(advertentie)
(advertentie)

De Italiaanse modeontwerpster Laura Biagiotti overleden is overleden aan een hartaanval. Dat heeft haar dochter bekend gemaakt op Twitter.

Laura Biagiotti brak in de jaren zeventig door met elegante en vrouwelijke collecties van kasjmier, wat haar later de bijnaam 'koningin van de kasjmier' opleverde. Ook bracht ze het bekende parfum Roma uit in 1988.

Laura Biagiotti liet in 2005 de dagelijkse leiding van haar modehuis over aan haar dochter Lavinia Biagiotti Cigna.

Laura Biagiotti is 73 jaar geworden.

De CFDA Fashion Awards in New York eren Franca Sozzanu en ontwerper Rick Owens met een prijs.

Sozzani, hoofdredactrice van de Italiaanse Vogue, stierf in 2016 maar zal geëerd worden met een Fashion Icon Award. Owens ontvangt de Lifetime Achievement Award.

De CFDA Awards viert het beste van de Amerikaanse mode industrie en eert excellentie in mode design. Nominaties worden ingediend door de Fashion Guild, een groep van meer dan 1500 CFDA-leden waaronder mode editors, retailers en stylisten.

De ceremonie wordt gehouden op 5 juni in de Hammerstein Ballroom in de wijk Manhattan. Presentatoren van de avond zijn onder andere Nicole Kidman, Kerry Washington en Paris Jackson.

Creatief directeur Wolford vertrekt

Grit Seymore is vertrokken als creatief directeur van Wolford. Ze vertrekt wegens persoonlijke redenen. De aankondiging van haar vertrek komt kort na de resultaten van de eerste negen maanden, waaruit bleek dat het bedrijf nog steeds verlies leed. Dat meldt Fashionnetwork.

Seymore kwam in 2014 aan boord bij Wolford. Haar aanstelling was onderdeel van de herpositionering van het merk, waarbij de nadruk lag op het verbreden van de strategie. De creatief directeur was verantwoordelijk voor het ontwerpen van de collecties en had een adviserende rol in de merkidentiteit. De eerste collectie van haar hand was de lentecollectie 2016.

Eerder werkte Seymore voor merken als Max Mara, Donna Karan en Hugo Boss. Ook heeft ze veel als consultant voor verschillende merken gewerkt en heeft ze haar eigen modelijn, genaamd Tape.

Het Oostenrijkse beenmode- en lingeriemerk noteerde in de eerste negen maanden van het huidige fiscale jaar een omzetdaling van 7,5 procent tot 119 miljoen euro. In reactie daarop heeft het merk de middellange termijnplanning aangepast en een duurzamere financiële structuur ontwikkeld, waarmee er in boekjaar 2018/2019 voor het eerst weer winst wordt gemaakt.

Beeld: Wolford Facebook

Nieuwe CEO Ralph Lauren

Ralph Lauren heeft Patrice Louvet benoemd tot CEO van het bedrijf, meldt het modemerk in een persbericht. Hij vervangt hiermee Stefan Larsson die het bedrijf verliet vanwege visies die niet overeenkomen.

Louvet werkte 28 jaar bij Procter & Gamble Co., een beauty bedrijf. In zijn laatste functie was hij voorzitter van het bestuur bij de beautygigant. Hij zal officieel starten bij Ralph Lauren op 17 juli. Hij legt verantwoording af aan Ralph Lauren, de oprichter van het merk en huidige uitvoerend voorzitter en CCO van het bedrijf.

Patrice Louvet nieuwe CEO Ralph Lauren

“Het vinden van de juiste partner om mee samen te werken om ons verder te brengen in onze evolutie, is mijn focus geweest de laatste paar maanden en ik ben verheugd dat Patrice ons team komt versterken,” aldus Lauren in een persbericht. “Hij is een ervaren zakenman met een diepe passie voor de klant en een verfijnd begrip van het opbouwen van wereldwijde merken. Dit, gecombineerd met zijn manier van samenwerken, ervaring in het transformeren van merken en intense focus op resultaat, zal ons in een betere positie voor de toekomst brengen.”

Louvet over zijn aanstelling: “Ralph is een van de grootste mode iconen ter wereld en iemand die ik al voor vele jaren bewonder en het is een ongelofelijke kans om samen met hem te werken en de 50 jaar aan innovatie en geschiedenis voort te zetten. Het merk heeft veel potentie wereldwijd en ik kan niet blijer zijn om de volgende fase van ontwikkeling te leiden voor dit bedrijf samen met Ralph en het team.”

Ralph Lauren is ondertussen bezig met een reorganisatie van het bedrijf. Dit betekende onder andere de sluiting van de Ralph Lauren Polo winkel op Fifth Avenue in New York en het stroomlijnen van het bedrijf.

Beeld: Ralph Lauren Facebook

Nieuwe CEO voor IC Group

De Deense IC Group, eigenaar van Peak Performance, Tiger of Sweden en By Malene Birger, heeft een nieuwe CEO benoemd. Vanaf 1 juni zal Alexander Martensen-Larsen de functie vervullen zo meldt de groep in een persbericht.

Martensen-Larsen werkt al sinds 2008 bij de groep en fungeert op dit moment nog als CFO. Hij vervangt interim-CEO Peter Thorsen. Thorsen wordt vanaf 1 juni de vervangend voorzitter van het bestuur.

De aanstelling van een nieuwe CEO is onderdeel van de reorganisatie van het bestuur van de groep. De veranderingen zouden er voor zorgen dat elk van de merken in het portfolio beter kan groeien. In de nieuwe bestuursstructuur moet de band met alle labels hechter worden waardoor beter samengewerkt kan worden.

Beeld: By Malene Birger

G-Star heeft nieuw hoofd van markt Spanje en Portugal

UPDATE: G-Star laat in een statement aan FashionUnited weten: "In een voortdurend veranderend retaillandschap transformeert G-Star in een omni-channel bedrijf met de focus op het creëren van een naadloze ervaring voor de consument. In het kader van deze transformatie is Lucas Fiorita aangesteld als Regional General Manager voor Zuid-Europa en zal hij rapporteren aan zijn co-CEO's. In zijn rol zal Lucas de locale teams overzien op het gebied van implementatie van de omni-strategie voor Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal. Zuid-Europa blijft een belangrijke markt voor G-Star. De wijziging in management is een nieuwe mogelijkheid om deze relatie te verbeteren en de service aan klanten in Zuid-Europa te optimaliseren met innovatief G-Star denim."

G-star heeft een nieuw hoofd van de Spaanse en Portugese markt. Door de reorganisatie bij het Nederlandse merk heeft Luca Fiorita het stokje overgenomen van Peter Danckaerts, zo meldt Moda.es. Danckaerts was de eerste die aan het hoofd stond van de markt vanaf de toetreding in 2004.

De functie zal nu worden vervuld in het hoofdkantoor van G-star in Nederland. Fiorita werkt als sinds 2010 in verschillende functie bij het bedrijf. Hij was hiervoor al algemeen directeur voor de Duitse regio en manager van alle strategische accounts van het bedrijf.

In Spanje heeft G-Star een eigen winkel en 14 franchises. In Portugal is het merk alleen nog aanwezig door groothandel en franchises.

Beeld: G-Star Raw Facebook

Luxe e-tailer Net-A-Porter heeft in Elizabeth von der Goltz hun nieuwe global buying director gevonden. Von der Goltz vervangt hiermee Sarah Rutson die enkele maanden geleden haar functie neer heeft gelegd.

Von der Goltz start deze zomer in haar nieuwe positie en is verantwoordelijk voor de inkoopstrategie over alle categorieën, het stuwen van verkoop en de ontwikkeling van product collecties voor het bedrijf. Hiervoor heeft Von der Goltz gewerkt bij warenhuis Bergdorf Goodman.

“Ik ben zeer verheugd om mij aan te sluiten bij Net-a-Porter en ben klaar om mijn ervaring te gebruiken om Net-a-Porter te versterken als de nummer één bestemming voor luxe retail,” aldus Von der Goltz. “Door een gecureerde bestemming waar klanten nieuwe en opkomende ontwerpers kunnen ontdekken en de best gewaardeerde luxe merken kunnen vinden, blijven we een ongeëvenaarde shopping experience.”

VF Corp heeft Arne Arens per direct aangesteld als global brand president van The North Face. Sinds maart was Arens al vicepresident en general manager van de Amerikaanse divisie.

In zijn nieuwe rol zal hij blijven rapporteren aan Scott Baker, Vice President VF and Group President, Outdoor & Action Sports Americas. “Arne heeft zijn sterke leiderschapskwaliteiten en vermogen om de waarde voor het merk The North Face verder te brengen voortdurend gedemonstreerd,” zegt Baxter. “Ik ben ervan overtuigd dat Arne’s passie voor en het diepe begrip voor de outdoor markt, in combinatie met zijn management expertise en operationele behendigheid, hem ideaal maken om nieuwe kansen te ontgrendelen en de groei van The North Face te versnellen.”

Arens kwam in 2010 aan boord bij het outdoor merk in de regio EMEA, waar hij leiding gaf aan de divisies sales, marketing, merchandising, product development en retailactiviteiten. Het meest recentelijk was hij general manager van de Amerikaanse divisie, waarbij hij verantwoordelijk was voor de business en strategie, merchandising en retail. Hiervoor werkte hij acht jaar bij Nike.

“Ik ben vereerd dat ik wereldwijd leiding mag geven aan ‘s wereld meest authentieke en iconische outdoormerken,” zegt Arens in een statement. "De North Face-merkteams werken elke dag hard om mensen te inspireren om het buitenleven te ontdekken en hen te voorzien van innovatieve producten. Met onze nieuwe strategische focus en operationele strengheid weet ik dat we het merk samen gaan leiden naar onze volgende fase van de wereldwijde groei."

Tiger of Sweden stelt Christoffer Lundman aan als Head of Creative & Design

Het label Tiger of Sweden heeft Christoffer Lundman aangesteld als Head of Creative & Design. Vanaf 1 juni is hij werkzaam in zijn nieuwe functie en zijn eerste collecties (FW18) zullen in de lente/zomer van 2018 gepresenteerd worden.

Lundman krijgt de creatieve leiding over de mannen-, vrouwen- en jeanscollecties, die voor het eerst gestroomlijnd worden onder één ‘ creatieve identiteit’. De nieuwe directeur zal verder bouwen aan de merken van het Tiger of Sweden, dat al zo’n 100 jaar geschiedenis kent. De huidige creatief directeuren van de verschillende lijnen zullen aan hem rapporteren.

Voorheen was Lundman head of menswear bij Acne Studios en senior designer van de sportcollecties bij Tom Ford. Het meest recent was hij design director bij Burberry.

Marketing directeur Peter Hakans laat weten: “Omdat hij zelf Zweeds is, begrijpt Christoffer het belang en de geschiedenis van Tiger of Sweden voor de Scandinavische mode volledig. Dit paste perfect bij zijn onmiskenbare talent als modeontwerper en dat maakt het ongelooflijk spannend om onderdeel te zijn van het merk. Ik ben ervan overtuigd dat zijn visie op het merk DNA Tiger verder zal helpen naar een nieuwe en innovatieve toekomst.”

Lundman voegde toe: “Voor mij is het spannend om deel uit te maken van een Zweeds merk met zo’n lange geschiedenis. Ik was me zeer bewust van het merk, omdat ik zelf Zweeds ben. Tiger heeft geweldige dingen bereikt en het is een geweldige fundering om op verder te bouwen.. Het voelde als het juiste moment om huiswaarts te keren en deel uit te maken van het juiste merk.”

Tiger of Sweden is opgericht in 1903 en bestaat uit ready to wear mannen- en vrouwencollecties, evenals accessoires en schoenen. Het merk is in 2003 overgenomen door IC Group A/S en is sindsdien wereldwijd uitgebreid. In fiscaal jaar 2015/2016 rapporteerde het modemerk een omzet van 131 miljoen euro. Tiger of Sweden wordt in 20 landen verkocht.

Beeld: Tiger of Sweden

Nieuwe CEO voor retailketen Veritas

De Belgische mode- en accessoiresketen Veritas heeft Ulrik Vercruysse benoemd als haar nieuwe CEO. Vercruysse vervangt Ine Verhaert, die sinds 2014 aan het roer van het bedrijf stond. Dat meldt RetailDetail.

Verhaert besloot Veritas te verlaten om “haar loopbaan een nieuwe wending te kunnen geven”. Ze werkte bijna dertien jaar voor de modeketen, waarvan twee jaar als CEO, en hielp onder meer bij de ontwikkeling van het inspiratieconcept Atelier Veritas.

Verhaert’s vervanger Vercruysse werkte eerder voor We Fashion en was daarvoor actief in de reissector, onder meer als CEO bij Thomas Cook Belgium en CFO bij Thomas Cook Western Europa. Meest recentelijk was hij werkzaam als CFO bij Veritas.

Veritas is een Belgische multibrand retailer in mode en accessoires als schoenen, tassen en sieraden. Het bedrijf verkoopt producten van het eigen merk en labels als Esprit, Falke en Puma. Veritas heeft eigen winkels in België, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland en beschikt over een webwinkel. De keten bracht twee jaar geleden wijzigingen in haar aandeelhoudersstructuur, toen investeringsfonds Indufin een meerderheidsbelang in het bedrijf nam.

Beeld: Veritas Facebook