(advertentie)
(advertentie)
Nieuwe creatief directeur voor Uniqlo

Uniqlo zet nieuwe stappen in haar groei in de Verenigde Staten. De Japanse retailer heeft Rebekka Bay aangesteld als creatief directeur van het nieuwe research and design centrum in New York. De Deense ontwerpster gaat daar vanaf 1 mei aan de slag. Dat melden diverse media.

In haar nieuwe rol zal Bay onder andere het ontwerpteam in New York gaan leiden. Daarnaast zal ze toezien op de productontwikkeling van alle aspecten van de modeketen. Daarbij zal ze rapporteren aan Yuki Katsuta, hoofd van research and design wereldwijd en senior vice president van moederbedrijf Fast Retailing. Bay zal “een team van toegewijde ontwerpers samenstellen en toezien op het productontwerp”, liet het bedrijf weten aan WWD.

Bay trad afgelopen februari af als creatief directeur van basicsmerk Everlane. Daarvoor werkte de Deense, die haar carrière begon als mode trendforecaster, vijf jaar lang als artistiek directeur bij H&M dochterbedrijf COS en vier jaar lang als fashion director bij Gap.

Naast New York, heeft Uniqlo nog vier andere R&D centra in Tokyo, Shanghai, Parijs en Los Angeles. Daar worden onder andere trends geanalyseerd en nieuwe producten ontwikkeld. Met de komst van Bay in New York wil het Japanse bedrijf verder uitbreiden in Noord-Amerika.

De input van Bay voor Uniqlo zal voor het eerst te zien zijn bij de herfst- en wintercollectie 2018. Haar invloed zal vanaf dan ook zichtbaar zijn in een groot deel van de in totaal 831 Uniqlo-winkels wereldwijd.

Beeld: Uniqlo USA Facebook

Balenciaga stelt nieuw hoofd van Europa aan

Modehuis Balenciaga heeft een nieuw hoofd van Europa, het Midden-Oosten en Afrika, zo meldt Modaes. Daphné Cousinau zal alle activiteiten in deze gebieden overzien als president.

Cousinau werkte voorheen bij COS en Valentino, maar vervult op dit moment de taak van manager van de retail, groothandel en franchise in EMEA.

Naast de aanstelling van een nieuwe president zijn meerdere veranderingen bij Balenciaga bekendgemaakt. Laura du Rusquec zal alle strategische projecten wereldwijd gaan overzien. Alexia de Courcel is aangesteld als directeur van merchandising voor de vrouwen en mannencollecties van Balenciaga.

Beeld: Balenciaga Facebook

Kering-oprichter François Pinault is benoemd tot Dignité de Grand Croix van het Franse Légion d’Honneur. Dit is de hoogste titel van de civiele onderscheiding in Frankrijk. Hij werd in 2012 al benoemd tot grand officer door de Franse Orde.

Het Légion d’Honneur onderscheidt personen voor hun bijdrage aan de Franse maatschappij. Onder andere Alber Elbaz, Karl Lagerfeld, Anna Wintour en Ralph Lauren hebben een plek op de erelijst. Verschillende gradaties lopen van ridder, officier, commandant, groot officier en grand croix.

François Pinault is de oprichter van modegroep Kering die merken zoals Alexander McQueen, Gucci en Balenciaga in het portfolio heeft. Zijn zoon, François-Henri Pinault staat nu aan het hoofd van het bedrijf.

Nieuwe CFO bij Michael Kors

Thomas J. Edwards Jr. vervangt Joseph B. Parsons als chief financial officer bij Michael Kors. Edwards aanstelling is per direct effectief. Parsons vertrekt in augustus na dertien jaar bij het modemerk, meldt het bedrijf in een persbericht.

Edwards gaat niet alleen aan de slag als CFO, maar vervult vanaf nu ook de functies van chief operating officer, uitvoerend vice president en penningmeester. “We zijn heel enthousiast om Tom te verwelkomen in onze organisatie en dat hij verantwoordelijk is voor de wereldwijde financiële operaties en IT,” zegt John D. Idol, bestuurslid en CEO van Michael Kors. “Hij is een belangrijk instrument om de groei voort te zetten evenals initiatieven die onze waarde vergroten.”

Edwards was voorheen werkzaam bij Brinker International, een bedrijf met verschillende restaurants in het portfolio, als CFO en uitvoerend vice president. Daarvoor was hij onder andere werkzaam bij Wyndham Hotel Group.

”Ik ben verheugd om bij Michael Kors te werken,” zegt Edwards. “Het bedrijf heeft zichzelf gevestigd als een leider in de wereldwijde luxe industrie met een sterke historie van goede financiële resultaten. Ik zie er naar uit om samen te werken met John, Michael en de rest van het management team terwijl Michael Kors verder het lange termijn plan uitvoert.”

Beeld: Michael Kors Facebook

François-Henri Pinault uit bestuur Puma

Kering-topman François-Henri Pinault is niet langer onderdeel van de directie van Puma. Puma is een van de merken in het portfolio van Kering.

De directie van het merk is gereduceerd tot 6 personen. Naast het vertrek van Pinault is ook Todd Hymel geen onderdeel meer van het bestuur. Directielid Jean-François Palus licht het besluit toe: “Zes mensen, twee daarvan zijn vertegenwoordigers van werknemers, zij genoeg voor een effectieve en flexibele aansturing van het bedrijf en het voorkomt een onnodig lang proces om beslissingen te nemen. De laatste zes jaar hebben getoond dat een kleiner bestuur beter past bij de grote van het bedrijf. We mogen bovendien niet vergeten dat een kleiner bestuur het bedrijf ook helpt kosten te besparen.”

In 2015 waren al berichten over een mogelijke verkoop van Puma door Kering. Deze geruchten zijn nu verder aangewakkerd door het vertrek van Kering’s topman.

Beeld: Puma Facebook

Edward Enninful neemt de positie van Alexandra Schulman als hoofdredacteur over bij de Britse Vogue. Enninful is op dit moment style director bij W Magazine en treed 1 augustus aan in zijn nieuwe positie.

"Ik ben verheugd om de aanstelling van Edward Enninful als hoofdredacteur van de British Vogue aan te kondigen, effectief vanaf 1 augustus, 2017,” zegt Jonathan Newhouse, CEO van Condé Nast International in een persbericht. “Edward is een van de meest getalenteerde en succesvolle moderedacteuren ter wereld.”

Announcing @edward_enninful as the new editor of @britishvogue - read more via the link in bio

A post shared by British Vogue (@britishvogue) on

De Ghanese Edward Enninful begon zijn carrière in de mode als model op 16-jarige leeftijd toen hij gescout werd in de Londense metro. Hij werd vervolgens assistent van moderedacteur Beth Simmons bij i-D Magazine en volgde haar op na haar vertrek. Hierdoor werd hij de jongste moderedacteur bij het tijdschrift.

Enninful is geen vreemde van Vogue. Hij werkte al eerder voor de Amerikaanse (vanaf 2006) en Italiaanse (vanaf 1998) versies van het blad. In 2011 nam hij de positie van moderedacteur aan bij W Magazine.

Alexandra Schulman maakte in januari bekend op te stappen als hoofdredacteur bij de Britse Vogue. Zij heeft 25 jaar aan het hoofd gestaan van het tijdschrift. Destijds werden Emily Sheffield, rechterhand van Schulman bij Vogue, en Samantha Cameron, zus van de Britse premier David Cameron, genoemd als mogelijke opvolgers. Enninful is de eerste man die het blad zal leiden.

Het gerucht ging al enige tijd en is nu bevestigd door Jil Sander: Lucie en Luke Meier zijn de nieuwe creatief directeurs van het modehuis. De lente- en zomercollectie 2018 voor dames is de eerste collectie die het getrouwde ontwerpduo voor Jil Sander zal creëren.

“Luke en Lucie beschikken over een intieme verbinding met en een diepe kennis van het merk. Ze hebben een visie die modern, samenhangend en in contact is met wat nu relevant is. Dat combineren ze prachtig met een subtiel gevoel voor textiel, kledingconstructie en details,” zegt Jil Sander-CEO Alessandra Bettari in een verklaring. “Ik verwacht een creatie van zeer slimme collecties en een wereld om door te worden geïnspireerd.”

“We voelen ons vereerd om met ons werk lid te mogen worden van dit prachtige merk, waar Jil Sander zo’n diepgaande invloed op onze banen heeft gehad,” stellen de Meiers.

Lucie and Luke Meier have been appointed Creative Directors of Jil Sander. #NEU #JILSANDER

Een bericht gedeeld door JIL SANDER (@jilsanderpr) op

De uit Zwitserland afkomstige Lucie Meier werkte voorheen onder Nicolas Ghesquière bij de designstudio’s van Balenciaga en Louis Vuitton voordat ze de leiding kreeg over de ready to wear en couture damescollecties van Dior. Toen Raf Simons vertrok als hoofdontwerper, vervulde ze tijdelijk zijn positie totdat Maria Grazia Chiuri de rol overnam. Haar Canadese echtgenoot Luke Meier was acht jaar lang de hoofdontwerper van Supreme in New York. Daarna richtte hij zijn herenlabel OAMC op, waarvoor hij ook naast zijn werk voor Jil Sander actief zal blijven.

De ontwerpers vervangen Rodolfo Paglialunga. Vorige maand werd bekend dat hij het modehuis na drie jaar heeft verlaten.

Hudson’s Bay Company (HBC) heeft Wolfgang Link benoemd tot de nieuwe CEO voor haar Europese tak. Dat heeft het Canadese warenhuisbedrijf bekendgemaakt. Op 1 mei treedt Link officieel aan in zijn nieuwe functie.

In zijn nieuwe rol overziet Link HBC’s Europese managementteam en is hij verantwoordelijk voor de internationale expansie en groeistrategie voor onder andere Galeria Kaufhof, Galeria Inno en de komst van Hudson’s Bay naar Nederland. Daarbij rapporteert hij aan algemeen directeur Jerry Storch. Link vervangt de Belg Olivier van den Bossche, die zich na bijna vijftien jaar gaat richten op andere projecten.

“We zijn verheugd om Wolfgang te verwelkomen in de HBC familie in deze nieuwe fase van ontwikkeling voor onze Europese zaken, nu we ons voorbereiden om twee nieuwe banners in deze regio te lanceren,” stelt CEO Storch in een persverklaring. “Wolfgang is een ervaren leider met een bewezen track record in de detailhandel in Duitsland en heel Europa. Zijn ervaring met zowel digitale als traditionele kanalen en diepgaande kennis van de Europese markt waren belangrijk bij zijn selectie voor deze rol.”

Link treedt toe tot HBC Europe na een decennium lang bij Toys‘R’Us gewerkt te hebben. Daar maakte hij deel uit van de internationale raad van bestuur. Sinds 2013 was Link voorzitter van Toys’R’Us Europe, waarbij hij verantwoordelijk was voor de bedrijfsactiviteiten in negen verschillende landen. Voor zijn werk bij de speelgoedwinkelketen had hij leidinggevende functies bij het Duitse Medimax en ElectronicPartner Group.

“Het is voor mij een eer om toe te treden tot HBC, een bewezen wereldleider bekend om de best-in-class retail met uitzonderlijke banners. Onder Duitsers is Galeria Kaufhof de belichaming van een groot warenhuis en hetzelfde geldt voor Galeria Inno in België,” verklaart Link. “Met de introductie van Saks Off 5th in Duitsland en Hudson’s Bay en Saks Off 5th in Nederland zijn er spannende stappen voor ons.”

Pucci bevestigt vertrek creatief directeur Massimo Giorgetti

Creatief directeur Massimo Giorgetti vertrekt bij Emilio Pucci. Dat heeft het Italiaanse modehuis bevestigd tegenover WWD. Giorgetti treedt nog deze maand af. Zijn laatste collectie voor Pucci zal de resort 2018-collectie zijn.

Giorgetti trad in 2015 toe tot Pucci, als vervanger van creatief directeur Peter Dundas. Samen met het modehuis heeft hij besloten zijn driejarige contract voortijdig te beëindigen, om zich meer te kunnen richten op zijn eigen label MSGM dat hij in 2009 oprichtte. Pucci, eigendom van de LVMH Group, heeft voor zover bekend nog geen opvolger voor Giorgetti gevonden.

“De ervaring met Emilio Pucci, een van de meest representatieve en historische merken in de mode, was een inspirerende reis die ook heeft bijgedragen aan mijn persoonlijke groei,” verklaart Giorgetti aan WWD. “Vandaag de dag heeft mijn eigen merk behoefte aan meer en meer van mijn aandacht en al mijn energie. Ik wil graag Laudomia Pucci, de LVMH Group, CEO Mauro Grimaldi en alle Emilio Pucci teams bedanken voor de ondersteuning in dit mooie avontuur.”

“We hebben in totale overeenstemming besloten het contract te beëindigen,” laat Pucci-CEO Mauro Grimaldi weten. “Ik wil Massimo Grimaldi persoonlijk en namens het gehele bedrijf bedanken voor de grote professionaliteit die hij gedurende deze twee jaar van samenwerking heeft getoond.”

Giorgetti, die bekend staat om zijn talent voor prints en kleuren, heeft Pucci volgens analisten in een jongere, meer speelse richting geduwd. Sommigen tonen hierover echter gemengde gevoelens, omdat daarmee zou worden afgezien van Pucci’s eigenlijke karakter.

Beeld: via Emilio Pucci

Raph Schroder benoemd tot head of e-commerce Hema

Hema heeft een opvolger gevonden voor head of e-commerce Tico Schneider. Vanaf 1 april is zijn functie overgenomen door Raph Schroder. Dat bevestigt Hema aan FashionUnited.

Schroder werkt net als Schneider al langer bij Hema; sinds 2008. Sinds 2010 heeft hij verschillende e-commerce functies gehad, waarbij hij onder andere de internationale webwinkels van Hema heeft opgezet.

In zijn rol als head of e-commerce is hij verantwoordelijk voor de online categorie teams en de sales van alle zes webwinkels van Hema, zowel in Nederland als in het buitenland. Ook de online gebak- en fotoservice vallen onder zijn verantwoordelijkheden.

Beeld: Hema website, Hema