• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Zalando boekt eindelijk eerste winst in 2014

Zalando boekt eindelijk eerste winst in 2014

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het Duitse Zalando heeft voor het eerst in haar bestaan winst geboekt. In het afgelopen jaar werd er 62 miljoen euro winst behaald, tegen een verlies van 114 miljoen euro vorig jaar. De voorlopige jaarcijfers zijn de resultaten voor aftrek van rente en belastingen, maakte Zalando bekend. De online modegigant publiceerde de voorlopige resultaten over 2014 met daarin een brutowinst samen met de kwartaalcijfers.

Na zes jaar verlies te hebben geleden sluit Zalando het jaar met winst af. Volgens de Duitse etailer zijn de positieve resultaten vooral te danken aan een betere kostenbeheersing. De omzet steeg met 26 procent tot 2,2 miljard euro, tegenover 1,8 miljard euro vorig jaar. Zalando verwacht in 2015 een verdere toename van verkoop met 20 tot 25 procent. De winstmarge zal op het niveau van 2014 blijven, schat het bedrijf.

In het laatste kwartaal van 2014 steeg de omzet naar 666 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 21 procent. Een jaar eerder was de omzet nog 550 miljoen euro.

’Focus ligt op groei op de lange termijn’

Volgens lid van de Raad van Bestuur Rubin Rotter bewijzen de resultaten dat Zalando een duurzaam businessmodel heeft. “De komende jaren ligt onze focus op het investeren in groei op de lange termijn en niet op het maximaliseren van onze marges op de korte termijn.” Hij verwachtte in juli 2014 al het jaar af te sluiten met winst, als gevolg van verbeteringen in kostenposten, zoals fulfillment en marketing. Eerder kreeg de Duitse etailer nog kritiek op zijn verdienmodel. Ondanks miljarden euro’s omzet leed het bedrijf verlies op het verwerken en bezorgen van alle bestellingen. Dankzij de kostenbesparingen in sales en marketing zijn kosten nu terug gedrongen, laat het bedrijf weten.

De Duitse modegigant boekte in de eerste helft van 2014 voor het eerst winst: 12 miljoen euro. De omzet kwam uit op 1,047 miljard euro. Vooral de opening van het distributiecentrum in Möchengladbach droeg volgens de Duitse etailer bij aan het succesvolle eerste half jaar. Ook bleek de lancering van een app voor smartphones een succes in 2014. De applicatie werd 3,8 miljoen keer gedownload en de omzet uit m-commerce steeg met 41 procent.

In 2014 werden eveneens veel veranderingen doorgevoerd; zo kreeg Zalando een nieuwe site en werd het kenmerkende oranje uit de verpakkingen gehaald. Dit was onderdeel van de nieuwe strategie, waarin werd gefocust op de ‘emotie rond het merk Zalando’. Ook dit jaar komt de modegigant met nieuwe concepten, zo werd onlangs bekend dat Zalando testen doet met speciale bezorgabonnementen. Duitse klanten kunnen via de website zich opgeven voor het abonnement, dat snelle levertijden garandeert en als eerste toegang geeft tot de uitverkoop. Het abonnement zal 19 euro per jaar gaan kosten.

Koers Zalando schiet omhoog na voorlopige winstresultaten

Na de voorlopige eerste positieve resultaten wint het aandeel Zalando ruim 13 procent tot 25,51 euro tegen het middaguur. Het bedrijf ging in oktober vorig jaar naar de beurs in Frankfurt. Het Zalando-aandeel startte op 1 oktober 2014 op 24,10 euro, terwijl de uitgifteprijs 21,50 was. Aanvankelijk zakte de koers van het aandeel in om in december een voorlopig hoogtepunt van 27 euro te reiken.

In maart maakt Zalando de netto jaarcijfers bekend.

Zalando