• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Zwarte cijfers voor Mulberry in FY 2015-16

Zwarte cijfers voor Mulberry in FY 2015-16

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Tekenen van herstel waren er al in het eerste halfjaar en voor boekjaar 2015-16 staat Mulberry weer in de zwarte cijfers. Aandelen in het bedrijf bleven gelijk op 1,025 pence per aandeel.

Het Britse modemerk rapporteerde een winst van 2,7 miljoen pond (3,4 miljoen euro) tegenover een verlies van 1,4 miljoen pond vorig jaar. De brutowinst bedroeg 6,2 miljoen pond, vergeleken met 1,9 miljoen pond een jaar geleden.

De omzet steeg met 5 procent naar 155,9 miljoen pond (196,6 miljoen euro), terwijl de retailomzet met 8 procent toenam naar 118,7 miljoen pond. De brutomarge bedroeg 62 procent, 1,5 procent hoger dan een jaar geleden.

In het Verenigd Koninkrijk stegen zowel de retailomzet, inclusief de digitale omzet, als de vergelijkbare omzet met 9 procent, terwijl deze in het buitenland met 3 procent groeide (+2 procent vergelijkbare omzetstijging). De omzet uit online activiteiten steeg met 19 procent, en vertegenwoordigt daarmee 14 procent van de totaalomzet.

Succes voor Thierry Andretta en Johnny Coca

In de afgelopen jaren trachtte Mulberry zich bij de allergrootste exclusieve luxebedrijven te scharen door de prijzen flink te verhogen. Dat kwam het merk duur te staan. Het bedrijf verloor het vertrouwen van vaste klanten, met dalende omzet en winst als gevolg. Met de verlaging van de gemiddelde prijs en de benoeming van Thierry Andretta als CEO en Johnny Coca als creatief directeur vorig jaar lijkt Mulberry weer op het juiste pad te zijn beland.

De eerste collectie van Coca’s hand is goed ontvangen, zowel in de Britse thuismarkt als in het buitenland, aldus Andretta. Daarnaast heeft het bedrijf ook getracht de tijd tussen de catwalkshows en leveringen te verkorten. De nieuwe herfst-winter 2016 collecties zullen in augustus klaar zijn voor distributie.

Andretta zei ook dat er was geïnvesteerd in productontwerp en ontwikkeling, en in de omni-channel retail, in Frankrijk, Duitsland en Nederland. Later dit jaar zijn ook de Verenigde Staten aan de beurt. “We zullen in de toekomst blijven investeren in spannende nieuwe producten, terwijl we onze Britse en groeiende internationale klanten blijven engageren,” aldus Andretta in een persverklaring.

Het lopende boekjaar is inmiddels goed begonnen. In de eerste elf weken tot 11 juni is de retailomzet met 9 procent gestegen, terwijl de vergelijkbare omzet 4 procent hoger is.

Mulberry telde per 31 maart 2016 67 eigen winkels, drie minder dan het jaar ervoor. Sluitingen vonden in New York en San Francisco plaats.

foto:Mulberry/facebook

Burberry