Yoox Net-a-Porter ziet omzet met 17 procent stijgen in Q2

In het tweede kwartaal steeg de netto-omzet van de Yoox Net-a-Porter Group (YNAP) met 17 procent (met wisselkoerscorrecties) tot 450,8 miljoen euro. Een jaar eerder kwam de netto-omzet nog uit op 399,7 miljoen euro.

In de eerste helt van die jaar kwam de netto-omzet uit op 897 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 15,8 procent bij constante wisselkoersen. Vorig jaar in dezelfde periode rapporteerde YNAP nog een netto-omzet van 791,8 miljoen euro.

Het aangepaste EBITDA steeg met 15,2 procent tot 76,5 miljoen euro, tegenover 66,4 miljoen euro in de eerste helft van 2015. Het EBITDA kwam uit op 70,6 miljoen euro. Een jaar geleden was dat nog 60,2 miljoen euro.

Yoox Net-a-Porter ziet omzet met 17 procent stijgen in Q2

Per maand vinden gemiddeld 28 miljoen unieke bezoekers het e-commerce platform, tegenover 26,1 miljoen bezoekers in de eerste helft van 2015. Ook het aantal orders is toegenomen: met 600.000 orders extra komt het totaal aantal orders in de laatste zes maanden op 3,9 miljoen. Gemiddeld wordt er per order een bedrag van 335 euro neergeteld. Dat is iets lager dan de 354 euro, die vorig jaar het gemiddelde was. Het aantal actieve klanten steeg van 2,3 miljoen naar 2,6 miljoen.

“Yoox Net-a-Porter’s groei is versneld, waarbij het tieners heeft bereikt in het tweede kwartaal, ondanks het gemengde economische klimaat. Het positieve momentum hield stand in al onze businesslijnen en dat demonstreert de kracht van ons model en de aanzienlijke potentie voor de toekomstige winstgevende ontwikkeling,” zegt CEO Federico Marchetti in een reactie.

In het tweede kwartaal boekte de multi-brand in-season business line, waar onder meer Net-a-Porter, Mr Porter, the Corner en Shoescrib onder vallen, een netto-omzet van 252,4 miljoen euro. Dat is een stijging van 14,5 procent bij wisselkoerscorrecties. YNAP spreekt van een ‘snelle organische versnelling’ voor de lijn, ondanks de moeilijk vergelijkbare cijfers en de vertraagde groei bij The Corner en Shoescribe. In het eerste half jaar kwam de omzet voor deze lijn uit op 490,1 miljoen euro, oftewel een omzetstijging van 13,1 procent.

De In-Season line sloot in het afgelopen half jaar samenwerkingen af met nieuwe merken, waaronder Prada, die debuteerde op Net-a-Porter en Mr Poter. Ook werden er verschillende capsule collecties onthuld op Net-a-Porter met merken als Gucci, Dolce & Gabbana en Oscar de la Renta. De multi-brand in season business line is goed voor 54,6 procent van de netto-omzet.

De multi-brand off-season business line, waar Yoox en The Outnet onder vallen, rapporteerde een netto-omzet van 156,1 miljoen euro in het tweede kwartaal. Dat is een stijging van 21,7 procent bij wisselkoerscorrecties. De omzet voor het eerste halfjaar steeg met 21,5 procent (met wisselkoerscorrecties) tot 318,3 miljoen euro. Een van de hoogtepunten bij deze categorie was de samenwerking met 10 verschillende mode-ontwerpers, die een item ontwierpen ter ere van het EK Voetbal. De multi-brand off-season business line is goed voor 35,5 procent van de netto-omzet.

De online flagshipstores rapporteerden in het tweede kwartaal een netto-omzet van 42,3 miljoen euro, wat neerkomt op 15,7 procent. In het eerste halfjaar steeg de omzet met 11,4 procent naar 88,7 miljoen euro. De mono-brand business line dragen voor 9,9 procent bij aan de totale netto-omzet van de YNAP Group.

De regio Italië boekte de sterkste groei in het tweede kwartaal met een stijging van 22,5 procent tot een omzet van 29,2 miljoen. In het eerste half jaar steeg de omzet met 19 procent tot 57,5 miljoen euro. Ook in Groot-Brittanië werd een grote groei geboekt. Daar steeg de omzet met 14,3 procent tot 70,2 miljoen euro, ondanks een vertraging als gevolg van Brexit. De Europese markt (zonder Italië en Groot-Brittannië) zag in het tweede kwartaal een stijging van 21,8 procent tot 117,4 miljoen euro, mede dankzij sterke resultaten in Frankrijk, Duitsland, Spanje en Rusland. De totale omzet in het eerste halfjaar steef met 17,3 procent tot 238,4 miljoen. Noord-Amerika zag de netto-omzet in het tweede kwartaal stijgen tot 135,1 miljoen euro, een stijging van 10,9 procent. De regio Azië/Pacific zag een omzetstijging van 19,4 procent, maar een omzetbedrag werd niet genoemd. De netto-omzet in het eerste halfjaar steeg met 17,5 procent.

De brutowinst voor de multi-brand In-season business line steeg met 13,7 procent tot 206 miljoen euro. Bij de multi-brand off-season business line steeg de brutowinst met 15,3 procent tot 116.9 miljoen euro.

YNAP verwacht, mede dankzij de resultaten en positieve vooruitzichten voor de online retailmarkt, dat de omzet verder zal groeien en de aangepaste EBITDA-marge in 2016 zal verbeteren. De groep wil 140 miljoen euro investeren in een nieuw wereldwijd techno-logistiek platform en de uitbreiding van opslagcapaciteit in Italië.

Beeld: YNAP

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN