(advertentie)
(advertentie)
Zalando boekt minder winst

Het Duitse webwinkelconcern Zalando heeft in het tweede kwartaal van het lopende boekjaar een netto winst geboekt van 47,4 miljoen euro, tegen 50,9 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Voor de zes maanden grens geldt een winst van 52,6 miljoen, tegen 55,5 miljoen in 2016. Dat blijkt uit de definitieve cijfers die het bedrijf donderdag heeft gepresenteerd. De minder hoge winst is het gevolg van lagere marges en gestegen kosten. De brutowinstmarge kromp in het tweede kwartaal van 8,8 procent naar 7,4 procent. Over de eerste zes maanden ging die van 5,9 naar 4,9 procent.

In het tweede kwartaal is een omzetstijging gerealiseerd van 20,1 procent naar 1,1 miljard euro. Over de eerste zes maanden komt de omzet daarmee op ruim 2 miljard euro, tegen 1,7 miljard vorig jaar.De cijfers stroken met de voorlopige resultaten die Zalando vorige maand presenteerde. Hoewel het concern een tweecijferige omzetgroei laat zien, is de stijging iets lager dan in 2016. Waar in Q2 2017 een groei van 20,1 procent in is gerealiseerd, was dat vorig jaar 25 procent. Volgens het Financieele Dagblad reageerden beleggers vorige maand ontevreden op de voorlopige kwartaalresultaten: de koers zakte 7,5 procent.

Zalando heeft het klantenbestand uitgebreid. Het bedrijf telt 21,2 miljoen actieve klanten, tegen 18,8 miljoen vorig jaar. Die klanten bestellen ook meer: het aantal orders bedroeg 22,2 miljoen, tegen 17,5 miljoen in 2016. Hoeveel van die bestellingen daadwerkelijk zijn verkocht en niet door klanten zijn geretourneerd wordt niet vermeld. Wel blijkt de gemiddelde bestelwaarde iets lager: klanten bestelden in de eerste helft van dit jaar gemiddeld voor een bedrag van 63,80 euro per order. Vorig jaar gaven zij gemiddeld 66,20 euro per bestelling uit.

Het bedrijf verwacht dat de winstmarge voor het volledige boekjaar 2017 verder daalt tot 5 à 6 procent. De omzetgroei komt volgens Zalando dit jaar uit tussen de 20 en 25 procent.

Foto: Zalando