• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Zalando stelt verwachting naar boven bij na resultaten H1

Zalando stelt verwachting naar boven bij na resultaten H1

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het gaat goed met Zalando; in de eerste helft van 2015 zag de e-commerce gigant de omzet met bijna een derde toenemen. Als gevolg daarvan worden de verwachtingen voor de rest van het jaar naar boven bijgesteld. Dat heeft Zalando bekend gemaakt.

De omzet groeide in de afgelopen zes maanden met 31,5 procent naar 1,4 miljard euro. Dat was vooral te danken aan de komst van nieuwe klanten. In het segment DACH groeide de omzet met 27,6 procent tot 758,1 miljoen euro, ten opzichte van 594,2 miljoen euro een jaar eerder. In het segment ‘rest van Europa’ steeg de omzet met 37,9 procent tot 550,3 miljoen euro. Een jaar geleden was dat nog 399,3 miljoen euro. In het segment ‘Overig’ groeide de omzet met 27,2 procent tot 68,1 miljoen euro, tegenover 53,6 miljoen euro een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat (EBIT) vervijfvoudigde in het eerste half jaar tot 59,2 miljoen euro, wat overeenkomt met de EBIT-marge van 4,3 procent. In 2014 was de EBIT nog 12,4 miljoen euro tegenover een marge van 1,2 procent. De nettowinst kwam uit op 47,3 miljoen euro. Een jaar geleden werd er nog quitte gespeeld.

Rubin Ritter, lid van de Raad van Bestuur, laat weten: "Zalando is hard bezig om optimaal te profiteren van de grote kansen in Europese mode e-commerce. Dankzij onze duidelijke focus op klanttevredenheid, hebben we een uitzonderlijke omzetgroei op schaal geleverd en de winstgevendheid verbeterd in de eerste helft van 2015."

Bernadette Kissane, kleding- en schoenenanalist bij Euromonitor International zegt in een reactie op de halfjaarresultaten: "Een groot deel van het succes van de retailer is gekomen als gevolg van de snelle expansie op nieuwe markten en productdiversificatie met de introductie van de kleding. Daarnaast heeft het bedrijf zich gericht op Europa, het perfectioneren wat het bedrijf het beste doet op bekend terrein, terwijl de concurrenten grotere doelen stellen in de Verenigde Staten en Azië.” Volgens Kissane wordt zowel de groei van de markt als het productaanbod nog teveel onbenut. “Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk zijn goed voor een groot deel van de omzet, maar is er nog veel ruimte om Zalando’s aanwezigheid in markten als het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk te vergroten.” Vooral kinder- en sportkleding zijn grote kansen volgens de analist; deze categorieën groeiden in 2014 met respectievelijk 6 en 7 procent in de globale economie. Ook zou de winst meer centraal moeten staan, aldus Kissane.

Meer klanten en medewerkers voor Zalando H1

In het tweede kwartaal van 2015 zag Zalando de omzet stijgen tot 733 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 34,1 procent. In 2014 was dat nog 546,4 miljoen euro. Het aantal actieve klanten nam ook toe; in het tweede kwartaal steeg het aantal klanten tot 16,4 miljoen. In vergelijking met het eerste kwartaal kwamen er 1 miljoen extra actieve klanten bij. In het tweede kwartaal registreerde Zalando 412 miljoen bezoeken, tegenover 323 miljoen bezoeken een jaar geleden. De klanten die via een mobiel Zalando bezochten, steeg tot 57 procent in het tweede kwartaal. De Zalando app werd maar liefst 11 miljoen keer gedownload. Ook steeg het aantal medewerkers tot 1.500 mensen. Op 31 december 2014 had Zalando nog 7.588 medewerkers, inmiddels zijn dat er 9.079. Het aantal medewerkers nam vooral toe bij de fulfillment centers en de technische afdelingen.

Zalando stelt winstverwachting naar boven bij na H1

Om in de tweede helft van 2015 nog meer te groeien en de klanttevredenheid hoog te houden richt Zalando zich op drie verschillende pijlers: de aanleg van een derde logistieke hub in Duitsland, het uitbreiden van de capaciteit van het bestaande magazijn in Mönchengladbach en het besturen van het eerste satelliet magazijn in Italië. De bouw van de nieuwe hub, die een vergelijkbare capaciteit met de hubs in Erfurt en Mönchengladbach zal hebben, staat gepland voor de herfst 2015. Eind 2016 moet de hub in werking zijn, met een volledige capaciteit in de eerste helft van 2017. Het eerste satelliet magazijn in Italië zal begin 2016 werkzaam zijn.

Zalando verwacht dat de omzet voor het gehele fiscale jaar met 28 tot 31 procent zal toenemen. Dat is hoger dan eerst werd verwacht, toen ging de e-commerce gigant uit van een omzetgroei van 22 tot 25 procent.

Zalando