Yoox Net-a-Porter kondigt vijfjarig groeiplan aan

E-commerce gigant Yoox Net-a-Porter verwacht een sterke groei tussen 2015 en 2020 dankzij het toenemend aantal klanten die high end mode-artikelen kopen. Het Italiaanse bedrijf wil de internationale expansie uitbreiden, sneller groeien in het Midden-Oosten en wil ook de positie in Europa verstevigen.

Dat heeft de Italiaanse luxe e-commerce speler bekendgemaakt in Londen. Als het aan Yoox Net-a-Porter ligt, zal het aangepaste EBITDA in 2020 tussen de 11 en 13 procent liggen, tegenover 8 procent in het afgelopen jaar. In het nieuwe businessplan voor 2015-2020 heeft het bedrijf bekendgemaakt dat de jaarlijkse omzet tussen de 17 en 20 procent zal stijgen bij wisselkoerscorrecties. Yoox Net-a-Porter verwacht cash positive te zijn vanaf 2018.

“We hebben een ambitieus plan om sneller te groeien dan de online luxemarkt door leading via mobiel. Ik ben ervan overtuigd dat we in 2020 niet alleen reflecteren op 5 jaar sterkte groei in omzet en winst maar dat we Yoox Net-a-Porter voor het volgende decennium technologisch hebben gepositioneerd in de voorhoede van innovatie,” zegt CEO Federico Marchetti in een reactie.

Yoox Net-a-Porter kondigt vijfjarig groeiplan aan

Groeiplan Yoox Net-a-Porter focust op mobiel, service en assortiment

Naast een sterke focus op conversie en klantencontact via mobiel wil Yoox Net-a-Porter het klantenbestand laten groeien voor een groter productaanbod, persoonlijke marketing, creatieve content en service.

Voor Net-a-Porter en Mr Porter wordt gefocust op het behouden van de leidende marktpositie in de Verenigde Staten, tevens wordt er ingezet op groei in het Midden-Oosten (met volledige aanwezigheid in 2018), Europa en het verder uitbreiden van de markten China en Azië/Pacific. Verder wil het Italiaanse bedrijf de persoonlijke service verbeteren, onder meer door persoonlijke shoppers in te zetten en apps per land te lanceren. Het aanbod wordt tevens verbeterd: er komen bij Net-a-Porter en Mr Porter juwelen en horloges bij in het assortiment, wat voor een omzet van 100 miljoen euro moet zorgen in 2020. Daarnaast wordt in de komende vijf jaar het eigen label van Mr Porter gelanceerd. De eerste stap in het uitbreiden van het assortiment is al gezet: het Italiaanse bedrijf maakte bekend dat Prada binnenkort verkrijgbaar zal zijn op Net-a-Porter en Mr Porter.

De naamsbekendheid en engagement en loyaliteit via mobiel zijn de belangrijkste speerpunten voor Yoox en The Outnet. Tussen 2015 en 2020 moet de internationale expansie ook uitbreiden, met als doel een volledige aanwezigheid in het Midden-Oosten. Het productassortiment wordt uitgebreid met in de best verkopende categorieën schoenen en tassen. Tevens voegt het Italiaanse bedrijf activewear toe aan het assortiment. Tegen 2020 moet het eigen label van Yoox zo’n 10 procent van de netto-omzet genereren.

Yoox Net-a-Porter kondigt vijfjarig groeiplan aan

Brexit speelt geen rol voor Yoox Net-a-Porter

Hoewel Yoox Net-a-Porter een zesde van zijn omzet in het Verenigd Koninkrijk haalt, maakt de luxe webwinkel zich geen zorgen over mogelijke gevolgen van de brexit. De groep laat weten een aantal macro-economische scenario’s te hebben uitgewerkt, waaronder een met een potentiële impact van Brexit.

Met ‘een goed uitgebalanceerd plan voor kosten en opbrengsten uit het Verenigd Koninkrijk’ zal een waardedaling van de Britse pond ten opzichte van de euro geen probleem moeten zijn, stelt Yoox Net-a-Porter, die een ‘neutrale impact’ verwacht. Het Italiaanse bedrijf stelt zelfs dat het hoofdkantoor in Londen wordt uitgebreid en er nieuw personeel wordt aangenomen. “Yoox Net-a-Porter blijft zich volledig inzetten voor haar aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk,” aldus het Italiaanse e-commerce bedrijf.

Beeld: Yoox Net-a-Porter

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN