(advertentie)
(advertentie)
Esprit versterkt marketingteam

Esprit heeft het marketingteam van het bedrijf op de schop gegooid. Vincent Jeanniard is aangesteld als hoofd van global marketing. Ook nieuw in het marketingteam is Rob McIntosh. Hij vervult vanaf 1 augustus de functie van chief brand officer bij Esprit, zo meldt het bedrijf.

Het vernieuwde marketingteam is verantwoordelijk voor de implementatie van de marketingstrategie in alle markten waar Esprit aanwezig is, aldus het persbericht. Voor de aanstelling van McIntosh is een nieuwe functie in het leven geroepen, de chief brand officer. Hij is verantwoordelijk voor de verjonging van het imago van het merk door zich te focussen op de geschiedenis van het merk en deze te vertalen naar een jongere doelgroep.

Begin dit jaar liet Esprit weten in het eerste halfjaar van het boekjaar 2016/2017 een winst van 7,4 miljoen euro geboekt te hebben. De omzet daalde in de periode echter met 9,9 procent. In het halfjaarverslag maakte het bedrijf bekend dat het budget voor marketing en reclame is teruggeschroefd.

Beeld Vincent Jeanniard: Esprit

Voorzitter VF Corporation vertrekt

Uitvoerend voorzitter Eric Wiseman vertrekt per 28 oktober 2017 bij VF Corporation. Wiseman, 61 jaar, gaat dan met pensioen. Hij wordt opgevolgd door Steven Rendle, de huidige president en directeur bij het bedrijf achter merken als Timberland en Wrangler. Dat melden diverse media.

Met het vertrek van Wiseman komt een einde aan VF Corp’s geplande leiderschapsopvolging. Die begon met de promotie van Rendle tot president en COO in 2015 en tot CEO in januari van dit jaar. Daarbij verving hij Wiseman eveneens, die bijna tien jaar lang algemeen directeur van het Amerikaanse concern was.

“Ik ben gezegend om meer dan twee decennia lang bij VF Corp te zijn geweest en het is een eer en mijn voorrecht om bijna tien jaar als voorzitter te hebben gediend,” verklaart Wiseman. “Het is een mooie reis geweest en ik ben erg dankbaar voor de VF teamleden en voor de passie, vaardigheden en teamwork die ze elke dag naar het bedrijf brengen.”

“Zijn succes is altijd geleid door de waarden die essentieel zijn voor wie hij is, waaronder respect, integriteit en vastberadenheid,” zegt Rendle over Wiseman. “In zijn tijd als voorzitter en CEO van VF hielp Eric het bedrijf succesvol te begeleiden door de economische crisis en zijn nasleep en hij breidde VF’s aanwezigheid wereldwijd uit.”

Onlangs werd ook bekend dat de huidige vicepresident en CIO van VF Corp, Martin Schneider, eind dit jaar met pensioen gaat. Hij wordt opgevolgd door Sandra Harris, die momenteel vicepresident Global Business Technology is.

Beeld: Wrangler Facebook

Ontwerpers Sébastien Meyer en Arnaud Vaillant verlaten na twee jaar het modehuis Courrèges, meldt het bedrijf. De pas gepresenteerde Autumn/Winter 2017-18 collectie zal de laatste collectie zijn van het duo voor het Franse modehuis.

De beslissing voor het vertrek van het duo is gezamenlijk genomen, aldus het statement. Courrèges meldt dat het ontwerpduo ‘zich zal focussen op nieuwe creatieve projecten’. Een opvolger is nog niet bekend. Twee jaar geleden werd het duo aangenomen om het modehuis een boost te geven. De eerste collectie van Meyer en Vaillant werd goed ontvangen door retailers zoals Colette en Bergdorf Goodman en modepers, maar de collecties daarna konden niet rekenen op hetzelfde enthousiasme.

Meyer en Vaillant startten enkele jaren terug hun eigen merk, Coperni Femme, maar zetten het werk daar stil na hun aanstelling creatief directeur bij Courrèges.

Het moederbedrijf van Topshop en Topman, Arcadia Group, heeft Paul Price benoemd tot de nieuwe CEO van de twee merken. Vanaf 4 september neemt hij de functie over van Mary Homer.

Paul Price werkte voorheen als chief merchandising officer bij luxemerk Burberry. Deze positie bekleedde hij tien jaar. In mei kondigde Price al aan weg te gaan bij Burberry, vanwege ‘een nieuwe kans’. De nieuwe Topshop CEO begon zijn mode carrière bij Bloomingdale’s en heeft onder andere gewerkt bij Banana Republic.

”Ik geloof dat Paul een goede katalysator zal zijn en ons de volgende fase van de wereldwijde expansie van Topshop/Topman in zal leiden,” aldus Arcadia Group topman Philip Green. Topshop is op dit moment aanwezig in meer dan 40 landen en heeft gecombineerd 620 eigen winkels en franchises, aldus de website van Arcadia Group.

Dries van Noten en Edouard Vermeulen tot de adel verheven

Modeontwerpers Dries van Noten en Edouard Vermeulen mogen zich vanaf nu baron noemen. Ze zijn door Koning Filip tot de adel verheven.

De twee modeontwerpers ontvangen de eretekens in het kader van de Belgische nationale feestdag op vrijdag. Koning Filip deelt aan meerdere Belgen de eretekens uit. Tijdens de Belgische nationale feestdag wordt het aantreden van de eerste monarch, Leopold I, van België herdacht.

De titel van baron die de ontwerpers van modehuis Dries van Noten en modehuis Natan hebben ontvangen is puur symbolisch. Aan de titel zijn geen voordelen of taken verbonden, maar de verheffing wordt gezien als een grote eer.

Beeld: Natan Couture

Marc O’Polo benoemt nieuwe CEO

Dieter Holzer gaat vanaf 1 september aan de slag als CEO van Marc O’Polo. Hij vervangt hiermee zittend CEO Alexander Gedat, zo maakt het bedrijf bekend.

“Om succesvol te blijven moet je dingen veranderen,” meldt Marc O’Polo in een statement. “De raad van commissarissen heeft samen met Alexander Gedat besloten om zijn contract als CEO niet te verlengen. De directie en raad van commissarissen bedanken Alexander Gedat voor zijn inzet - hij heeft het bedrijf substantieel veranderd de afgelopen twintig jaar samen met Werner Böck.

Afgelopen maart maakte Dieter Holzer bekend op te stappen als CEO bij Tom Tailor. Marc O’Polo roemt dan ook de uitgebreide kennis van Holzer in de retail, groothandel en mode industrie. “Het bedrijf wil Marc O’Polo samen met hem ontwikkelen.”

Beeld: Marc O’Polo

Martin Winkler nieuwe CEO Falke Group

Martin Winkler neemt het stokje over van Uwe Bergheim als CEO van de Falke Group. Dit maakt de groep bekend in een persbericht.

Winkler is voorheen werkzaam geweest als COO bij LG Electronics en in verschillende posities bij de Sony Group. “Ik ben verheugd dat ik de toekomst van zo’n bekend en succesvol bedrijf als Falke mag helpen vormen. Ik zie er naar uit om het bedrijf en de merken Falke en Burlington verder te ontwikkelen,” aldus Winkler.

“Meneer Winkler heeft zich bewezen als een expert in marketing en sales. Zijn kennis op het gebied van de innovatieve consumer electronics, IT- en mobiele markt zijn vereisten die nodig zijn om het bedrijf te ontwikkelen op het complexe gebied van digitalisatie,” aldus Franz-Peter en Paul Falke.

Als reden voor het vertrekt van Uwe Bergheim geeft de groep aan dat Bergheim met pensioen gaat. Zij bedanken hem dan ook voor de goede samenwerking.

Beenmode merk Falke is online in Nederland en België te koop en heeft een fysieke winkel in Amsterdam en Maastricht. Burlington, het tweede merk van de Falke Group is alleen online en bij retailers te koop in Nederland en België.

Beeld: Falke

CEO Kenzo stapt over naar Marc Jacobs

Eric Marechalle, huidig CEO bij Kenzo, wordt de nieuwe CEO van Marc Jacobs, zo meldt WWD. Hij vervangt Sebastian Suhl vanaf het derde kwartaal van dit jaar.

Marechalle wordt aangesteld met de hoop dat hij de zaken weer kan verbeteren, meldt WWD. Na het eerste kwartaal werd Marc Jacobs namelijk nog genoemd als ‘een van de weinige negatieve resultaten in de groep’ door de CFO van de LVMH groep Jean-Jacques Guiony. Volgens Pierre-Yves Roussel, de CEO van de groep, zal de ‘ervaring in brand management’ van Marechalle Marc Jacobs ‘nieuwe energie geven om verder te ontwikkelen’.

Suhl stapt weliswaar op als CEO, maar zal nog wel betrokken blijven bij het management van Marc Jacobs, meldt WWD. Dit zal vooral in de overgangsperiode zijn, maar zijn exacte functie tijdens de transitie is niet bekend.

Bij het merk zijn al enige tijd herstructureringen aan de gang. In 2015 werd de Marc by Marc Jacobs lijn al ondergebracht bij het hoofdmerk. Ook gaf het merk aan de efficiëntie van het bedrijf te willen verhogen en alle activiteiten vanuit New York voort te willen zetten.

Beeld: Marc Jacobs Facebook

David Laport wint Europese Woolmark Prize

Ontwerper David Laport heeft de International Woolmark Prize voor Womenswear in Europa gewonnen. De ontwerper werd dinsdag tot winnaar uitgeroepen. Laport dingt nu mee naar de wereldwijde Woolmark Prize.

Voor zijn deelname moest Laport een outfit maken met een bedrag van 2.000 Australische dollars (1.367 euro). Hij creëerde een strapless oranje jurk van Merinowol waarvoor hij inspiratie haalde uit het schilderij ‘A Bigger Splash’ van David Hockney. “David heeft op een prachtige manier innovatie en creativiteit gebruikt om een realistisch en chic concept te maken,” licht jurylid Edward Buchanan toe. “Het gebruik van wol met fijne details waren fantastisch en verfrissend vanaf de eerste keer dat ik ze zag. Ik vraag mij constant af wat er is gebeurd met de vreugde in de modewereld en opeens verschijnt David Laport om die vraag te beantwoorden.”

“Het was een totale verrassing maar ik ben zeer vereerd dat mijn ambachtswerk en innovatie erkend worden,” zegt Laport in een statement. “Mijn doel was om een nieuw en modern imago van Merinowol te creëren en ik ben blij dat dit werd gewaardeerd door de jury.”

Woolmark Prize Europa voor damesmode naar David Laport

Voor de volgende stap in de wedstrijd zal hij een gehele collectie moeten produceren, waarvoor hij een bedrag ontvangt van 70.000 Australische dollar (48.000 euro). Mocht hij internationaal nogmaals uitblinken, heeft hij de kans om een geldbedrag van 200.000 Australische dollar (137.000 euro) te winnen.

In de categorie damesmode greep de Belgische ontwerper Wim Bruynooghe net mis. Bij de mannenmode liep Nederlandse Jazz Kuipers en Belg Arte Antwerp de Europese prijs mis.

In april werd bekendgemaakt dat Laport genomineerd was voor de prijs. Destijds reageerde hij verheugd: “Het is echt een ontzettende eer om Nederland te mogen vertegenwoordigen in deze fantastische internationale competitie. Daarbij is het ook echt een uitdaging om wol op een nieuwe, innovatieve manier te gebruiken.”

Beeld: International Woolmark Prize

Tiffany & Co. benoemt nieuwe CEO

Tiffany & Co. heeft voormalig Bulgari-directeur Alessandro Bogliolo benoemd tot haar nieuwe CEO. Bogliolo treedt naar verwachting per 2 oktober 2017 aan in zijn nieuwe functie, zo heeft de iconische juwelier bekendgemaakt.

“De aankondiging van vandaag betreft het grondige proces van de raad om een volleerd leider te identificeren en werven om in de komende jaren duurzame groei voor het bedrijf te realiseren,” aldus voorzitter en tijdelijke CEO Michael J. Kowalski. “Alessandro heeft een welverdiende reputatie voor creativiteit en uitvoering en heeft eerder een aantal internationale merken geleid tot succes en betere prestaties. Ik geloof ook dat zijn visie en teamgerichte aanpak perfect passen bij de waarden van Tiffany’s.”

Bogliolo, die ook in de Raad van Bestuur zal treden, vervangt voormalig CEO Frederic Cumenal. Hij moest het bedrijf vijf maanden geleden verlaten na het behalen van meerdere teleurstellende resultaten.

“Ik ben vereerd en enthousiast over de gelegenheid om dit opmerkelijke bedrijf te leiden. Tiffany representeert met haar legendarische geschiedenis luxe, stijl en een buitengewone standaard kwaliteit en uitmuntendheid en ik kijk ernaar uit samen te werken met de raad en de rest van het Tiffany-team om op deze basis te bouwen,” stelt Bogliolo in een verklaring.

Tiffany & Co. noemt Bogliolo een ‘veteraan in de luxe industrie’. Meest recentelijk werkte hij als directeur bij Diesel. Daarvoor werkte hij zestien jaar lang bij Bulgari, onder andere als COO en uitvoerend vice president van sieraden, horloges en accessoires. Ook was hij al eens COO van beautyketen Sephora. Gedurende zijn carrière werkte Bogliolo in een groot aantal landen, waaronder China, Singapore, Italië, Frankrijk en de Verenigde Staten.

Beeld: Tiffany & Co. Facebook