(advertentie)
(advertentie)
Garderobe Nicole & Hugo tentoongesteld in MoMu

De kostuums van Nicole & Hugo worden tentoongesteld in het Antwerpse Modemuseum. Tien jurken en twee broekpakken van de Belgische modeontwerpster Ann Salens uit de garderobe van het showbizzduo worden tot en met eind augustus getoond in de tentoonstelling ‘Nicole & Hugo - Swinging Ann Salens’. Dat maakte het MoMu bekend.

In de expositie staan de kleurrijke gehaakte en zijden franjejurk, twee handelsmerken van Salens, centraal. Nicole en Hugo leerden de ontwerpster in de jaren ‘70 kennen en droegen haar creaties sinds de jaren ‘80 op het podium. Salens ontwierp niet alleen jurken voor Nicole, maar ook bijpassende overhemden en broekpakken met gekleurde borduursels voor Hugo. Naast die creaties, is ook uniek beeld- en videomateriaal als onderdeel van de tentoonstelling te zien.

Garderobe Nicole & Hugo tentoongesteld in MoMu

“De expo in de MoMu Galerij verenigt twee hoogtepunten uit de Vlaamse mode- en muziekgeschiedenis en vertelt het verhaal over de buitengewone vriendschap en respect tussen modeontwerpster Ann Salens en showbizz-iconen Nicole & Hugo,” aldus het MoMu in een persbericht.

Ann Salens brak, nog voordat de Antwerpse Zes de stad op de kaart konden zetten, in de jaren ‘60 en ‘70 door als een van de eerste avant-garde modeontwerpsters van België. Nadat ze afstudeerde aan de modeopleiding verkocht ze in een eigen winkel in Antwerpen haar unieke gehaakte en gebreide creaties die werden gekenmerkt door veel kleur. Daarbij organiseerde ze ook onconventionele modeshows die werden gevuld met dans en lichtshows. Salens overleed in 1994 op 54-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker.

Garderobe Nicole & Hugo tentoongesteld in MoMu

’Nicole & Hugo - Swinging Ann Salens’ loopt van 23 april 2017 tot en met 27 augustus 2017 en is gratis te bezoeken in de galerij op de begane grond van het MoMu.

Beeld: MoMu - Hans Lambrechts

Martin Margiela voor Hermès: 'Zijn vernieuwingen zorgden voor een evolutie'

REPORTAGE Acht jaar na de overzichtsexpo van het Belgische modehuis Maison Martin Margiela, zet het MoMu Antwerpen de creatieve en kundige ontwerper opnieuw in de kijker in de expo ‘Margiela, de Hermès jaren.

Martin Margiela studeerde af aan de Antwerpse Modeacademie in 1980 en ging kort daarna aan de slag bij de Franse ontwerper Gaultier. In 1989 besliste Martin om samen met Jenny Meirens zijn eigen modehuis Maison Martin Margiela (MMM) op te richten, totdat hij in 2009 zich in alle discretie terugtrok uit MMM. Naast zijn eigen modehuis besloot hij ook aan de slag te gaan bij het Franse modehuis Hermès van 1997 tot 2003. Hoewel de titel van de expositie alleen refereert naar zijn Hermès jaren, wordt in de expositie ook duidelijk de link gelegd naar zijn periode bij MMM. “De tentoonstelling is opgevat als een grote garderobe waarin de twee werelden van Martin Margiela met elkaar in dialoog gaan,” vertelt directeur Kaat Debo. Beide delen van de expositieruimte met een oranje gedeelte verwijzend naar Hermès en het wit gedeelte verwijzend naar MMM geven de dialoog vorm. Contrasterende kleuren op het eerste zicht, maar complementair bedoeld. “Martin heeft pas achteraf beseft hoe nauw verbonden de klassieke luxueuze wereld van Hermès en de moderne deconstructieve wereld van MMM waren.”

Martin Margiela voor Hermès: 'Zijn vernieuwingen zorgden voor een evolutie'

Van Maison Martin Margiela naar Hermès

In 1989 kondigde Martin Margiela via een onopvallende annonce in een Franse krant zijn eerste show aan voor zijn eigen modehuis MMM. De show ging niet onopgemerkt voorbij: gesluierde modellen, zeer smalle hoge schouders, onconventionele tabi laarzen met gescheiden teen die rode verfsporen achterlieten op de met katoen bedekte catwalk. Een ongewone voor aanwezigen, Margiela leek de je-m’en-foutist te zijn van de modewereld. Terwijl andere ontwerpers bezig waren met hun persoonlijkheidscultus in de jaren ’90, bleef Martin Margiela incognito. Hij groette zijn publiek niet op de catwalk, er circuleerden geen foto’s van hem rond, interviews werden beantwoord per fax in de eerste persoon meervoud uit eerbied voor het hele team achter zijn MMM. Evenmin was hij een merkenfetisjist met zijn iconische naamloze witte katoenen labels. Martin Margiela voor Hermès: 'Zijn vernieuwingen zorgden voor een evolutie' Ook zijn verscheidenheid van natuurlijke modellen op de catwalk was ongewoon, maar wel verademend. Karaktervolle vrouwen van verschillende leeftijden van 25 tot 65 jaar met verschillende lichaamstypes werden gezocht voor zijn defilés onder vrienden en kennissen en via street castings. “Hij ontwierp niet voor een geïdealiseerd lichaam, maar voor echte vrouwen. Zijn collecties vertrokken dan ook vanuit het comfort van de vrouw. Door veel vragen te stellen aan zijn modellen, kon hij achterhalen hoe zijn kleren zaten. Martin Margiela gaf zijn modellen een goed gevoel, overlaadde hen met complimenten en liet hen zelfs op de tonen van Les Compliments, een soundscape waarin woorden van lof voor de vrouw werden ingesproken door een sensuele mannenstem, de catwalk oplopen.” Complimenten waar we mee van mochten proeven bij het betreden van de exporuimte.

Martin Margiela voor Hermès: 'Zijn vernieuwingen zorgden voor een evolutie'

Een van die modellen was de dochter van de toenmalige directeur van het Parijse modehuis Hermès, Jean-Louis Dumas. Zij was dan ook degene die zorgde voor de eerste contacten tussen Martin Margiela en Hermès. Op het eerste zicht lijkt de klassieke élégance van Hermès zich niet te kunnen verzoenen met de deconstructieve benadering van Martin Margiela’s MMM, maar Margiela bewees dat zijn ideeën traditie en innovatie konden verzoenen met elkaar. De veelkleurige en bedrukte collecties waarmee Hermès geassocieerd werd, ruilde Martin in voor monochrome en ingetogen collecties. De eerste tentoongestelde silhouet van Martin Margiela voor Hermès uit 1998, een traditionele mantel in kameelhaar zonder zichtbare nepen, werd parallel geplaatst naast één van de eerste outfits van MMM met contrasterende kleuren en zichtbare nepen.

De zoektocht naar een andere beeldtaal

Geïnspireerd door deconstructieve ontwerpers zoals Rei Kawakubo van Comme des Garçons, introduceerde Margiela de radicale ideeën van het deconstructivisme in Europa. Hij keerde kleren binnenstebuiten, zette ‘afgewerkte’ collecties in elkaar die ‘onafgewerkt’ leken met ruwe stiksels, opvallende naden, zichtbare nepen,…. Martin Margiela was fundamenteel geweest bij het zoeken naar een andere beeldtaal, een andere wijze van representeren van mode. Het was alleszins niet de bedoeling tabula rasa te maken. Indrukwekkend was het recht dat hij zich toe-eigende om in alle vrijheid zijn eigen koers te varen, waarvan de uitingen van zijn ideeën een continuüm vormden doorheen zijn periode bij het Maison en Hermès.

Martin Margiela voor Hermès: 'Zijn vernieuwingen zorgden voor een evolutie'

Het experimenteren met de vareuse, een kledingstuk met diepe V-hals combineerde hij met zichtbare nepen ter hoogte van de borststreek bij MMM. Een subtiel detail om zijn collecties meer diepgang te geven. De vareuse kon bij de mouwen om de heupen geknoopd worden en had aparte zakken die geïnspireerd waren op zadeltassen van paarden. Margiela perfectioneerde de vareuse voor Hermès als tuniek, trui of jasje zonder zichtbare nepen en met afneembare zakken. Ook zijn voorliefde voor de klassieke icons uit de Westerse herengarderobe was zichtbaar in zijn werk met verschillende variaties van het witte overhemd, het kostuumvest, de smoking, de trenchcoat en de caban voor de vrouw die pasten binnen de krijtlijnen van Hermès en het Maison. Voor Hermès experimenteerde Margiela met verschillende draagwijzen van klassiekers vb. een trenchcoat die als jurk kon gedragen worden, klassiek met de armen in de mouwen of buiten de mouwen. Bij MMM ging hij deconstructief te werk met gewassen, afgeknipte, overschilderde, diep uitgesneden silhouetten en het gebruik van ongewone materialen zoals gekleurde ijsblokjes die vlekken achterlieten.

Martin Margiela voor Hermès: 'Zijn vernieuwingen zorgden voor een evolutie'

De ontwikkeling van een eigen vocabulaire

“De boodschappen van Margiela’s modeshows waren moeilijk communiceerbaar op de catwalk.” Zijn kleren zagen er eenvoudig uit, maar er schuilde meer achter dan oppervlakkig scheen. Extra kanttekeningen op de catwalk waren nodig om zijn collecties te begrijpen. Martin Margiela was heel taalgevoelig en goochelde dan ook graag met nieuwe woorden om zijn ideeën en concepten te verduidelijken. “Twee mantels portés par deux, de trikini – een driedelige badpak, double tour sandalen of de waterafstotende en kreukvrije anti-pluie om overdag te dragen over de lederen jas en ’s en ’s avonds kon getransformeerd worden tot peignoir du soir.”

De naden en stiksels van de anti-pluie en peignoir du soir werden bij Hermès zoveel mogelijk verborgen, terwijl Margiela voor MMM de technieken van de kleermaker uit de truukendoos haalde met zichtbare nepen en naden, ruwe stiksels, voeringstof aan de buitenkant,… als ode aan het eindeloze ‘work in progress’ (Kaat Debo, 2008). Margiela had gekozen om het moeilijke te doen, en niet de makkelijke weg te kiezen, waardoor zijn experimenten bijdroegen aan de kennis van het vakmanschap. Innovaties als naadloze voeringen, een draad met een geheugen die vervorming van tricot voorkomt, of een kasjmieren draad met het uitzicht van shetlandwol voor Hermès werden opgenomen in verschillende outfits in de expo. “Zijn vernieuwingen zorgden niet voor een revolutie, maar wel voor een evolutie met het verbeteren van bestaande technieken.” Voor MMM bleef hij de deconstructieve toer opgaan met bijvoorbeeld oversizend truien met destroy-sluiting van grote met de hand aangenaaide drukknopen, vleermuismouwen en levensechte reproducties van poppenkleren met disproporties van details. Zijn vooruitstrevendheid hielp hem om het onmogelijke mogelijk te maken. De wollen ‘punk’ trui die door de papierversnipperaar lijkt gehaald te zijn, was hier een mooi voorbeeld van. Niet breidgoedfabrikanten, maar wel Martin’s moeder durfde het aan om de trui met vele gaten te breien.

Martin Margiela voor Hermès: 'Zijn vernieuwingen zorgden voor een evolutie'

Hermès Heritage

Het middengedeelte van de expositie schenkt ook speciale aandacht aan de respect die Martin toont voor het Hermès erfgoed. In tegenstelling tot wat vele journalisten van hem hadden verwacht, ging hij niet aan de slag met de iconische Kelly handtas of de zijden carré sjaals. Toch zorgde hij er op een subtiele manier voor dat de Hermès heritage niet verloren ging. Zo zagen we vb. de iconische sleutelbeschermer aan de Kelly handtas uitvergroot als clochette halssnoer. De vier gaten van de opvallende juweelknoppen werden ingeruild voor zes gaten, waarin het garen de letter H vormde. De handgerolde zoom van de Hermès sjaaltjes zagen we terug in de afwerking van blouses en tunieken. Een eenvoudiger logo van Hermès uit de jaren ’70 werd van onder het stof gehaald voor de klerencollectie en hij ontwikkelde nieuwe ruitvormige monochrome losanges als antwoord op de iconische veelkleurige, bedrukte sjaals van Hermès.

Martin Margiela voor Hermès: 'Zijn vernieuwingen zorgden voor een evolutie'

De slow fashion van Martin Margiela

“Voor Martin Margiela duidde luxe niet op het gebruik van kostbare stoffen en de perfecte afwerking, maar wel op de geïnvesteerde uren in een stuk. Zijn collecties waren dus slow fashion in een tijd dat het begrip nog niet gangbaar was. ” Hij ging niet alleen op zoek naar vernieuwende technieken, maar hij had ook oog voor methoden uit het verleden. De Replica stukken van MMM waren exacte kopieën van vintage stukken die volgens hem niet verbeterd konden worden. Ook experimenteerde hij met oud leder en andere recycleerbare materialen voor zijn eigen artisanale collectie. Spraakmakende voorbeelden hiervan in de expo waren een pruik gemaakt met delen van een vintage bontmantel en pumps beplakt met fragile-tape. Op het einde van de expositie zien we ook vintage parelkettingen verwerkt tot een jasje en een avondjurk gemaakt uit drie vintage bruidsjurken. Bij Hermès kwam het retro-idee indirect aan bod en werd het vertaald naar een modern en functioneel kledingstuk zoals de lederen handschoenen gedragen met een lange oberschort, de mof als handtas of stola met opgezette zakken. Succesvolle stukken werden bovendien verschillende seizoen herhaald, soms in nieuwe materies of varianten.

Martin Margiela voor Hermès: 'Zijn vernieuwingen zorgden voor een evolutie'

Door gangbare zekerheden in de modewereld in vraag te stellen, maar niet openlijk te bekritiseren slaagde Martin Margiela erin zijn creatieve grenzen continue te verleggen, oog te hebben voor verleden en heden, voor continuïteit en vernieuwing binnen Maison Martin Margiela en Hermès en blijft hij tot op vandaag menig ontwerper inspireren.

‘Margiela, de Hermès jaren’ loopt van 31 maart tot 27 augustus in het ModeMuseum van Antwerpen

Beeld: Christin Ho

In beeld: Belfius kunst ontmoet Belgische modeontwerpers in Brussel

De tentoonstelling 'Recollection - Art & Fashion' biedt bezoekers van de Belfius Art Gallery een nieuwe kijk op de kunstcollectie door een kruisbestuiving met Belgische modeontwerpers.

Zestig werken van grote Belgische kunstenaars, zoals Rubens, Pourbus, Théo Van Rysselberghe, Jef Verheyen, Jo Delahaut en Rinus Van de Velde, zijn gekoppeld aan creaties van gevestigde Belgische modeontwerpers als Dries van Noten, Walter van Beirendonck, Dirk Van Saene, Véronique Branquinho, Anne Demeulemeester en Christian Wijnants. Een aantal van deze creaties is in bruikleen van het ModeMuseum.

In beeld: Belfius kunst ontmoet Belgische modeontwerpers in BrusselIn beeld: Belfius kunst ontmoet Belgische modeontwerpers in BrusselIn beeld: Belfius kunst ontmoet Belgische modeontwerpers in BrusselIn beeld: Belfius kunst ontmoet Belgische modeontwerpers in Brussel

Zo is bijvoorbeeld het werk Spelende kinderen (1913) van Gustave De Smet en Meisje met een witte jurk (1912) van Théo Van Rysselberghe naast het ontwerp van Big tree uit de lente/zomer 2014-collectie van Christian Wijnants te zien (zie homepagefoto, red.)

In beeld: Belfius kunst ontmoet Belgische modeontwerpers in BrusselIn beeld: Belfius kunst ontmoet Belgische modeontwerpers in BrusselIn beeld: Belfius kunst ontmoet Belgische modeontwerpers in BrusselIn beeld: Belfius kunst ontmoet Belgische modeontwerpers in Brussel

Recollection is wat in het geheugen wordt opgeroepen," zo licht Belfius toe in het persbericht. "Kunst en mode: deze twee expressievormen gaan de interactie aan om de zintuigen te prikkelen en de bezoeker te laten zien welke drijfveren, los van het genre, aan de basis liggen van het scheppingswerk. Of het nu gaat om vormen of kleuren, sculpturen of geweven stoffen, kledingstukken of schilderijen. De tentoonstelling laat de bezoeker laveren tussen verbeelding en werkelijkheid."

In de tentoonstelling is zijn ook ontwerpen van opkomende stylisten te zien die rechtstreeks geïnspireerd zijn op een kunstenaar of stroming uit de Belfius-collectie. Het gaat om werk van Marie-Sophie Beinke, KRJST, Gioia Seghers, Kim Stumpf, Doriane van Overeem en Pierre-Antoine Vettorello. Het resultaat van een samenwerking tussen Belfius, MAD Brussles en het Flanders Fashion Institute.

'Recollection - Art & Fashion'is nog tot en met 23 april te bezoeken, op de 32ste verdieping van de Belfius Tower aan het Rogierplein in Brussel. Inschrijven voor een rondleiding kan via de website van Belfius.

De kunstcollectie van de bankverzekeringsgroep Belfius is met 4500 objecten uit de 16e tot 21e eeuw de grootste verzameling van Belgische kunst van het land.

Foto's: Recollection - Art & Fashion. © KRJST Studio

In beeld: tentoonstelling It’s a Men’s World - Tassenmuseum Hendrikje

Dat we vrouwen tegenwoordig vaak met een tas aan de arm zien, betekent niet dat mannen geen tassen dragen. Wanneer gekeken wordt naar de historie van de tas, zien we mannen juist heel vaak met de accessoire. Tegenwoordig mag een tas ook bij een man niet meer ontbreken en tentoonstelling ‘It’s a Men’s World’ in Tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam laat alle varianten zien.

Het thema door de gehele expositie is ‘fashion or function’. ‘In welke gevallen kiest een man voor en tas en wanneer heeft hij genoeg aan zijn broekzak?’ Uitgelicht zijn de dandy, Amsterdamse mannen, ontwerpers en bekende mannen en hun tas.

Van 11 maart tot en met 27 augustus zijn moderne maar ook eeuwenoude tassen en buidels tentoongesteld in het pand aan de Herengracht.

Neem alvast een kijkje naar de bijzondere tassen.

Bagage, grote hutkoffer met leren bekleding en metalen randen en leren grepen. Binnen 4 laden en kledinghaken. Zumpolle, Nederland, 19e eeuw.

In beeld: tentoonstelling It’s a Men’s World - Tassenmuseum Hendrikje

Bagage, koffer van leer met LV monogram op canvas, Louis Vuitton, Frankrijk. Ca. 1920

In beeld: tentoonstelling It’s a Men’s World - Tassenmuseum Hendrikje

Beurs, huwelijksbeurs Martha en Maria Magdalena, 3 kwasten, misschien beurs van kloosterlingen. Ca. 1680, Frankrijk.

In beeld: tentoonstelling It’s a Men’s World - Tassenmuseum Hendrikje

Reiskoffer, leer met een print van de letter B, met blauwe canvas beschermhoes,met necessaires, Shrek, Berlijn, Duitsland, 1920-1930.

In beeld: tentoonstelling It’s a Men’s World - Tassenmuseum Hendrikje

Reistas, leer met necessaires met zilveren deksels, met monogram Koning Willem III (1817-1880), uit de nalatenschap van Koningin Juliana (1909-2004)

In beeld: tentoonstelling It’s a Men’s World - Tassenmuseum Hendrikje

Schoudertas van kunststof, zwart met rode strepen op voorklep, Taggen, Nederland, 2006.

In beeld: tentoonstelling It’s a Men’s World - Tassenmuseum Hendrikje

Tapijttas, kralenwerk en leer, koperen beugel, Duitsland, ca. 1850.

In beeld: tentoonstelling It’s a Men’s World - Tassenmuseum Hendrikje

Tas, botanistentrommel, voorstelling; paardenrace met katoenenband, ca. 1925, Frankrijk

In beeld: tentoonstelling It’s a Men’s World - Tassenmuseum Hendrikje

Tas, citybag (dokterstas) klein model van bruin leer, binnen canvas met metalen schuifbeugel, ca. 1925, Nederland.

In beeld: tentoonstelling It’s a Men’s World - Tassenmuseum Hendrikje

Tas, handtas type bowling oranje plastic met bruin hengels, Bijenkorf, 1998, Nederland.

In beeld: tentoonstelling It’s a Men’s World - Tassenmuseum Hendrikje

Tas, schoudertas bruin met de LV kenmerken, sluiting en zijkant van soort tuigleer, Louis Vuitton, 1950-60, Frankrijk.

In beeld: tentoonstelling It’s a Men’s World - Tassenmuseum Hendrikje

Beeld: Tassenmuseum Hendrikje

Bijzondere tas in de etalage bij Kiki Niesten tijdens TEFAF

Bij modewinkel Kiki Niesten wordt tijdens TEFAF, het kunstfestival dat van start is gegaan in Maastricht, een bijzondere tas geëtaleerd. Het gaat om een ludiek ontwerp van Lernert & Sander. Het Amsterdamse creatieve duo dat wordt gevormd door Lernert Engelberts en Sander Plug, ontwierp een nudekleurige asymmetrische leren tas: de bag bag 'in de vorm van de wallen die vroeg of laat ontstaan onder de ogen van de modemens'.

In de etalage hangt een grote foto van eigenaresse Kiki Niesten met twee tassen op de plaats van wallen onder haar ogen.

Bijzondere tas in de etalage bij Kiki Niesten tijdens TEFAF

"Het ontwerp vindt zijn oorsprong dus in iets wat in de mode eigenlijk nooit getoond wordt: ouderdom en vermoeidheid," vertelt Sander Plug over het ontwerp in het persbericht. "De modewereld is een soort Rupsje Nooitgenoeg. Er moeten alsmaar meer collecties in een jaar worden gemaakt," zegt Lernert Engelberts. "Je hebt haast geen tijd om te dragen wat er uitkomt, omdat er meteen alweer iets nieuws wordt gelanceerd’, vult Plug hem aan. Iedereen die in de mode werkzaam is, wordt er af en toe doodmoe van."

Bijzondere tas in de etalage bij Kiki Niesten tijdens TEFAF

Bag bag is een productie van Adult en werd handgemaakt door studio Niyona. De bag bag is 'echt geënt op de huid onder een van Niestens ogen'. Van de huid is een grafische vertaling van gemaakt, een stilering in een leersoort die volgens de makers ‘eenzelfde patina en structuur heeft als een mensenhuid’. De asymmetrische vorm van de tas is door die specifieke wal gedicteerd en de rimpels binnen de wal bepaalden waar de verschillende opbergvakken kwamen.

"Het is een dwars, misschien zelfs wat schokkend concept, maar ik werk er graag aan mee," zegt Kiki Niesten. "Zulke dingen houden ons vak spannend. Relativeringsvermogen is van groot belang. Dat je met een knipoog kunt kijken naar iets waar sommige mensen nachten van wakker liggen," aldus de eigenaresse.

Bag bag by Lernert & Sander is nog tot en met 19 maart in de etalage van Kiki Niesten Maastricht te bewonderen. De winkel met luxemerken als Prada, Chloé, Balenciaga, Dries van Noten en Céline is te vinden in de Stokstraat.

Te koop is de tas niet. Vooralsnog gaat het om een prototype.

Beeld: Lernert & Sander

Voor liefhebbers van zwart start 8 maart de tentoonstelling 'Balenciaga, l’oeuvre au noir' in Parijs. In het Musée Bourdelle wordt een ode gebracht aan couturier Cristóbal Balenciaga (1895-1972), oprichter van modehuis Balenciaga, en zijn voorliefde voor de kleur. Er worden honderd, louter zwarte, kledingstukken geëxposeerd uit de archieven van het 100-jarige modehuis.

Sneak peek: Balenciaga, l’oeuvre au noir tentoonstellingSneak peek: Balenciaga, l’oeuvre au noir tentoonstellingSneak peek: Balenciaga, l’oeuvre au noir tentoonstellingSneak peek: Balenciaga, l’oeuvre au noir tentoonstellingSneak peek: Balenciaga, l’oeuvre au noir tentoonstellingSneak peek: Balenciaga, l’oeuvre au noir tentoonstellingSneak peek: Balenciaga, l’oeuvre au noir tentoonstellingSneak peek: Balenciaga, l’oeuvre au noir tentoonstellingSneak peek: Balenciaga, l’oeuvre au noir tentoonstellingSneak peek: Balenciaga, l’oeuvre au noir tentoonstellingSneak peek: Balenciaga, l’oeuvre au noir tentoonstellingSneak peek: Balenciaga, l’oeuvre au noir tentoonstelling

Balenciaga: L'Oeuvre au Noir is van 8 maart tot 16 juli 2017 te zien in Musée Bourdelle, Parijs.

Dit jaar opent nog een Balenciaga tentoonstelling in het Victoria & Albert museum in Londen.

Foto's: Balenciaga, l'oeuvre au noir. ©Pierre Antoine

Parijs krijgt permanent modemuseum

De hoofdstad van de mode, Parijs, krijgt een permanent modemuseum. Het Palais Galliera, dat al jaren tijdelijke mode exposities toont, opent haar deuren in 2019 het gehele jaar. Dit maakte Anne Hidalgo, burgemeester van de stad, bekend.

Dankzij een donatie van bijna 6 miljoen euro van Chanel Fashion House wordt het mogelijk gemaakt dat Palais Galliera permanent open is. “Het huis Chanel is verblijd dat het Parijs helpt te promoten, de internationale hoofdstad van de mode, en om specifiek Palais Galliera te ondersteunen door de exceptionele collecties beschikbaar te maken in nieuwe permanente ruimtes die de naam zullen krijgen van de oprichter van ons modehuis, Gabrielle Chanel,” zegt president of fashion Bruno Pavlovsky van Chanel. “Het ondersteunen van een instituut zoals Palais Galliera is onderdeel van onze missie om mode tot leven te brengen.”

De Gabrielle Chanel Rooms zullen zich bevinden in de kelder van het paleis, ruim 7.000 vierkante meter, en worden gevuld met mode vanaf de achttiende eeuw tot en met nu. “Parijs is trots dat ze zo’n uitzonderlijke plek kunnen openen, waardoor het weer bevestigd wordt als het thuis van de mode,” zegt Hidalgo.

Tot de opening in 2019 zullen verschillende tijdelijke exposities te zien zijn zoals ‘Balenciaga, L’Oeuvre au Noir’ die volgende week opent.

Across Japan: over de wederzijdse beïnvloeding van Japanse en westerse mode

Modemuseum Hasselt focust in de expo 'Across Japan' op de Japanse mode van de voorbije 35 jaar. Een mode die trends wereldwijd heeft beïnvloed sinds avant-garde designers als Yohji Yamamoto en Rei Kawakubo eind jaren 80 hun rafelige ontwerpen de catwalk opstuurden. FashionUnited mocht de tentoonstelling al bekijken.

De tentoonstelling staat nog niet helemaal op punt als de rondleiding begint begeleid door curator Karolien De Clippe. Her en der worstelen museummedewerkers met paspoppen en staan er lege kisten van ontwerpen van Balenciaga, Comme des Garçons, Delpozo, Ann Demeulemeester, Givenchy, Iris van Herpen, Yoshiki Hishinuma, Maison Margiela, Alexander McQueen, Issey Miyake, Hanae Mori, Dries Van Noten, Paul Poiret, Raf Simons, Kenzo Takada, Undercover, Viktor & Rolf, Junya Watanabe en Yamamoto. Stuk voor stuk creaties die de kruisbestuiving van Japanse en westerse mode illustreren.

De opmars van de aparte Japanse mode in de jaren tachtig heeft een enorme invloed gehad op de mode-industrie, tot op vandaag. De expo gaat tegelijk terug naar de bredere historische context, met een verkenning van vijf pijlers. Deze thema’s zijn een goede leidraad door de expo omdat ze de directe link met Japan illustreren en tegelijk verwijzen naar zowel de Japanse als westerse designers.

Japonisme

In 1850 wordt Japan na een lange periode van isolatie opengesteld voor internationale handel en worden Japanse prints, materialen en modellen overgenomen in de Westerse mode. Japonisme, of de invloed van de Japanse esthetiek op de westerse mode, zie je opduiken in kimono's, waaiers en parasols tot zelfs de rechte snit van flapperjurken in de jaren twintig.

Across Japan: over de wederzijdse beïnvloeding van Japanse en westerse modeAcross Japan: over de wederzijdse beïnvloeding van Japanse en westerse mode

Wabi-sabi

In de jaren 1980 wordt de Japanse ‘wabi-sabi’-esthetiek ontdekt: het imperfecte, onafgewerkte en vergankelijke als ultieme schoonheid. Dit uit zich in asymmetrische, losse silhouetten met gaten in monochroom zwart en gebroken wit. Een complete shock voor modefanaten die gewend waren aan de glamoureuze ‘bling’ van Gianni Versace, Thierry Mugler en Claude Montana. De deconstructivistische ontwerpen van Martin Margiela en de zwarte geraffineerde looks van Ann Demeulemeester zijn mooie illustraties van deze kruisbestuiving.

Across Japan: over de wederzijdse beïnvloeding van Japanse en westerse modeAcross Japan: over de wederzijdse beïnvloeding van Japanse en westerse mode

Ma

Het Japanse woord ‘Ma’ staat voor de ‘ruimte tussen twee structurele delen’, hier de ruimte tussen kledingstuk en lichaam. Waar in het westen kleding traditioneel strak zit, ligt in Japan de nadruk op een extra dimensie: oversized, recht, genderneutraal. Voorbeelden hiervan vind je bij Rei Kawakubo (met als ‘meta-ma’ de jurk met opdruk van een lichaam), Yohji Yamamoto, Delpozo en Maison Margiela.

Across Japan: over de wederzijdse beïnvloeding van Japanse en westerse modeAcross Japan: over de wederzijdse beïnvloeding van Japanse en westerse mode

Gi-jutsu

Japanse kleding blinkt uit in technologisch vernuft, of ‘Gi-jutsu’: uniek materiaalgebruik, bijzondere verftechnieken... Er worden hedendaagse voorbeelden van deze techno couture getoond: Watanabe, Iris van Herpen, Hishinuma maar ook Riccardo Tisci voor Givenchy. Ook de plooitjes van Issey Miyaki horen hier thuis, een verwijzing naar de Japanse origamikunst.

Across Japan: over de wederzijdse beïnvloeding van Japanse en westerse modeAcross Japan: over de wederzijdse beïnvloeding van Japanse en westerse mode

Kawaii

Het erotische, schattige en bevreemdende van de Japanse streetwear, het resultaat van de talloze subculturen sinds de jaren 1990, werd vanaf 2000 een belangrijke bron van inspiratie voor de ‘high couture’. Dat zie je zowel bij Japanse als bij westerse ontwerpers als Undercover, Westwood en Bernhard Wilhelm, in het gebruik van doodskoppen, strikken, verwijzingen naar manga, pompeuze stukken met veel details.

Across Japan: over de wederzijdse beïnvloeding van Japanse en westerse modeAcross Japan: over de wederzijdse beïnvloeding van Japanse en westerse mode

De tentoonstelling Across Japan is voor zowel mode- als Japanliefhebbers. De expo loopt van 4 maart tot en met 3 september 2017 in het Modemuseum in Hasselt.

Beeld: Modemuseum Hasselt

Documentaire over Maison Margiela in de maak

Weer een mode-documentaire om naar uit te kijken. Modehuis Maison Margiela is het onderwerp van de documentaire We Margiela die dit jaar uitkomt. Mede-oprichter Jenny Meirens en leden van het creatieve team praten voor het eerst over de filosofieën en creatieve processen die achter alle collecties schuilgaan.

Door middel van diepte interviews wordt ingegaan op de historie van Maison Martin Margiela, hoe het modemerk bekend stond tot de naamsverandering enkele jaren geleden. Zo blijkt dat veel van de iconische beelden waar het modehuis bekend om staat, niet gepland waren, maar momenten van intuïtie en creativiteit. Meirens: “Als je iedereen blij wilt maken, kom je nergens. Ik denk dat je jezelf moet onderscheiden. Uiteindelijk krijg je hierdoor meer vrijheid, als je niet in het systeem past.

We Margiela wordt gemaakt in samenwerking met het Nederlandse Mediafonds, Nederlands Filmfonds en omroep AvroTros.

Beeld: Maison Margiela Facebook

10 Onmisbare Modetentoonstellingen in 2017

Het is wederom het begin van een nieuw jaar, met nieuwe kansen, inspiratie en ontwerpen in de mode in het verschiet. Niets is echter beter dan mode in levende lijve te kunnen zien, om het creatieve process persoonlijk te mogen ervaren. Het bezoeken van modetentoonstellingen biedt de kans om de historie van een aantal van de meest vooraanstaande modehuizen te ontdekken, en de modetrends en de manier waarop diverse stromingen de geschiedenis van de branche hebben gedefinieerd, te ervaren. Daarom heeft FashionUnited een lijst van de top tien onmisbare modetentoonstellingen van 2017 samengesteld.

Hubert De Givenchy - To Audrey with Love

10 Onmisbare Modetentoonstellingen in 2017

Waar: Het Gemeentemuseum, Den Haag, Nederland

De Franse couturier Hubert de Givenchy, oprichter van modehuis Givenchy, staat te boek als een van de meest vooraanstaande ontwerpers van de 20e eeuw. Samen met grote namen als Christian Dior en Cristóbal Balenciaga heeft hij zijn stempel gedrukt op de geschiedenis van haute couture. Dit uitgebreide retrospectief van zijn werk, Hubert de Givenchy – To Audrey with Love genaamd, werd door de couturier zelf gecreëerd en biedt bezoekers een unieke blik op zijn loopbaan, vanaf de opening van zijn modehuis in 1952 tot aan zijn pensioen in 1995, met de focus op zijn persoonlijke favoriete ontwerpen. Bovendien is de tentoonstelling gefocust op zijn vriendschap met de iconische actrice Audrey Hepburn, en bevat het ontwerpen die door Hepburn zelf zijn gedragen, alsmede schetsen, foto’s en fragmenten uit films.

Hubert de Givenchy - To Audrey with Love van Gemeentemuseum op Vimeo.

Wanneer: 26 november 2016 t/m 26 maart 2017

Foto: To Audrey with Love tentoonstelling, Don-Alvin Adegeest, FashionUnited

Undressed: A Brief History of Underwear

10 Onmisbare Modetentoonstellingen in 2017

Waar: Het Victoria & Albert Museum, Londen, VK

Als je nieuwsgierig bent naar de geschiedenis van lingerie, of the evolutie van de beha, dan moet je deze tentoonstelling hebben gezien. Het Victoria & Albert Museum heeft de grootste tentoonstelling van ondergoedontwerp ooit gecreëerd, met meer dan 200 stuks. Undressed: A Brief History of Underwear genaamd, licht de tentoonstelling de veranderingen in ontwerpen, thema’s en innovatie in onderkleding vanaf de 18e eeuw tot heden uit. Tot de stukken behoren op-maat gemaakte, zeldzame stukken zoals korsetten die gedragen werden door de werkende vrouwen in Engeland in de 18e eeuw alsmede lingerie van hedendaagse ontwerpers als Stella McCartney, Rigby & Peller en Paul Smith. Daarnaast onderzoekt de tentoonstelling de relatie tussen mode en lingerie, en ons beeld van het ideale lichaam, sex en moraliteit.

Wanneer: 16 april tot en met 12 maart 2017

Foto: Met dank aan het Victoria & Albert Museum

Peter Lindbergh - A Different Vision of Fashion Photograph

10 Onmisbare Modetentoonstellingen in 2017

Waar: Kunsthal, Rotterdam, Nederland

Modefotograaf Peter Lindbergh is misschien wel een van de meest gevierde fotografen in de branche. Hij zou verantwoordelijk zijn geweest voor het lanceren van de carrières van de supermodellen uit de jaren 90, Cindy Crawford Naomi Campbell, Linda Evangelista, Tatjana Patitz en Christy Turlington. In tegenstelling tot andere modefotografen, die mode, glamour en sex gebruikten om hun ultieme fantasie te creëren, was het doel van Lindbergh in eerste instantie om de pure essentie van zijn onderwerpen op de gevoelige plaat vast te leggen, met de kledingstukken eerder als bijkomstigheid. Dit, gecombineerd met zijn passie voor verhalen vertellen, landschappen en dans, is de focus van zijn eerste internationale reizende expositie A Different Vision on Fashion Photography, een retrospectief georganiseerd door Thierry Maxime-Loriot, met ruim 220 foto’s, waaronder nooit eerder getoonde foto’s, schetsen, persoonlijke aantekeningen en andere artefacten uit de persoonlijke archieven van Lindbergh.

Wanneer: 10 september 2016 tot en met 12 februari 2017

Foto: Pers Preview in de Kunsthal, © Simon Trel Photography, FashionUnited

Balenciaga: Shaping Fashion

10 Onmisbare Modetentoonstellingen in 2017

Waar: Het Victoria & Albert Museum, Londen, VK

Het V&A gaat dit jaar nog een grote modetentoonstelling organiseren rond het werk van couturier Cristóbal Balenciaga. Dit retrospectief, Balenciaga: Shaping Fashion genaamd, is de eerste Britse expositie van het oeuvre van Balenciaga, en valt samen met de 100e verjaardag van de opening van Balenciaga’s eerste winkel in San Sebastian in Spanje, en de 80e verjaardag van de opening van zijn beroemde salon in Parijs. De tentoonstelling zal het vakmanschap en de vaardigheid die de creaties van de ontwerper zo uniek maakten onder de loep nemen, en zal ook nagaan hoe zijn ontwerpen toekomstige creaties vormden. Er zullen meer dan 100 kledingstukken en 20 hoeden van de hand van de couturier getoond worden, alsmede nooit eerder getoonde schetsen, films, foto’s en stofstalen.

Wanneer: 27 mei 2017 tot en met 18 februari 2018

Foto: Met dank aan het Victoria & Albert Museum

Rei Kawakubo/Comme des Garçons - Costume Institute

10 Onmisbare Modetentoonstellingen in 2017

Waar: De MET, Iris and B.Gerald Canton Exhibition Hall, New York, VS

De voorjaar 2017 expositie van het Costume Institute zal focussen op het werk van Rei Kawakubo en Comme des Garçons. De tentoonstelling zal Kawakubo’s fascinatie met interstitialiteit - de ruimte tussen grenzen - onderzoeken en zal 120 damesmode ontwerpen voor Comme des Garçons bevatten. Tot de selectie behoren kledingstukken die dateren uit Kawakubo’s eerste modeshow in Parijs in 1981 alsmede haar meest recente collectie. De expositie wordt op thema gerangschikte in tegenstelling tot een chronologische volgorde. Om het gevoel van verruimtelijking te versterken worden de mannequins op oog-hoogte getoond, zonder fysieke grenzen, om zo de normaal gesproken waargenomen afstand tussen bezoeker en object te verwijderen.

Wanneer: 4 mei 2017 tot 4 september 2017

Foto: Rei Kawakubo voor Comme des Garçons (Japans, opgericht in 1969), “Body Meets Dress - Dress Meets Body,” spring/summer 1997. Met dank aan The Metropolitan Museum of Art, © Paolo Roversi

Marilyn - I Wanna Be Loved By You

10 Onmisbare Modetentoonstellingen in 2017

Waar: Hôtel de Caumont, Centre D’Art, Aix-En-Provence, Frankrijk

Marilyn Monroe is misschien wel een van de meest gefotografeerde actrices in de filmgeschiedenis. Zij is door een aantal van de meest gevierde fotografen van haar tijd op de gevoelige plaat vastgelegd: André de Dienes, Milton Greene, Philippe Halsmann, Eve Arnold, Cecil Beaton, Sam Shaw, Ed Feingersh, George Barris en Bert Stern hebben allen bijgedragen aan haar status als internationaal bekend icoon. Met meer dan zestig foto’s volgt de expositie haar loopbaan van pin-up model tot actrice tot legendarische ster, en onderzoekt het hoe haar bijzonder fotogenieke aard bijdroeg aan haar enorme roem.

Wanneer : 22 oktober 2016 tot 1 mei 2016 2017

Foto: Milton H. Greene © 2016 Joshua Greene - www.archiveimages.com

The World of Anna Sui

10 Onmisbare Modetentoonstellingen in 2017

Waar: Fashion and Textile Museum, Londen, VK

Anna Sui is een van de meest iconische modeontwerpers in de Verenigde Staten. Met haar signatuur rock ’n roll, romantische stijl weet zij keer op keer popculture opnieuw uit te vinden, en blijft daarmee relevant voor iedere nieuwe generatie. De tentoonstelling The World of Anna Sui volgt haar pad naar de roem, beginnend bij haar eerste modeshow in 1991 tot heden, en onderzoekt hoe haar ontwerpen de modegeschiedenis ingrijpend hebben bepaald. Het is voor het eerst dat een Amerikaanse ontwerper het onderwerp van een retrospectief in Groot Brittannië is en de expositie telt meer dan 100 looks uit het archief van Anna Sui, met een reeks archetypes, van Surfers en Schoolmeisjes tot Hippies, Mods en Punks.

Wanneer: 26 mei 2017 tot 1 oktober 2017

Foto: Anna Sui, 2011 © Anna Sui; The World of Anna Sui, boekkaft 2017

The House of Dior: 70 years of Haute Couture

10 Onmisbare Modetentoonstellingen in 2017

Waar: National Gallery of Victoria, Melbourne, Australië

Ter ere van de 70e verjaardag van Dior, heeft het Franse modehuis de handen ineen geslagen met de National Gallery of Victoria om een uniek retrospectief te houden. De tentoonstelling, The House of Dior: 70 Years of Haute Couture genaamd, telt meer dan 140 stukken ontworpen door Christian Dior Couture tussen 1947 en 2017. Hiermee is dit het grootste Dior retrospectief in Australië. De expositie onderzoekt de geschiedenis van Dior door de belangrijkste stukken van de zeven ontwerpers - Christian Dior, Yves Saint Laurent, Marc Bohan, Gianfranco Ferré, John Galliano, Raf Simons en Maria Grazia Chiuri - die ieder een cruciale rol speelden in de vormgeving van de identiteit van het huis onder de loep te nemen. De expositie focust ook op de vroege invloeden en ontwerp regels van Christian Dior, en biedt inzicht in de werkruimtes in het atelier alsmede in de rol van accessoires.

Wanneer: 27 augustus 2017 tot 17 november 2017

Foto: Dior SS17, Catwalkpictures.com

Diana: Her Fashion Story

Waar: Kensington Palace, Londen, VK

Hoewel het alweer bijna 20 jaar na haar dood is, blijft de stijl van Prinses Diana voortleven en wordt nu geëerd met een speciale tentoonstelling in Kensington Palace. De tentoonstelling, Diana: Her Fashion Story genaamd, volgt de evolutie van wijlen Prinses Diana’s stijl, met in het begin de ingetogen, romantische outfits die zij tijdens de eerste openbare gelegenheden droeg tot aan haar latere elegante, verfijnde uitstraling. De expositie zal een aantal van haar lievelingsoutfits tonen, waaronder de avondjurken die zij in de jaren 80 droeg en de Catherine Walker mantelpakken die in de jaren 90 haar ‘professionele garderobe’ vormden. Er zal ook worden gekeken naar haar relaties met haar toenmalige lievelingsontwerpers.

Wanneer: opent 24 februari 2017

Yves Saint Laurent Museum

10 Onmisbare Modetentoonstellingen in 2017

Waar: Yves Saint Laurent Museum, Marrakech, Marokko en Parijs, Frankrijk

Niet een, maar twee musea gewijd aan het werk van Yves Saint Laurent zullen dit jaar hun deuren openen. De desbetreffende musea, gevestigd in Parijs en in Marrakech, zullen bezoekers een meer inzicht krijgen in het leven en het werk van de geliefde couturier. Het museum in Marrakech is met name bijzonder, omdat de stad zelf van grote invloed zou zijn geweest op het werk van Saint Laurent. Samen zullen de Fondation Pierre Bergé - Yves Saint Laurent en de Fondation Jardin Majorelle dit najaar het Musee Yves Saint Laurent Marrakech openen, waar een selectie van het levenswerk van de ontwerper te zien zal zijn. Het museumgebouw werd ontworpen door het Franse architectenbureau Studio KO en grenst aan de Jardin Marjorelle, die de ontwerper in de jaren 80 samen met zijn partner Pierre Bergé redde van de vernieling.

Wanneer: Herfst 2017

Foto: Met dank aan Studio KO, Musee Yves Saint Laurent, Marrakech

Homepage Foto: Peter Lindbergh Pers Preview in de Kunsthal, © Simon Trel Photography, FashionUnited