(advertentie)
(advertentie)
Oprichter ‘The Post-Couture Collective’ genomineerd voor Henry van de Velde Award

Martijn van Strien, ontwerper en het brein achter The Post-Couture Collective, is genomineerd voor een Henry van de Velde Award. Met zijn tweede collectie genaamd Post Couture Antwerp is Van Strien genomineerd voor de Belgische designprijs waarvan op 30 januari de uitreiking plaatsvindt.

Het idee achter The Post-Couture Collective is om een duurzaam alternatief te bieden voor het huidige modesysteem. Op het online platform dat Van Strien bedacht, kunnen consumenten twee typen producten kopen: digitale patronen, of stukken stof die samen een kledingstuk vormen en door de klant aan elkaar gemaakt moeten worden. Consumenten kunnen hun aankoop ook personaliseren door de juiste maat en het gewenste materiaal te kiezen. Voor Post Couture Antwerp sloeg Van Strien de handen ineen met vijf ontwerpers die onlangs afstudeerden aan de Antwerpse Modeacademie: Sofie Nieuwborg, Emmanuel Ryngaert, Kjell de Meersman, Marie-Sophie Beinke en Sofie Gaudaen. Gezamenlijk ontwierpen zij twaalf items, waaronder blouses, jurken en jasjes.

In onderstaande video legt Van Strien The Post-Couture Collective uit:

Post Couture Antwerp was in oktober 2017 enkele maanden te bewonderen in de Antwerpse Gallery Paris Texas. Via het online platform is de collectie te koop. Inmiddels heeft Van Strien ook al een derde collectie uitgebracht, ditmaal in samenwerking met twee ontwerpers uit Wenen, schrijft De Tijd. Voor 2018 staat een samenwerking op het programma met het Britse innovatieve meubelmerk Open Studio.

Beeld: The Post-Couture Collective Facebook

Ed Baker nieuwe CFO bij Superdry

Ed Baker volgt Nick Wharton op als CFO bij Superdry . Wharton blijft tot eind april werkzaam bij Superdry, om zich daarna op een functie buiten het bedrijf te richten. Dat meldt de Britse retailketen in een persbericht.

Baker komt over van supermarktconcern Sainsbury, waar hij sinds 2008 verschillende financiële en bestuurlijke posities bekleedde. Daarvoor werkte hij als Group Financial Controller bij Burberry. “Ik ben ontzettend blij dat ik Ed mag verwelkomen aan boord, op de drempel van een volgende fase in onze ambitieuze groeiplannen,” aldus Euan Sutherland, CEO bij Superdry in het persbericht. “Hij heeft veel ervaring in het opbouwen van merken en het werken met multichannel ondernemingen door zijn voorgaande functies bij Sainsbury en Burberry.”

Over het vertrek van Nick Wharton zegt de CEO het volgende: “Nick is een belangrijk onderdeel geweest van het team, waar hij leiding gaf aan de herpositionering van Superdry als een wereldwijd merk. Hij heeft bewezen over leidende capaciteiten te beschikken en heeft een sterke staat van dienst op het gebied van financiële en strategische resultaten.”

Superdry heeft een goed halfjaar achter de rug, zo werd begin deze maand bekend. De omzet van de groep steeg met 20,4 procent tot een bedrag van 402 miljoen pond (453 miljoen euro). Vooral de groothandelsactiviteiten maakten een flinke groei mee van 34,1 procent. Eind vorig jaar maakte Superdry Plc bekend de groothandel in Nederland weer in eigen handen te nemen. Met de overname wil het bedrijf de bedrijfsactiviteiten beter stroomlijnen.

Beeld: Superdry website

CoolCat-eigenaar Roland Kahn gaat een stapje terug doen, zo laat hij vrijdag aan De Telegraaf weten. Zijn 34-jarige tweelingzoons Jonathan en Joshua krijgen de leiding over zijn bedrijf, waar naast CoolCat ook America Today en Sapph onder vallen.

Kahn doet de komende jaren stapsgewijs zijn bedrijf Cool Investments over. Over drie jaar, per 1 januari 2021, zijn zij verantwoordelijk voor het bedrijf, bevestigt Kahn aan Nu.nl.

Kahn laat aan De Telegraaf weten op de achtergrond aan te blijven als 'consigliere'.

Het bedrijf telt circa 4.500 personeelsleden.

Kahn is verder actief in de mode met de mode-app Frendz. Daarover zegt hij tegen de Telegraaf: “Met Ronald van Zetten heb ik het intellectueel eigendomsrecht van de naam V&D en zijn we online hard bezig.”

Hedi Slimane nieuwe creatief directeur Céline

De Franse modeontwerper Hedi Slimane, bekend van de skinny look van Dior Homme en het rock chick imago van Saint Laurent, is benoemd als nieuwe creatief directeur van Céline. Zo heeft LVMH zondag bekendgemaakt, meldt het Franse persbureau AFP.

De 49-jarige Slimane vertrok vorig jaar bij Yves Saint Laurent. Eind december werd bekend dat Phoebe Philo, die sinds 2008 aan het cretieve roer stond bij Céline, het merk ging verlaten.

In het persbericht wordt Slimane omschreven als een van de "meest getalenteerde ontwerpers van dit moment". "Hedi wordt verantwoordelijk voor alle collecties voor dames en heren van Céline alsmede de lederwaren, accessoires en geuren," aldus LVMH-topman Bernard Arnault.

Céline lanceert herenlijn

Dat Slimane verantwoordelijk wordt voor een herencollectie bij Céline is nieuw. Het merk bracht nog niet eerder collecties voor mannen op de markt.

Arnault zei verder dat Slimane zijn "mondiale visie en uniek esthetiek talent zal inzetten om het iconische Franse modehuis Céline verder uit te bouwen."

Nike heeft een nieuwe marketingdirecteur, zo heeft het bedrijf bekend gemaakt in een persbericht. Het gaat om Dirk-Jan van Hameren, die per direct aan het hoofd staat van Nike’s Global Marketing afdeling.

Van Hameren is de opvolger van Greg Hoffman, die vanaf heden de rol van vicepresident Global Brand Creative & Marketing Innovation en Global Brand Imaging, Events Marketing & Creative Operations op zich neemt. In deze nieuwe rol zal Hoffman zich voornamelijk richten op storytelling en het creëren van ervaringen, stelt Nike.

Van Hameren, die is afgestudeerd in Bedrijfskunde aan de Hogeschool Utrecht, is inmiddels al een kwart eeuw werkzaam bij Nike. Voordat hij de taak van marketingdirecteur kreeg toegewezen, was hij werkzaam als general manager van Nike Sportswear. Daarvoor werkte de nieuwe CMO onder andere ook voor Nike ID en als directeur Brand Events.

Stefanel benoemt Cristiano Portas tot CEO

Het Italiaanse Stefanel S.p.A.heeft een nieuwe CEO aangesteld. Het gaat om Cristiano Portas, die hiermee de in december benoemde tijdelijke CEO Stefano Visalli opvolgt. Dat heeft het bedrijf laten weten in een persbericht.

Portas, die is afgestudeerd in economie en bedrijfskunde, werkte eerder onder andere voor Procter & Gamble en Lego Italië. Daarnaast stond hij van 1999 tot 2016 aan het hoofd bij badmodemerk Arena.

De verandering in de directie van Stefanel volgt enkele maanden nadat het bedrijf noodgedwongen 75 procent van haar aandelen heeft verkocht aan investeringsfondsen Oxy Capital Italia en Attestor .

Beeld: Stefanel Facebook

H&M heeft het team uitgebreid met de aanstelling van een global diversity chef. De nieuwe functie is in het leven geroepen nadat online ophef ontstond over een productbeeld van een van de items in de kindercollectie.

”We luisteren,” aldus een post op het officiële Instagram-account van H&M. Vorige week kon de Zweedse retailer op kritiek rekenen nadat op de website beelden verscheen van een donker jongetje die een groene trui met daarop de tekst ’coolest monkey in the jungle’ droeg. Ster The Weeknd stopte zelfs zijn samenwerking met de keten naar aanleiding van het incident. Winkels in Zuid-Afrika werden tijdelijk gesloten nadat menigtes de vestigingen overhoop haalden. De foto en het product werden verwijderd en H&M heeft uitvoerig excuses aangeboden.

“Het recente incident was compleet onbedoeld, maar het laat duidelijk zien hoe groot onze verantwoordelijkheid is als een wereldwijd merk. We hebben wereldwijd, binnen en buiten H&M gevraagd om feedback. Onze toewijding aan diversiteit en inclusiviteit is oprecht en daarom hebben we een wereldwijde chef op dit gebied aangesteld om ons werk beter te maken.” Annie Wu heeft de functie op zich genomen Zij was vanaf 2012 al werkzaam bij het bedrijf en werkte recentelijk als wereldwijde manager van employee relations bij de groep.

Hoofd digitale ontwikkeling vertrekt bij H&M

Carl Stenbeck, wereldwijd hoofd van digitale ontwikkeling bij H&M, vertrekt bij het Zweedse modemerk. Stenbeck verlaat het bedrijf na zeven jaar en gaat aan de slag als hoofd van strategie en business development bij Axfood, een Zweeds bedrijf in de voedselindustrie.

“De voedselindustrie is op dit moment in een spannende fase waarin nieuwe technologieën ontwikkelingskansen creëren samen met een sterke focus op duurzaamheid,” aldus Stenbeck in een persbericht op de site van Axfood. Stenbeck wordt door Klas Balkow, CEO van Axfood, geroemd vanwege zijn ervaring bij H&M die ‘een groot voordeel zal zijn bij het ontwikkelen van Axfood’s concepten in een steeds digitalere wereld waar de combinatie van fysieke winkels en e-commerce de focus zal hebben’.

Stenbeck vervult in de lente van 2018 zijn nieuwe functie bij het voedselbedrijf, aldus het persbericht. Stenbeck vervangt hiermee Anders Quist die met pensioen gaat. Volgens een woordvoerder van H&M is er nog geen vervanger gevonden voor Stenbeck, maar zijn er wel ‘veel goede kandidaten’, zo bericht Textilwirtschaft.

Beeld: Axfood website

Creatief directeur Kim Jones verlaat Louis Vuitton

Mannenmode ontwerper Kim Jones neemt afscheid van Louis Vuitton, zo meldt Louis Vuitton in een persbericht. De ontwerper zal aankomende donderdag zijn laatste collectie voor het merk tonen tijdens Paris Fashion Week.

“Het is een groot voorrecht geweest om te mogen werken met Kim. Zijn vermogen om trends te zetten is onberispelijk en zijn talent en vastberadenheid hebben Louis Vuitton verzekerd van een plaats als leidend luxe merk in mannenmode vandaag de dag. Iedereen die het geluk heeft gehad te werken met Kim wenst hem succes in zijn volgende onderneming,” aldus Michael Burke, CEO van Louis Vuitton in het persbericht. Een opvolger voor Jones is nog niet bekendgemaakt.

Kim Jones verlaat Louis Vuitton

Kim Jones werd in 2011 aangesteld als mannenmode ontwerper bij Louis Vuitton. Hij verving daarmee de Nederlandse Paul Helbers bij het modemerk. Voor zijn functie bij het modehuis, was hij vanaf 2008 werkzaam bij Alfred Dunhill, een Brits mannenmodemerk. Jones studeerde aan Central Saint Martins in Londen en startte kort na zijn afstuderen zijn merk onder zijn eigen naam, maar stopte hier in 2008 mee toen hij ging werken voor Alfred Dunhill. Tijdens zijn carriere heeft hij ook gewerkt voor onder andere Umbro, Mulberry en Alexander McQueen.

Over de volgende stappen van Jones is nog niks bekend, maar nu het vertrek van de ontwerper bij Louis Vuitton is bevestigd suggereren verschillende media dat Jones zal overstappen naar modehuis Burberry. Het Britse merk zal vanaf maart dit jaar zonder Christopher Bailey verder moeten, die zijn vertrek vorig jaar aankondigde. Een opvolger voor Bailey is nog niet aangewezen en alle ogen zijn nu op Jones gericht.

Beeld: Credit: Patrick Kovarik / AFP

Nieuw leiderschap bij Garcia Jeans. Mark Hommelberg is door het bedrijf aangesteld als CEO van het merk, zo meldt het merk in een persbericht.

“Garcia wil een van de beste zakenpartners in de industrie zijn. Voor partners die toegewijd zijn om samen te groeien. We hebben een grote ambitie voor de toekomst, maar we moeten ons focussen op het maken van een positieve impact op ons bedrijf binnen een kort tijdsbestek. Fall Winter 2018 is het eerste seizoen waarin we al operationele verbeteringen tonen die een impact zullen hebben op de winkelvloer en online,” aldus Hommelberg in het persbericht.

Naast de aanstelling van Hommelberg, wordt in het bericht eveneens de nieuwe marketing manager bekend gemaakt, Rutger Koenen. Naar verwachting wordt op korte termijn ook een nieuwe sales director aangesteld, aldus het persbericht.