• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Zalando boekt omzetgroei van 26 procent in 2014

Zalando boekt omzetgroei van 26 procent in 2014

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De Duitse modegigant Zalando heeft een sterk jaar achter de rug. De omzet van de Zalando Group steeg in 2014 met 26 procent tot 2,2 miljard euro. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt.

Zalando wil in 2015 een omzetgroei van 20 tot 25 procent behalen en zal zich blijven richten op het leveren van winstgevende groei en kapitaal efficiëntie. Voor 2014 verwacht Zalando een EBIT-marge die in grote lijnen gelijk is aan het niveau van 2014, voortgestuwd door de investeringen in groei op lange termijn. Deze richt zich op de uitbreiding van het mode-platform en de toename van mogelijkheden om klanten en merken te verbinden.

In reactie op de resultaten laat Rubin Ritter, lid van de raad van bestuur, weten: "Zalando zit in pole position om te blijven groeien in de Europese online modemarkt. We hebben een ongeëvenaarde toegang tot klanten en merken en beschikken over de infrastructuur voor toekomstige groei. We zullen de voet zeker niet van het gaspedaal halen, zelfs niet een beetje."

Zalando’s jaaromzet stijgt met 26 procent

Het DACH-segment (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) steeg met ongeveer 17 procent, terwijl het segment in de rest van Europa met 37 procent groeide. Zalando behaalde een EBIT van 82 miljoen euro, wat neerkomt op een aangepast EBIT-marge van 3,7 procent.

In het vierde kwartaal van 2014 boekte Zalando een omzet van 666 miljoen euro, een stijging van 21 procent. De stijging was vooral te danken aan een verlaging van de operationele kosten, vooral in de verkoop en van marketing. Het aangepaste EBIT bedroeg 66 miljoen euro op groepsniveau, wat neerkomt op een EBIT-marge van 9,9 procent en een marge van 12,3 procent in de DACH-regio.

Tegen het einde van 2014 had Zalando 14,7 miljoen actieve klanten, zo kwamen er in het laatste kwartaal maar liefst 600.000 nieuwe actieve klanten bij. Zalando is uitgegroeid tot een aantrekkelijke partner voor grote internationale merken zoals Topshop en Gap, even als lokale modelabels. Het mobiele verkeer steeg in het vierde kwartaal met 48 procent. Rond Kerstmis beleefde Zalando een piek, waarin het mobiele verkeer met 60 procent steeg. Het mobiele aandeel is dan ook 42 procent gestegen, ten opzichte van 27 procent in 2013. De applicatie werd zo’n 3,8 miljoen keer gedownload in het afgelopen jaar.

Zalando boekt eindelijk eerste winst in 2014

Het is de eerste keer dat Zalando winst maakt. Vooral de opening van het distributiecentrum in Möchengladbach in het eerste half jaar droeg volgens de Duitse etailer bij aan de succesvolle jaarcijfers. Ook bleek de lancering van een app voor smartphones een succes in 2014. Afgelopen jaar werden eveneens veel veranderingen doorgevoerd; zo kreeg Zalando een nieuwe site en werd het kenmerkende oranje uit de verpakkingen gehaald. Ook dit jaar komt de modegigant met nieuwe concepten, zo werd onlangs bekend dat Zalando testen doet met speciale bezorgabonnementen, dat snelle levertijden garandeert en exclusieve toegang tot de uitverkoop biedt.

Zalando