(advertentie)
(advertentie)

Het MoMu in Antwerpen trok met de tentoonstelling ‘Margiela, de Hermès jaren’ 60.000 bezoekers.

“Met meer dan 60.000 bezoekers was de tentoonstelling rond de Hermès jaren van Martin Margiela, één van de grote namen uit de Antwerpse modewereld. Wat opvalt is dat meer dan 40 procent van de bezoekers uit het buitenland kwam. De aandacht van de Antwerpse mode is dus niet enkel chauvinistisch, ook in het buitenland staan we nog steeds op de kaart als modestad," aldus Luk Lemmens in een persbericht.

Belgisch ontwerper Martin Margiela, bekend van Maison Martin Margiela, werkte van 1997 tot 2003 bij modehuis Hermès. De tentoonstelling over zijn jaren bij het merk opende op 31 maart en sloot na 27 augustus haar deuren.

Kijken: Tentoonstelling The Power of Masks door Walter van Beirendonck

Belgische ontwerper Walter van Beirendonck is al sinds de jaren tachtig gefascineerd door maskers en verwerkt deze vaak in zijn ontwerpen. Vanaf vrijdag opent de tentoonstelling Powermask – The Power of Masks, in het Wereldmuseum in Rotterdam met van Beirendonck als curator. De Antwerpse modeontwerper heeft de vrije hand gekregen om met deze tentoonstelling zijn eigenzinnige kijk op maskers te geven.

De tentoonstelling gaat volgens het museum dieper in op de verschillende facetten van maskers: de link tussen Westerse kunst en Afrikaanse maskers, het supernatuurlijke en de rituelen rond maskers, maskers in mode en maskers als fetisj en laat zien hoe mannen en vrouwen de maskers oorspronkelijk en tijdens rituelen dragen.

Er zijn ruim 125 maskers, gemaskerde kostuums en modesilhouetten in het Wereldmuseum tentoongesteld, waarin Van Beirendonck bezoekers meeneemt naar uiteenlopende werelden waarin het masker een rol speelt. De maskers komen onder andere uit Afrika, Oceanië, Europa en Amerika.

Bekijk hieronder een aantal beelden uit de tentoonstelling:

Kijken: Tentoonstelling The Power of Masks door Walter van Beirendonck

Links: Okuyi-masker, Punu-Lumbo (cultuur), Gabon, begin 20ste eeuw, Collectie Wereldmuseum Rotterdam, inv. nr. 30271, Lemaire 1950 Rechts: Tony Saulnier, ‘À Paris, rue Jacob, le Dîner des collectionneurs de têtes’, 1966, gepubliceerd in ‘L’art nègre’, Univers Match.

Kijken: Tentoonstelling The Power of Masks door Walter van BeirendonckKijken: Tentoonstelling The Power of Masks door Walter van Beirendonck

Walter Van Beirendonck, Hand on Heart, Herfst/Winter 2011–2012 Foto: Ronald Stoops

Kijken: Tentoonstelling The Power of Masks door Walter van Beirendonck

Links: Gezichtsmasker, Lwalwa (cultuur), Democratische Republiek Congo, voor 1978, Collectie Wereldmuseum Rotterdam, inv. nr. 73133, prof. mr. P. en mw. I. Sanders, 1995

Kijken: Tentoonstelling The Power of Masks door Walter van BeirendonckKijken: Tentoonstelling The Power of Masks door Walter van Beirendonck

Links: Louise Bourgeois, Untitled, 2002, Rechts: Dirk Van Saene, Herfst/Winter 2016–2017, Foto: Ronald Stoops

Kijken: Tentoonstelling The Power of Masks door Walter van Beirendonck

Links: Maison Margiela, Artisanal, Lente/Zomer 2015 Rechts: Liga:le-masker, Gogodala (cultuur), Golf van Papoea, Melanesië, Oceanië, voor 1995, Collectie Wereldmuseum Rotterdam, inv. nr. 73853, Galerie Fine Arts Collections, 1995

De tentoonstelling Powermask– The Power of Masks is van 1 september tot en met 7 januari te zien in het Wereldmuseum in Rotterdam.

Tropenmuseum zoomt in op Afrikaanse mode

Het Tropenmuseum in Amsterdam besteedt in de nieuwe tentoonstelling Fashion Cities Africa aandacht aan vier Afrikaanse mode-steden. Het modebeeld in Casablanca, Johannesburg, Lagos en Nairobi worden uitgelicht.

“Mode is hot in Afrika, maar dé Afrikaanse mode bestaat niet,” aldus het persbericht. “In verschillende steden bestaan diverse bloeiende mode scènes.” In de tentoonstelling zijn onder andere stukken opgenomen van The Sartists uit Johannesburg, Said Mahrouf uit Casablanca die afgelopen januari zijn collectie toonde tijdens Amsterdam Fashion Week en Maki Oh uit Lagos. Door middel van mode-items, persoonlijke verhalen, foto’s en films wordt door ontwerpers, retailers en stylisten vertelt over de verschillende stijlen in de Afrikaanse steden.

Ook verschillende Nederlandse modebedrijven zoals Daily Paper, Karim Adduchi, DoruNsimba en Lady Africa hebben bijgedragen aan de tentoonstelling.

Fashion Cities Africa is vanaf 6 oktober te zien in het Tropenmuseum in Amsterdam.

Beeld: Chris Saunders/Het Tropenmuseum

Virgil Abloh ontwerpt kostuums voor New York City Ballet

Virgil Abloh, de ontwerper achter streetwear label Off-White, gaat kostuums ontwerpen voor de dansers van het New York City Ballet. Hij doet dat samen met Monse’s creatief directeurs Fernando Garcia en Laura Kim en enkele andere ontwerpers. De creaties worden tijdens het jaarlijkse Fall Gala getoond, liet het dansgezelschap dinsdag weten.

Abloh werkt samen met de 18-jarige choreograaf Gianna Reisen en kleedt de dansers van haar opvoering. Fernando Garcia en Laura Kim voorzien hoofddanseres Lauren Lovette van een kostuum en Diane von Furstenberg-ontwerper Jonathan Saunders kleedt soloist Troy Schumacher. De Japanse couturier Tsumori Chisato ontwerpt een kostuum voor soloist Justin Peck. Het Fall Gala, dat wordt gepresenteerd door Sarah Jessica Parker, vindt plaats op 28 september. Het wordt voor de zesde keer op rij georganiseerd.

Met deze stap verbreedt Abloh zijn werk buiten de modeindustrie opnieuw. Eerder deze maand werd al bekend dat de uit Chicago afkomstige designer een brillencollectie gaat ontwerpen met Warby Parker. Daarnaast werkte Abloh, die zijn carrière begon als architect, onlangs samen met Ikea voor het ontwerpen van een nieuwe versie van de bekende Frakta-tas.

Vorig jaar was de Belgische modeontwerper Dries van Noten één van de designers die kostuums voor het New York City Ballet ontwierp. Dat deed hij samen met couturiers Narciso Rodriguez, Jason Wu en Rosie Assoulin. Eerder maakten ook grote namen als Stella McCartney, Carolina Herrera, Alexander McQueen, Olivier Theyskens en Valentino Garavani dansoutfits voor het New York City Ballet.

Beeld: New York City Ballet Facebook

De documentaire over modehuis Maison Margiela gaat 22 oktober in première in het Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Het merk heeft gekozen om ‘We Margiela’ in wereldpremière te laten gaan in het Rotterdamse museum omdat twintig jaar geleden het modehuis daar de eerste tentoonstelling hield.

In de documentaire vertelt mede-oprichter Jenny Meirens en het creatieve team achter het modehuis voor het eerst het verhaal van de ontstaansgeschiedenis van het merk. Voor de documentaire zijn ‘diepgaande interviews gehouden en wordt er uniek archiefmateriaal getoond.’ De filmmakers, het Rotterdamse mint film office, zijn op zoek gegaan naar de impact van Maison Margiela op de huidige modewereld.

Na de première in Rotterdam zal de film vervolgens getoond worden in het ModeMuseum in Antwerpen op 23 oktober en 10 Corso Como in Milaan op 26 oktober. Vanaf 26 oktober is de documentaire ook te zien in de Nederlandse bioscopen, bij Cinema Delicatessen in Amsterdam. Het tonen van de film is een onderdeel van de tentoonstelling Change the System in het Museum Boijmans Van Beuningen. Deze tentoonstelling focust op de veranderkracht van een nieuwe generatie ontwerpers.

Maison Margiela werd in 1988 opgericht door Martin Margiela en Jenny Meirens. Het modehuis werd in 2002 verkocht en beide oprichters trokken zich terug. ‘Meirens en Margiela hebben sinds de verkoop elkaar niet meer gesproken,’ meldt het persbericht over de documentaire. Meirens overleed in juli 2017 na een lang ziektebed.

In Beeld: Christian Dior, Couturier du Rêve

Ter ere van het 70-jarige jubileum van Christian Dior opent morgen een retrospectief over het modehuis. ‘Christian Dior, Couturier du Rêve’ is van 5 juli tot en met 7 januari 2018 te zien in Musée des Arts Décoratifs in Parijs.

De tentoonstelling gaat in op de 70-jarige historie van het modehuis en laat dus niet alleen de ontwerpen van Monsieur Dior zelf zien. Ook zijn opvolgers Yves Saint Laurent, Marc Bohan, Gianfranco Ferré, John Galliano, Raf Simons en huidig creatief directeur Maria Grazia Chiuri hebben een eigen plek in de tentoonstelling gekregen.

Naast vele jurken, onder andere gedragen door prinses Grace van Monaco en actrices Charlize Theron en Jennifer Lawrence, zijn ook honderden documenten, foto’s illustraties, schetsen, brieven, manuscripten, schilderijen en sculpturen tentoongesteld. Al deze items zijn opgenomen in de tentoonstelling om de nadruk te leggen op de link tussen kunst en kleding die terugkomt in de visie van Christian Dior.

Belangrijke punten in de tentoonstelling zijn de debuutcollectie van Dior uit 1947, waarin hij zijn inmiddels wereldberoemde New Look presenteerde. Ook heeft de gele satijnen Duchess jurk van Raf Simons een speciale plek in de tentoonstelling gekregen evenals de rode opera bouffe haute couture jurk uit 1949.

In Beeld: Christian Dior, Couturier du RêveIn Beeld: Christian Dior, Couturier du RêveIn Beeld: Christian Dior, Couturier du RêveIn Beeld: Christian Dior, Couturier du RêveIn Beeld: Christian Dior, Couturier du Rêve

Beeld: Alain Jocard, AFP

Kijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum Hendrikje

Tassenmuseum Hendrikje is een samenwerking aangegaan met het Chinese tassenmerk Bampo. Deze week is de expositie geopend waar tassen te zien zijn die een belangrijk onderdeel van de cultuur en filosofie uit China vertegenwoordigen. Het is voor het eerst dat Bampo zich buiten China presenteert.

Kijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum HendrikjeKijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum Hendrikje

“We hebben veel respect voor de passie die Tassenmuseum Hendrikje deelt met de bezoekers én de toewijding aan de tassengeschiedenis in Europa. Onze missie is om bij te dragen aan het behoud van de Chinese cultuur en deze door te geven aan toekomstige generaties. Wij zien hier een gedeelde passie en missie met Tassenmuseum Hendrikje,” aldus het Chinese tassenmerk.

Kijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum HendrikjeKijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum Hendrikje

In de verschillende collecties zoals ‘Porcelain’, ‘Bamboo’ en ‘Ink’ zijn oude Chinese ambachten terug te vinden. Onder andere (inkt) schilderkunst, fijne borduurtechnieken en papierknipkunst waar China om bekend staat. Voor de collectie ‘Ink’ worden grote stukken leer door de designers met traditionele Chinese kwasten beschilderd. Elke tas uit de collectie van Bampo is handgemaakt en maar een exemplaar beschikbaar van.

Kijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum HendrikjeKijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum HendrikjeKijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum Hendrikje

Bampo’s doel is om bij te dragen aan het behoud van de Chinese cultuur en deze door te geven aan toekomstige generaties.

Over Bampo

Het merk werd in 1997 opgericht door Huang Lang en Xie Xiaorui. In China is in die tijd vooral Westers design populair. Bampo is het eerste tassenmerk die Chinese tradities en cultuur als uitgangspunt neemt voor hun ontwerpen.

Kijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum HendrikjeKijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum HendrikjeKijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum Hendrikje

De expositie is te bezoeken van 27 juni tot en met 24 september 2017 in Tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam.

Beelden: Tassenmuseum Hendrikje

MoMu wijdt tentoonstelling aan Olivier Theyskens

De Belgische modeontwerper Olivier Theyskens krijgt dit najaar een solo-expositie in het Antwerpse Modemuseum (MoMu). De tentoonstelling, genaamd ‘Olivier Theyskens - She Walks in Beauty’, presenteert de ontwikkeling die Theyskens de afgelopen jaren heeft doorgemaakt als designer. Dat maakte het MoMu bekend.

De tentoonstelling richt zich op de 20-jarige carrière van Theyskens en “traceert zijn creatieve evolutie in de modewereld, zijn vakmanschap en de verschillende sferen van zijn werk doorheen een veelheid aan silhouetten die de geest van de haute couture ademen,” aldus het MoMu. Aan bod komt onder meer zijn werk voor Rochas en Nina Ricci en de herlancering van zijn gelijknamige label.

Volgens het museum geven Theyskens’ talent voor tekenen en “autodidactische manier van werken een scherp inzicht in de verschillende aspecten van de hedendaagse modewereld, van couture tot semi-couture en prêt-à-porter collecties”.

De expositie wordt aangevuld met foto’s, video’s, literaire stemmen en tekeningen die Theyskens maakte tijdens zijn creatieve processen.

‘Olivier Theyskens - She Walks in Beauty’ loopt van 12 oktober 2017 tot en met 18 maart 2018 in het MoMu. Na afloop van de tentoonstelling gaat het museum een tijd dicht vanwege renovaties.

Beeld: Olivier Theyskens Facebook

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

Het centrum voor Mode en Kant in Calais, Frankrijk heeft een retrospectief geopend over Hubert de Givenchy, gecureerd door de 90-jarige modeontwerper, met outfits gedragen door Audrey Hepburn, voormalig presidentsvrouw Jackie Kennedy en de Hertogin van Windsor, Wallis Simpson.

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

De tentoonstelling is onderdeel van het cultuurprogramma voor 2017 van het museum en toont tachtig outfits met accessoires die verkregen zijn dankzij privéverzamelaars, de archieven van Maison de Givenchy en museumcollecties, waaronder stukken uit de eigen collectie van het centrum voor Mode en Kant.

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

Elk stuk in de tentoonstelling, die tot 31 december loopt, is gekozen en gecureerd door Givenchy zelf, om op deze manier de gehele carrière van de couturier te laten zien met daarbij de ontmoetingen die speciaal zijn in zijn leven en zijn ontwerpen hebben vormgegeven.

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

De focus ligt onder andere op de vrouwen die zijn collectie droegen waaronder actrice Audrey Hepburn, met een aantal vitrines die op haar toegespitst zijn met de jurken die de actrice droeg in twee van haar grootste films, Breakfast at Tiffany’s en How to Steal a Million.

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

Museum of Lace and Fashion opens Givenchy exhibition

Ook zijn jurken te zien die zijn gedragen door anderen in zijn beroemde clientèle zoals Jackie Kennedy’s geborduurde jurk en opera jas die ze droeg tijdens haar eerste bezoek aan Frankrijk als presidentsvrouw en de outfit die de Hertogin van Windsor droeg tijdens de begrafenis van haar man, evenals items gedragen door gravin Isabelle de Borchgrave d’Altena, de Hertogin van Cadaval en de Markiezin van Llanzol.

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

Tijdens de opening prees Hubert de Givenchy zijn klanten. “Ze waren mijn vrienden. De perfecte jurk kan alles mogelijk maken in het leven van een vrouw. Het kan geluk brengen. Het is zo fijn om geluk te kunnen geven aan je vrienden,” aldus de ontwerper tegen The Guardian.

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

Andere belangrijke items zijn de ‘Bettina’ blouse uit zijn eerste collectie in februari 1952, met pofmouwen en zwarte borduursels, een aantal baljurken met kanten borduursels, een rode satijnen jurk en jas en een broekpak met borduursels.

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

De outfits zijn tentoongesteld naast stukken couture stof, parfums van Givenchy en foto’s die een inzicht geven in de carrière en inspiratie van Givenchy.

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

Het centrum voor Mode en Kant is gevestigd in een oude negentiende eeuwse kantfabriek en toont het werk van couturiers en bekende jongen ontwerpers zoals Cristóbal Balenciaga, Anne Valérie Hash en Iris van Herpen.

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

De Hubert de Givenchy tentoonstelling is te bezoeken tot en met 31 december 2017 in het Centrum voor Mode en Kant in Calais.

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstellingIn Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstellingIn Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstellingIn Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstellingIn Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstellingIn Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstellingIn Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstellingIn Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

Foto’s: Centrum voor Mode en Kant

Google richt zich op het archiveren van mode in het nieuwste project We Wear Culture. Voor het project werkt het technologiebedrijf samen met onder andere het Modemuseum in Antwerpen en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten uit België.

Het digitale archief is tot stand gekomen dankzij een samenwerking tussen Google en 180 instellingen op het gebied van mode. Deze instellingen variëren van musea tot academies. In totaal zijn nu 30.000 kledingstukken gearchiveerd. We Wear Culture is onderdeel van het Arts & Culture platform van Google dat al sinds 2011 bestaat.

Het concept heeft weg van het Nederlandse concept Modemuze en Europeana Fashion, beide initiatieven om de collecties van musea en privé-eigenaren te kunnen tonen aan de wereld. We Wear Culture heeft echter nog extra features. Zo zijn er tot nu toe 450 tentoonstellingen samengesteld, zijn video’s te vinden op het platform en kunnen kledingstukken tot in detail bekeken worden. Het MoMu heeft bijvoorbeeld 6 tentoonstellingen via het platform met onder andere het verhaal van kant en 15 jaar Belgische mode.