Zo haal je als retailer het meeste uit Black Friday

Black Friday staat al bijna voor de deur. Het uit Amerika overgewaaide shop fenomeen zorgt ook dat Nederlanders extra op zoek gaan naar kortingen zo blijkt uit onderzoek van Motivaction en Kieskeurig.nl. Als retailers lijk je er bijna niet aan te ontsnappen, maar waar moet je precies op letten als je ook als retailers of etailer een graantje mee wil pikken. FashionUnited zet het op een rij.

Uit onderzoek van Motivaction in 2017 blijkt dat millennials het bekendst zijn met het fenomeen. Van de groep tussen de 18 en 40 jaar was 84 procent op de hoogte. Een op de vijf ondervraagde Nederlanders wist wat Black Friday inhoudt en krap de helft weet de dag goed te plaatsen. Toch gaf maar een op de vijf Nederlanders aan te gaan winkelen op de ‘zwarte vrijdag’. 32 procent van de millennials gaf vorig jaar aan op zoek te gaan naar koopjes, onder de 55-plussers lag dit percentage maar rond de 7 procent, aldus Motivaction destijds. Het is dus belangrijk om te weten of het onder de doelgroep van speelt. Categorieën waar de deelnemers verwachtten om koopjes te scoren waren bovenkleding en schoenen. De ondervraagden gaven ook aan op zoek te zijn naar vroege Sinterklaas of Kerst inkopen. Deze gegevens zijn goed om mee te nemen als je als retailer zo veel mogelijk uit het nieuwe fenomeen wil halen.

Black Friday: zo haal je als retailer het meeste uit het Amerikaanse shopping fenomeen

Black Friday draait natuurlijk volledig om het geven van kortingen, maar waar doe je goed aan als je besluit om het evenement met beiden handen aan te grijpen? Welke items moet je juist korting op geven en welke juist niet? Onderzoeksbureau Edited raadt aan om items die geen korting nodig hebben, die hoogstwaarschijnlijk toch wel verkopen zonder afprijzen, dan ook vooral niet over de toonbank te laten gaan voor minder. Branchespecialist Mode Edwin Belt van INretail geeft ook dit advies in zijn column. Welke items moet je vooral niet afprijzen volgens Edited? Denk bijvoorbeeld aan trenditems met dierenprint, statement sneakers, jurken van rib stof of breisels, midi jurken, oversized t-shirts en hoodies, teddy jassen en lange vesten.

Wat dan wel af te prijzen? Belt raadt aan kortingen te geven op de vroege leveringen die niet goed verkocht zijn of die aankomende periode niet verkocht zullen worden omdat ze vervangen worden door andere collecties. Edited geeft specifieke richtlijnen voor afprijzingen. Denk voor de mannen aan grijze items, sterkere kleuren doen het volgens het bureau op dit momenten beter in mannencollecties. Zwembroeken die nog restanten zijn van de late zomer. Hoodies met een rits van boven tot beneden, een halve rits of geen rits hoodies zijn populairder en ‘performance jassen’ met uitgesproken prints. De hogere prijs van deze jassen is een risico en de stijl is op dit moment niet razend populair.

Bij damesmode tipt Edited de culotte van een dunnere stof - natuurlijk zijn deze items nog steeds trendy maar vanwege de stof is het item te koud voor de winter. Tartan prints die te klassiek zijn, vallen buiten de trends. Varianten op ruiten werken nog steeds, maar de klassieke tartan is een specifieke smaak. Last but not least de wijde broeken, flared of palazzo pants, met dieren print. “Een uitgesproken print en een uitgesproken vorm is een te groot risico voor veel consumenten,” aldus Edited.

Black Friday: ‘Prijs geen items die ook zonder korting zullen verkopen’

Een tip voor volgend jaar is afkomstig van branchespecialist Mode Edwin Belt van INretail. Consumenten verwachten tijdens Black Friday ook in Nederland flinke kortingen, die met een winstmarge aan de haal kunnen gaan. Belt adviseert in zijn column dan ook rekening te houden met dergelijke shopping evenementen door items in te kopen tegen een scherpe prijs, zoals een collectie T-shirts waar geen marge op verloren gaat.

Beeld: Unsplash

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN