• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Zalando realiseert grootste Q2 groei bezoekersaantal sinds 2013

Zalando realiseert grootste Q2 groei bezoekersaantal sinds 2013

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Zalando rapporteerde voor het tweede kwartaal van het lopende boekjaar de hardste groei van het aantal bezoekers sinds 2013, dat heeft het bedrijf bekendgemaakt in een persbericht. Het aantal actieve klanten steeg op jaarbasis met 15,2 procent naar 28,3 miljoen bezoekers in de 17 Europese markten waar de Duitse e-tailer actief is. Het aantal bezoeken aan de site groeide in dezelfde periode met 34,3 procent naar 986,4 miljoen, waarbij 84 procent via mobiele apparaten plaatsvond. De bezoeken resulteerden in een recordaantal orders van 36,1 miljoen.

”Meer klanten dan ooit tevoren hebben voor Zalando gekozen als startpunt voor mode. Dat bewijst dat onze voortdurende inspanningen om de beste modebeleving te leveren de moeite waard zijn,” zei CFO David Schröder in de persverklaring.

Verdere optimalisering klantbeleving

Zalando investeert in verschillende initiatieven om de beleving van de klant verder te optimaliseren, zoals de bouw van een nieuw magazijn in Nederland om de klanten in West-Europese markten te bedienen en verdere groei te faciliteren. In Duitsland heeft het bedrijf het aantal same-day en next-day leveringen verdubbeld ten opzichte van het eerste kwartaal. In Zwitserland wordt same-day levering getest in de regio Zurich.

De groepsomzet steeg in het tweede kwartaal met 20,1 procent naar 1,6 miljard euro, terwijl de aangepaste EBIT 101,7 miljoen euro of een marge van 6,4 procent bedroeg. De GMV (bruto handelswaar volume) groeide met bijna 24 procent naar 2 miljard euro.

Als gevolg hiervan heeft Zalando de verwachtingen voor het lopende boekjaar naar boven bijgesteld. Volgens Schröder zal de GMV sneller blijven groeien dan de omzet, “volledig volgens onze strategie voor de lange termijn”. Het concern verwacht nu een groei van de GMV van 20 tot 25 procent en een omzetstijging van rond de 20 procent. De aangepaste EBIT zal naar verwachting aan de bovenkant van de 175 tot 225 miljoen euro zitten. Zalando bevestigt dat kapitaalinvesteringen ongeveer 300 miljoen euro zullen bedragen.

Foto: Zalando

Zalando