Vince

Minimalistisch label Vince onderging recent al verschillende veranderingen in het bestuur. Nu hebben mede-oprichters Rea Laccone en Christopher LaPolice bevestigd bij het bedrijf weg te gaan.

Het luxe merk werd in 2002 opgericht door Laccone en LaPolice met een focus op stijlvolle basisstukken . Na vier jaar ontwerpen in Los Angeles, werd het bedrijf verkocht aan Kellwood toen het bekender werd. Twee jaar geleden werd het duo weer gevraagd om betrokken te zijn bij het bedrijf. Laccone en LaPolice hebben echter hun tweejarige contract voortijdig beëindigd. “Ze kwamen het bedrijf weer binnen om alles op de rit te krijgen en de kwaliteit, esthetiek en het product weer naar het niveau te krijgen waar het lag,” zegt CEO Brendan Hoffman tegen WWD.

Op dit moment is het niet bekend of het duo in de toekomst weer betrokken wordt bij het merk.

Het merk is wereldwijd in 44 landen te koop. De collecties van het merk zijn in Nederland verkrijgbaar via de webshop Perfectly Basics en de Bijenkorf.

Beeld: Vince Facebook

Annemarie Uleman nieuwe directeur Men at Work

Modeketen Men at Work heeft een nieuwe algemeen directeur. Annemarie Uleman neemt vanaf 1 april het stokje over van Mark Hommelberg.

Uleman werkte voorheen bij onder andere Tommy Hilfiger Global Kids, Groupe Etam Pret a Porter bij Varova Fashion, het moederbedrijf van Men at Work.

Halverwege januari werd het aftreden van Hommelberg al bekend gemaakt. Destijds lichtte hij zijn vertrek toe: “Na 15 jaar Men at Work en na een succesvolle integratie bij Varova Fashion is het een mooi moment om aan een andere uitdaging te beginnen.”

Niet alleen heeft Men at Work een nieuwe algemeen directeur, ook de functie van creatief directeur wordt vanaf 1 april door iemand anders vervuld. Pauline Barendregt werkte al op projectbasis voor Varova Fashion en gaat in haar nieuwe rol weer nauw samenwerken met Uleman.

Beeld: Men at Work Facebook