• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Zeeman ziet omzet met 3,4 procent stijgen in 2016

Zeeman ziet omzet met 3,4 procent stijgen in 2016

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

In 2015 was nog sprake van een lichte daling, maar afgelopen jaar is het weer de goede kant ingegaan bij Zeeman. De textielketen noteerde in boekjaar 2016 een omzet van 548,1 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 3,4 procent. De groei was met name te danken aan verschillende investeringen, meldt het bedrijf in het onlangs gepubliceerde MVO-verslag.

Er gingen het afgelopen jaar meer producten over de toonbank dan in 2015. Het familiebedrijf uit Alphen aan de Rijn verkocht in 2016 273,3 miljoen producten, ten opzichte van 271,6 miljoen in het jaar ervoor.

Meer omzet voor Zeeman in 2016

De omzetstijging is volgens Zeeman met name te danken aan het aantal investeringen. In totaal werd afgelopen jaar 19,8 miljoen euro in de keten geïnvesteerd. Het grootste deel daarvan, namelijk 16,8 miljoen euro, werd gebruikt voor de verbouwing en inventaris van winkels en ICT. Zo lanceerde Zeeman onlangs een nieuw e-commerceplatform en is het bedrijf op fysiek gebied flink aan het uitbreiden. Het overige bedrag werd geïnvesteerd in transport, logistiek en het distributiecentrum in Alphen aan de Rijn. “Onze ambitie is om de investeringen de komende jaren op een hoger niveau te brengen,” aldus Zeeman in het verslag.

Momenteel beschikt Zeeman over 1.300 winkels in zeven Europese landen, waaronder Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Twee jaar geleden betrad de budgetketen de Oostenrijkse en Spaanse markten. De komende tijd wil Zeeman haar aantal filialen uitbreiden naar 2.000.

“Bijna alle leveranciers gecontroleerd op arbeidsomstandigheden”

Het maatschappelijk verslag gaat naast omzetcijfers ook in op de duurzame voortgang van Zeeman. Het bedrijf meldt dat het in 2016 bij 95 procent van haar leveranciers in landen als Turkije, Bangladesh en India een audit heeft uitgevoerd om te kijken of de arbeidsomstandigheden daar aan de afspraken voldoen. De overige 5 procent wordt dit jaar gecontroleerd. Naar aanleiding van de naar voren gekomen resultaten heeft Zeeman in Bangladesh een consultant aangesteld die fabrieken gaat ondersteunen in het doorvoeren van verbeteringen.

Verder maakt Zeeman nu gebruik van 5,6 procent duurzame materialen. Komend jaar moet dat percentage worden verhoogd naar 10. Ook heeft de keten het gebruik van plastic tassen met 86 procent weten te verminderen. Het bedrijf doet deze onderzoeken voor het grootste gedeelte zelf en besteedt de rest uit aan externe partijen als het Duitse TÜV Sud.

Beeld: Zeeman Facebook

Zeeman