Oprichter Press & Fold: “Het werd tijd voor een kritisch en vooral onafhankelijk modeblad”

INTERVIEWDe bladenmarkt overspoelt bijna van magazines met mode als onderwerp, maar kritische bladen die ook visueel prikkelen, die zijn er volgens Hanka van der Voet, oprichter en hoofdredacteur van Press & Fold, niet. Een groot gebrek. Vanaf morgen ligt het onafhankelijke en kritische modetijdschrift Press & Fold | Notes on making and doing fashion bij verschillende boekhandels en winkels.

”In Nederland hebben we een goede traditie van magazine maken: Dutch, BLVD, Butt, Re-Magazine, Blend, Glamcult, Fantastic Man en ga zo maar door. Fantastische bladen (voor zover deze nog bestaan)”, zegt Hanka van der Voet, “maar er zijn nauwelijks kritische modebladen. Of het is te academisch zonder visuele prikkeling, of te commercieel.”

Oprichter Press & Fold: “Het werd tijd voor een kritisch en vooral onafhankelijk modeblad”

Press & Fold: The Street

Het idee voor het maken van het magazine was er al langer, maar werd concreet toen van der Voet research deed voor de tentoonstelling Everything But Clothes: Fashion, Photography, Magazines (zomer 2015). Van der Voet: “Ik zag potentie in een modetijdschrift en platform dat een ander modepubliek dient. Een groep die kleding niet ziet als commercieel product maar als artistieke vorm van expressie en ook op die manier over mode wil lezen; een groep die vooral ook nieuwsgierig is naar de context waarin mode ontstaat en leeft. Mode gaat over zoveel meer dan alleen de nieuwste collecties.”

Zo staat de eerste editie van het magazine in het teken van de straat, eens de plek om te zien en gezien te worden. Van der Voet: “Tegenwoordig speelt het ‘gezien worden’ vooral online af. Dit heeft niet alleen veranderd hoe we onszelf presenteren, hoe we ons verhouden tot de ander, maar ook ons koopgedrag beïnvloed. Hoewel er zoveel meer te zien is online dan op straat, speelt ‘de straat’ nog steeds een belangrijke rol in de mode. Zo is streetwear een van de grootste trends van het moment, maar wordt er nauwelijks aandacht besteed door bladen in welke context zo’n trend ontstaat.”

Oprichter Press & Fold: “Het werd tijd voor een kritisch en vooral onafhankelijk modeblad”

Onafhankelijk modeblad

Hanka van der Voet onderkent dat het lastig is om als nieuw onafhankelijk modeblad jezelf op de markt te positioneren. “Ik word nu gefinancierd door een eenmalige toekenning van het Stimuleringsfonds. Het gangbare verdienmodel voor bladen is door middel van advertenties. Wanneer je kijkt naar die tijdschriften en hoe zij zich verhouden tot de adverteerder, kun je je afvragen in hoeverre het blad nog redactionele vrijheid heeft. De adverteerder wordt genoemd in teksten, advertorials en modereportages. Hoe kun je als tijdschrift bestaan zonder die adverteerders? Via verkoop gaat het niet lukken, daar ben ik inmiddels wel ik achter. Hoe het wel kan hoop ik met de komende edities uit te vinden.”

”Uiteindelijk moet er gewoon brood op de plank komen bij die bladen”, begrijpt de oprichter. Maar in sommige gevallen gaat de verweving tussen het artistieke en het commerciële te ver. Ik ben nu samen met mijn eerstejaars studenten van de MA Fashion Strategy aan het onderzoeken hoe modebladen zijn opgebouwd, en wat voor visuele en tekstuele taal ze gebruiken. In de workshop die ik geef met Femke de Vries analyseren we met studenten de Vogue UK, een dramatisch slecht tijdschrift. We kijken onder andere naar de verhouding content versus advertentie, de representatie van witte en zwarte vrouwen, het taalgebruik en de editorials. We zijn pas net begonnen met ons onderzoek, maar de voorlopige resultaten zijn shockerend. Uiteindelijk gaan we de content van de Vogue UK herschikken tot een nieuw magazine. Deze wordt gepresenteerd tijdens State of Fashion, dat plaatsvindt in Arnhem in juni 2018.”

Tegelijkertijd met het uitbrengen van Press & Fold lanceert van der Voet samen met Femke de Vries en Elisa van Joolen Warehouse; een platform waar schrijvers, makers en curatoren die niet passen in het reguliere (commerciële) modesysteem aansluiting kunnen vinden. Warehouse wil hen een podium bieden in vorm van presentaties en publicaties. Van der Voet: “Er is geen plek voor kritische mode-makers om werk te presenteren behalve zo af en toe in een museum, daar willen we met Press & Fold en Warehouse verandering in brengen.”

De eerste editie van Press & Fold kost 15 euro en is vanaf vrijdag 23 februari te koop via geselecteerde boekhandels en winkels en via de website pressandfoldmagazine.com .

Hanka van der Voet is hoofd MA Fashion Strategy van ArtEZ University of the Arts en docent Fashion Theory. Ze is als researcher verbonden aan het Modelectoraat van AtEZ, waar zij zich focust op mode en media.

Beeld:Tenant of Culture - From the series Fluo, Flames, Camouflage (2016)

Beeld: Beau Bertens for Camiel Fortgens - First Order (2016)

Beeld: Ruby Hoette - Lost & Collected (2016)

Virgil Abloh en Takashi Murakami organiseren expositie in Londen

It-ontwerper Virgil Abloh en Takashi Murakami slaan de handen ineen voor een gezamenlijke expositie. De samenwerking tussen de creatieve breinen hing al even in de lucht, maar inmiddels zijn er ook beelden opgedoken van werk dat op de expositie te zien zal zijn. Ook een concrete datum is inmiddels genoemd: ‘Future History’ is vanaf 21 februari te bezichtigen in de Davies Street-vestiging van Gasgosian Gallery in Londen.

Op de beelden, afkomstig van het Instagram-account van Off-White frontman Abloh, is een sculptuur te zien van het logo van het cultmerk. Het logo is uitgevoerd in de speelse, kleurrijke superflat-stijl waar de Japanse beeldend kunstenaar bekend om staat. Onderdeel van de tentoonstelling is onder meer een serie handbewerkte t-shirts voorzien van zeefdruk, die gelijktijdig met de expositie worden gelanceerd. ‘Future History’ is tot en met 7 april te bezichtigen in het Gasgosian.

Beide heren zijn overigens geen vreemden in elkaars vakgebied: eind december werd bekend dat het Museum of Contemporary Art in Chicago volgend jaar een solo-expositie wijdt aan het werk van Abloh. Daarnaast werkt de creatief directeur samen met het Museum of Modern Art in New York voor de lancering van een speciale editie van de karakteristieke Nike Air Force 1-sneaker, welke later dit jaar wordt uitgebracht. Het werk van beeldend kunstenaar Takashi kan al langer op waardering vanuit de modeindustrie rekenen. Het bekendst zijn zijn ontwerpen voor Louis Vuitton, dat meermaals designs van de Japanner gebruikten op haar tassen.

A post shared by @virgilabloh on

Beeld: Gasgosian Gallery

Eeuwige jeugd in Modemuseum Hasselt

INTERVIEW Sociale media, reclame, mode, influencers en mini-me’s: we dragen jeugd en jeugdigheid hoog in het vaandel. Een expo over deze obsessie kon dan ook niet uitblijven. In het Hasseltse Modemuseum opende dit weekend Forever Young, FashionUnited sprak met curator Eve Demoen.

Eeuwige jeugd in Modemuseum Hasselt

Het verlangen naar jeugdigheid en eeuwige schoonheid is eigen aan mode, die zichzelf steeds wil vernieuwen en verjongen. Ook in de jaren 20 en 60 stond de mode volledig in het teken van youthfulness. Waarom opent deze expo dan net nu?

Eve Demoen: “Het is heel actueel thema. We belichten identiteit op verschillende manieren. Enerzijds aan de hand van negentiende-eeuwse kinderkleding waarbij we kijken naar genderstereotypering en het toeschrijven van bepaalde kleuren aan jongens of meisjes, wat vandaag nog steeds de situatie is. Anderzijds bekijken we hoe hedendaagse mode omgaat met jeugd en jeugdigheid, en hoe belangrijk die jeugd is voor de hedendaagse mode. Sociale media zoals Instagram spelen hierin een belangrijke rol. “Today’s internet-empowered youth have the tools, access and information to create and promote their own fashion culture," vat het online platform Business of Fashion het treffend samen.

Eeuwige jeugd in Modemuseum HasseltEeuwige jeugd in Modemuseum Hasselt

We zien ontwerpen van onder meer Raf Simons, Walter Van Beirendonck, Viktor & Rolf, Gucci, Moschino, Givenchy en werk van fotografen zoals Corinne Day, Tim Walker en Luis Monteiro. Wat is uw favoriete tentoongestelde item?

“Ik heb niet één favoriet stuk, maar vind het net interessant omdat het zo een diverse stukken en thema’s zijn; er zijn historische stukken te zien, hedendaagse silhouetten van ontwerpers zoals Viktor & Rolf, Walter Van Beirendonck en Gucci, en bijzondere (mode)fotografie die tot de verbeelding spreken. Ik ben wel erg blij met de bijdrage van modefotograaf Tim Walker aan deze tentoonstelling, en dat we de foto van Kate Moss door Corinne Day mogen gebruiken als campagnebeeld.

Eeuwige jeugd in Modemuseum HasseltEeuwige jeugd in Modemuseum Hasselt

Er hangen ook prachtige foto’s van fenomenen die nooit oud lijken te worden zoals het flamboyante, Amerikaanse stijlicoon Iris Apfel en, inderdaad, de zestienjarige Kate Moss, gefotografeerd door Corinne Day voor Life Magazine. Waarom moet men de expo bezoeken?

“Omdat het een heel inspirerende en toegankelijke tentoonstelling is over een boeiend en actueel thema dat ieders leven beroert. Daarnaast is het een totaalervaring door de scenografische uitwerking en grafische vormgeving. De expo richt zich specifiek ook op jongeren en kinderen, wat het een uniek gegeven maakt. Zij zijn betrokken doordat hun leefwereld ook wordt aangeraakt in de expo.”

Eeuwige jeugd in Modemuseum HasseltEeuwige jeugd in Modemuseum Hasselt

Forever Young in het Modemuseum Hasselt loopt tot 2 september 2018. De expo maakt deel uit van de dubbeltentoonstelling ‘forever Young forever’ samen met cultuurcentrum Hasselt.

Eeuwige jeugd in Modemuseum Hasselt

Homepagefoto + affiche Forever Young credit: Modemuseum Hasselt.
Overige foto’s: Katrien Huystentruyt voor FashionUnited

Thema voor mode-event State of Fashion 2018 bekendgemaakt

De locatie, data en de eerste deelnemers voor State of Fashion 2018 is bekendgemaakt. De tentoonstelling die in het teken van een duurzamer en eerlijker modesysteem staat, vindt van 1 juni tot en met 22 juli 2018 plaats in De Melkfabriek in Arnhem. Op de tentoonstelling zullen grote modehuizen en commerciële krachtpatsers zoals Vetements, G-Star RAW, H&M en Zegna te zien zijn.

De tentoonstelling, samengesteld door curator José Teunissen, heeft dit jaar het centrale thema Searching for the new luxury. Samen met ontwerpers onderzoekt de curator hoe men verbeeldings-, verleidings- en innovatiekracht in kan zetten om de mode-industrie duurzamer en inclusiever te maken.

Thema voor mode-event State of Fashion 2018 bekendgemaakt

Verandering is nodig, leest het officiële persbericht van State of Fashion 2018. De mode- en textielindustrie is – na de olie-industrie – de meest vervuilende industrie ter wereld. Het huidige systeem van luxe modemerken, ‘fast fashion’ ketens en snelle opeenvolgingen van collecties is daar debet aan. Tegelijkertijd komen designers, de industrie, NGO's, de overheid en wetenschap met talloze onverwachte innovaties die het modesysteem fundamenteel kunnen veranderen. Om verandering in de industrie in gang te zetten, zullen al deze partijen moeten samenwerken, stelt Teunissen.

Voor de tentoonstelling brengt Teunissen een controversiële mix van partijen samen: revolutionairen als Vetements, Fashion Revolution en Apparatus 22 presenteren zich naast G-Star RAW, H&M en Zegna. Innovatoren als Bruno Pieters, Osklen en Iris van Herpen gaan een relatie aan met nieuwe makers als Orange Fiber, Self-Assembly, Pauline van Dongen, Rafael Kouto en 11.11 / eleven eleven.

Thema voor mode-event State of Fashion 2018 bekendgemaakt

Onderdeel van State of Fashion 2018 is een tweedaagse conferentie over de toekomst van mode die op 31 mei in nauwe samenwerking met ArtEZ University of the Arts wordt georganiseerd. Naast ontwerpers, bedrijven, academici, NGO’s, beleidsmakers en studenten zijn ruim honderd change-agents van Europese modebedrijven op uitnodiging van Control Union en Textile Exchange aanwezig, om deel te nemen.

De volledige programmering wordt in april bekendgemaakt op de website van State of Fashion. Toegangskaarten voor de tentoonstelling en het programma zijn vanaf dat moment ook beschikbaar.

Het vierjaarlijkse mode-event State of Fashion richt zich op een duurzame toekomst. Als internationaal en interdisciplinair platform voor ideeën, experiment, onderzoek en samenwerking verenigt State of Fashion ontwerpers, bedrijven en opleidingen in mode en textiel, met de gedeelde ambitie hun industrie toekomstgerichter, eerlijker, milieuvriendelijker en meer humaan te maken.

Beeld: Ying Gao

Beeld: Honest By Bruno Pieters

Beeld: Fashion Revolution

KIjken: Iris van Herpen ontwerpt kostuums voor 'Pelléas et Mélisande' Opera Vlaanderen

De Nederlands prijswinnende modeontwerper Iris van Herpen heeft twintig kostuums ontworpen voor 'Pelléas et Mélisande', een opera-dansproductie van Opera Vlaanderen. Dat heeft de opera bekendgemaakt middels een persbericht. De opera, waarvoor gerenommeerde choreografen Sidi Larbi Cherkaoui en Damien Jalet samenwerken met performance-kunstenares Marina Abramović, gaat vanavond in première in Opera Antwerpen.

KIjken: Iris van Herpen ontwerpt kostuums voor 'Pelléas et Mélisande' Opera Vlaanderen

Voor de ontwerpen liet Iris van Herpen zich inspireren door enerzijds het verhaal, de muziek en conversaties die zij voerde met Damien, Sidi en Marina, en anderzijds door de moderne interpretatie van de karakters, leest het persbericht. Daarnaast liet van Herpen zich inspireren door de wetenschap en de theorie van parallelle universums, de subjectiviteit van tijd en hoe emoties universeel door de eeuwen heen kunnen reizen.

KIjken: Iris van Herpen ontwerpt kostuums voor 'Pelléas et Mélisande' Opera Vlaanderen

Dit vertaalt zich naar kostuums gemaakt van traditionele materialen als zijde, wol en leer en materialen die van Herpen door middel van een speciale lasertechniek voor de opera ontwikkelde.

Beeld: Iris van Herpen voor Opera Vlaanderen

Lidewij Edelkoort over de opening van haar kunstgalerie in Parijs INTERVIEW

Op Boulevard de Saint Jacques 30, in het 14e arrondissement van Parijs, heeft Li Edelkoort onlangs haar nieuwe kunstgalerie gepresenteerd. Voor de opening van deze aan kunst, design en mode gewijde ruimte heeft de expositie ‘The Gift To Be Simple’ vijf jonge ontwerpers op de voorgrond geplaatst die zich afwisselend baseren op een moderne visie en een vintage geest. Hoewel het concept nieuw is, is het adres al meerdere jaren een begrip. Daar is namelijk het trendbureau gevestigd, dat Lidewij Edelkoort opgericht heeft in 1975.

In de loop der jaren heeft de Nederlandse zich doen gelden als mode- en trendforecaster. Ze behoort zelfs tot de invloedrijkste personen uit de modewereld volgens Time Magazine. Ter gelegenheid van de opening van haar designgalerie heeft FashionUnited haar kunnen interviewen over de trends en actualiteiten van dit moment.

Lidewij Edelkoort over de opening van haar kunstgalerie in Parijs

Hoe is het idee van deze kunstgalerie ontstaan?

Ik heb al een schilderijengalerie gehad in de jaren 80, vlak bij Colette, die toen nog niet bestond. De Rue Saint Honoré was in die tijd nogal uitgestorven. Ik heb die schilderijengalerie enkele jaren bij mij thuis gehad. De galerie stond zeer goed aangeschreven en had veel succes. Er kwamen veel mensen. De vernissages waren echte feesten. Nadat ik moest verhuizen, heb ik mijn leven aan veel andere dingen gewijd. Maar ik zei al enige tijd tegen mezelf dat deze plek (Boulevard de Saint Jacques 30, red.) fantastisch zou zijn voor design. En aangezien we veel designexposities houden op andere plaatsen, waarom zouden we dat dan hier ook niet doen en waarom zouden we niet iets leuks kunnen doen in Parijs en iets toevoegen aan het Parijse culturele leven?

Hoe kiest u de exposanten?

Ik volg mijn hart, mijn kennis, de trends. Ik heb duidelijk nog steeds oog voor trends. Ik heb altijd van alles geobserveerd als ik op zoek was naar nieuwe ideeën. Er zal van alles wat zijn, textiel, design, mode en zelfs speelgoed en vintage. Maar het zal steeds anders zijn. Er zijn geen regels. We gaan niet maar één richting op. We zullen vrij blijven in onze keus. Ik zal me duidelijk altijd blijven richten op jong talent, want dat maakt deel uit van mijn werk. Als ik jong talent ontdek, werkt dat altijd, dus het blijft een goede springplank voor hun carrières. Er zullen niet alleen exposities zijn. We willen ook ontmoetingen organiseren, debatten. Deze ruimte zal het mogelijk maken om samen vooruitgang te maken.

Lidewij Edelkoort over de opening van haar kunstgalerie in Parijs

U werkt en woont in Parijs. Wat betekent deze stad voor u?

Ik woon sinds mijn vijfentwintigste in Parijs. Ik heb dus het grootste deel van mijn leven hier doorgebracht. Ik voel me een Parisienne. Geen rasechte, maar toch een Parisienne. Parijs is mijn stad. Ik hou van de schoonheid van de stad. Ik hou van het feit dat er veel kunst is. Ik hou van de omvang van Parijs, want men is hier tamelijk anoniem. Ik kom uit een klein land, Nederland, waar je al snel iedereen kent. Hier is men discreter. Ik vind het vooral fijn dat Frankrijk niet snel nieuwigheden overneemt. Men heeft gevoel voor traditie, wat ons de gekheid van moderniteiten bespaart.

Hoe denkt u over de huidige mode?

Er is een lang debat over gaande. Het gaat nog steeds om het kledingstuk. Er zijn nog steeds geen veranderingen en ik denk niet dat we die snel zullen zien. Ik denk dat we een stilstand bereikt hebben. We zijn nog op zoek naar onszelf. Veel tekenen geven aan dat we een nieuw pad zullen vinden. Hier in Parijs zijn veel nieuwe initiatieven die zeer veelbelovend zijn. Maar het zal nog wel even duren voor dat echt werkelijkheid wordt. Daarom organiseren we de Anti-Fashion-bijeenkomsten in Marseille, gedurende drie dagen, begin juni. Men kan die gratis bijwonen en getuigenissen horen van mensen die zich ervoor inspannen om deze situatie te veranderen.

Wat denkt u, als invloedrijke vrouw, van de opkomst van het feminisme en de hashtags #metoo en #balancetonporc die op het ogenblik het nieuws halen?

Ik had dat allemaal twee of drie jaar geleden al voorspeld. Toen ik duizenden vrouwen de straat op zag gaan, hebben de kracht van de trends en de intuïtie die me dat liet voorspellen me weer verbaasd. Het is een beweging waar behoefte aan is. Het zet tot denken aan. Ik denk echt dat we de mentaliteit van de vrouw moeten herzien, dat ze zich moet bevrijden van haar inwendige strijd, van haar paternalistische banden, van alle modellen die niet meer werken in de huidige maatschappij. Ik denk dat er andere manieren zijn om samen te leven als gemeenschap. We moeten dit debat echt voortzetten.

Lidewij Edelkoort over de opening van haar kunstgalerie in Parijs

U creëert trends, u bent een influencer, maar wie inspireert u?

Het kan overal vandaan komen. Ik zoek niet op een specifieke plek en het is geen kwestie van speciale momenten. Het kan een woord zijn, een gevoel, een persoon... Maar het is waar dat ik me vaak laat inspireren door woorden. Een woord trekt mijn aandacht en ik denk dat het iets interessants kan zijn, dus daarop gebaseerd begin ik onderzoek te doen. Ik laat me leiden door mijn intuïtie en volg die gewoon. Ik denk dat ik in zeker opzicht gekozen ben voor dit vak.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.fr.

Foto’s: Edelkoort.com, FashionUnited

Hyères modeprijs: Sarah Bruylant genomineerd en Haider Ackermann in de jury

Hyères-festival heeft de genomineerden voor de Hyères modeprijs en jurynamen bekendgemaakt. Onder de geselecteerde ontwerpers bevinden zich twee alumni van Nederlandse modeacademies, te weten Jef Montes van Artez en de Belgische Sarah Bruylant van het AMFI. De nominaties werden bekendgemaakt via het Instagramaccount van de organisatie.

Jef Montes is genomineerd met zijn Tormenta collectie, die hij in september voor het eerst presenteerde op de Parijse modeweek. Hij laat aan FashionUnited weten blij te zijn met zijn nominatie. “Dit betekent heel veel,” aldus Montes. “Aan de collectie is de afgelopen vijf jaar gewerkt. De nominatie is echt de kers op de taart.” Zijn Tormenta-collectie omschrijft Montes als ‘een storm om het lichaam’. De ingenieuze en technische stoffen, gebruikt in zijn ontwerpen, zijn tot stand gekomen in samenwerking met het TextielLab in Tilburg. De jonge ontwerper zal de komende tijd vooral druk zijn met ‘het perfectioneren en verfijnen’ van zijn presentatie voor het festival, dat plaatsvindt van 26 tot 30 april in het Zuid-Franse Hyères.

Naast de genomineerden maakte de organisatie ook de vakjury bekend. Haider Ackermann, creatief directeur bij modemerk Berluti, is de voorzitter van de mode-jury. Christelle Kocher, artistiek directeur van Maison Lemarié, leidt de jury voor de accessoire-prijs, welke wordt gesponsord door Swarovski. Bettina Rheims geeft leiding aan de fotografie-jury.

De prestigieuze Hyères-modeprijzen worden jaarlijks uitgereikt aan opkomende talenten uit de modewereld. Het winnen van de prijs kan de start betekenen van een succesvolle carriere in de industrie. Oud-winnaars zijn onder meer Viktor & Rolf, Christian Wijnants and Anthony Vaccarello. Winnaars krijgen onder meer een geldprijs en de mogelijkheid samen te werken met gerenommeerde merken en ateliers.

La Maison Berluti, qui fait partie du groupe LVMH qui fête cette année ses 20 ans de partenariat avec le Festival, est l’invitée d’honneur, pour la mode, de la 33e édition du Festival international de mode, de photographie et d’accessoires de mode à Hyères. Le jury mode est présidé cette année par Haider ackermann et la Maison Berluti. #hyeres33 #FIMPAMH . @metropoletpm @regionpaca @ministerecc @villedhyeres @chanelofficial @lvmh @wearepremierevision @chloe @swarovski @defi_la_mode_de_france @galerieslafayette @americanvintage_officiel @mercedesbenz @eyesontalents @puntoseta @petitbateau @thewoolmarkcompany @kering_official @parissurmode @supima @vilebrequin @hansboodtmannequins @johnnollet @lemondefr @laradionova @lesinrocks @grazia_fr @catwalkpictures

Een bericht gedeeld door villa Noailles (@villanoailles) op

Beeld: Anne-Christine Poujoulat / AFP

Vivienne Westwood lijkt allesbehalve tevreden met de documentaire die over haar leven is gemaakt. Volgens de Britse ontwerpster zit er nauwelijkse inhoud in de docu en bestaat die voornamelijk uit oude archiefbeelden van modeshows. Een gemiste kans, zo laat het label van Westwood weten in een statement via Twitter.

“Tucker vroeg of ze Vivienne en haar activisme in beeld mocht brengen en volgde haar gedurende een aantal jaar,” zo leest het statement van Westwood en haar team. “Maar er zitten niet eens vijf minuten aan activisme in de film. In plaats daarvan is die gevuld met oude archiefbeelden die voor iedereen vrij beschikbaar zijn via internet. Het is zonde dat de film zo matig is, terwijl Vivienne dat absoluut niet is.”

‘Westwood: Punk, Icon, Activist’ werd in december vorig jaar aangekondigd en zal deze week in premiere gaan op het Sundance Film Festival in Seattle, VS. Voor de documentaire werd Westwood een aantal jaren van dichtbij gevolgd door filmmaakster Lorna Tucker. Volgens het label was de bedoeling dat het activistische karakter van Westwood centraal zou staan. Vooralsnog heeft Tucker nog niet op de kwestie gereageerd. De documentaire lijkt dit weekend gewoon zijn opwachting te maken tijdens het filmfestival, met een internationale première op 31 maart.

Westwood is niet de eerste ontwerper die afkeurend reageert op een autobiografische productie. Begin deze maand maakte ook modehuis Versace bekend niet achter de inhoud van de televisieserie American Crime Story te staan. In het nieuwste seizoen wordt ingezoomd op de laatste dagen van Gianni Versace, grondlegger van het label, en zijn dood. De familie van de ontwerper liet in een statement weten op geen enkele manier betrokken te zijn geweest bij de inhoud van de serie.

Kijken: Eerste solotentoonstelling Mary Katrantzou

De eerste solotentoonstelling van modeontwerpster Mary Katrantzou is geopend in het Dallas Contemporary museum in Dallas, Texax. Mary, Queen of Prints is de eerste tentoonstelling waarbij werk van de Griekse onder één dak is samengebracht, en valt samen met het tienjarig jubileum van haar label.

Kijken: Eerste solotentoonstelling Mary Katrantzou

De tentoonstelling, samengesteld door museumdirecteur Doroshenko en curator Justine Ludwig, bestaat uit ruim tweehonderd ontwerpen, evenals accessoires, stoffen en schetsen van de modeontwerpster. “Al mijn prints komen tot stand met digitale technieken,” aldus Katrantzou in een reactie op haar werk en de tentoonstelling. “Digitale prints geven mij de vrijheid om te experimenteren op een manier die normaliter niet mogelijk is. Het opent een enorm scala aan mogelijkheden.”

Kijken: Eerste solotentoonstelling Mary Katrantzou

De tentoonstelling is geordend in kleurgroepen in plaats van in chronologische volgorde, omdat kleurgebruik centraal staat in haar werk. Een beeld-impressie:

Kijken: Eerste solotentoonstelling Mary KatrantzouKijken: Eerste solotentoonstelling Mary KatrantzouKijken: Eerste solotentoonstelling Mary KatrantzouKijken: Eerste solotentoonstelling Mary KatrantzouKijken: Eerste solotentoonstelling Mary KatrantzouKijken: Eerste solotentoonstelling Mary KatrantzouKijken: Eerste solotentoonstelling Mary KatrantzouKijken: Eerste solotentoonstelling Mary Katrantzou

De tentoonstelling loopt van 14 januari tot 4 maart 2018.

Katrantzou, geboren in Athene, Griekenland, studeerde architectuur aan de Rhode Island School of Design en behaalde een BA in textielontwerp en een MA in mode aan Central Saint Martins. Haar beroemde afstudeershow in 2008, met trompe-l'oeil-prints van oversized sieraden op gebreide jurken, maakte veel los binnen de industrie. Na haar afstudeershow richtte Katrantzou haar eigen merk op, dat onmiddellijk werd ingekocht door een aantal gerenommeerde warenhuizen zoals Browns, Colette en Joyce. Vandaag de dag wordt haar merk verkocht bij een honderdtal premium retailers, zoals Matchesfashion.com, Selfridges, Harrods en Saks.

Van onze Britse correspondent Vivian Hendriksz. Vertaling en bewerking voor NL: Arjan Ranjbar.

Beeld: Dallas Contemporary

Kunsthal Rotterdam kondigt Viktor&Rolf-tentoonstelling aan

“Ter gelegenheid van het vijfentwintigjarig jubileum van het Amsterdamse luxueuze modehuis Viktor&Rolf organiseert de Kunsthal in samenwerking met de ontwerpers en de Canadese curator Thierry-Maxime Loriot een grote overzichtstentoonstelling,” aldus het persbericht. De tentoonstelling ‘Viktor&Rolf: Fashion Artists 25 Years’ zal vanaf 27 mei tot en met 30 september te zien zijn.

“Met magnifiek vakmanschap en dromerige silhouetten, soms gemaakt van rinkelende belletjes of rood tapijt, heeft het Nederlandse modekunstenaarsduo Viktor&Rolf gedurende de afgelopen twintig jaar draagbare kunst gemaakt in een unieke, eigenzinnige stijl,” aldus Loriot.

In de tentoonstelling zullen onder andere 45 werken worden getoond uit zowel haute couture collecties, als kostuums voor ballet en opera en eerdere ontwerpen uit eigen archieven van het duo en uit collecties van (inter)nationale musea. “Na het succes van onze overzichtstentoonstelling in Melbourne zijn we er trots op dat hij nu naar de Kunsthal Rotterdam gaat. We houden ervan ons werk niet alleen op de catwalk, maar ook als tentoonstelling te laten zien. Op die manier kan iedereen het bekijken, niet alleen een handjevol mensen tijdens de shows in Parijs.”

Beeld: Viktor& Rolf, Inez & Vinoodh, 2015