Y/Project presenteert nieuwe CEO en nieuw strategisch plan
bezig met laden...
Het Franse modemerk Y/Project dat sinds 2013 onder creatieve leiding staat van de Belgische ontwerper Glenn Martens, heeft onlangs een nieuw strategisch plan gepresenteerd. Doel is een herpositionering tot "meest invloedrijke" designermerk in de mode-industrie. Een positie waarvan het bedrijf gelooft dat deze zeer verdiend is, na al het werk dat Martens de afgelopen jaren heeft verzet. Pascal Conte-Jodra, de nieuwe CEO van het huis sinds mei 2023, heeft de taak op zich genomen om Y/Project meer voor het voetlicht te brengen.
Hoewel Conte-Jodra al eerder dit jaar in dienst trad, heeft Y/Project zijn benoeming nu pas officieel bekend gemaakt. Tegelijkertijd maakte het bedrijf van de gelegenheid gebruik om de belangrijkste doelen te schetsen die de nieuwe CEO heeft gesteld voor deze nieuwe fase van groei en expansie.
Pascal Conte-Jodra heeft voordat hij bij Y/Project aantrad, verschillende functies bekleed binnen de financiële en managementteams van Hermès, Carolina Herrera, Marc Jacobs en Mugler. Als CEO van Mugler, waar hij van juni 2018 tot mei 2023 werkte, heeft hij het modehuis nieuw leven ingeblazen en opnieuw gelanceerd. Dat is precies de reden waarom hij uiteindelijk de interesse van de raad van bestuur, onder leiding van mede-oprichter en voorzitter Gilles Elalouf, van Y/Project wekte dat hem vroeg om leiding te geven aan dit nieuwe hoofdstuk.
Niet zo maar een merk
Het nu aangekondigde strategisch plan is gebaseerd op de waarden en het DNA van het merk Y/Project en gebouwd op vier pijlers. Het eerste element is de "ontwerp integriteit". Dat wil zeggen dat elk artikel voortkomt uit een innovatief en gewaardeerd idee en zo het "conceptuele" profiel van het merk onderbouwt. Dankzij deze methode heeft het merk stukken gecreëerd die er "niet alleen buitengewoon uitzien, maar ook een waardevol verhaal overbrengen".
Ten tweede, voor de ontwikkeling van eigen voorstellen en nieuwe activiteiten, zei het bedrijf dat het wil blijven inzetten op de integriteit van zijn "artistieke pijlers", gebaseerd op het "absurde" en "weelde". Een spel van contrasten dat het zal blijven koesteren als een kenmerk van het bedrijf, vooral als basis voor de constructie van avant-gardistische stukken met het vermogen om "conventies uit te dagen" en "de zintuigen te boeien".
Volgens deze redenering zal de basis van het nieuwe strategische plan ook de waarde van "veelzijdigheid" zijn. Een categorisering waarop Y/Project begrijpt dat zijn modevoorstellen inspelen, samengesteld uit stukken die even veelzijdig als tijdloos zijn en in staat om zich aan te passen aan de kledingbehoeften waar consumenten op elk moment van hun leven om vragen.
En tot slot, en dit is de laatste waarde die moet worden verdedigd op basis van de maatregelen van dit nieuwe strategische plan, is dat van "duurzaamheid". Een veelgebruikte term, maar een die volgens Y/Project een intrinsiek onderdeel is van de aard van het bedrijf, waarbij het niet wordt gezien als een startpunt, maar als een permanente reis. Zo wordt voorrang gegeven aan het gebruik van "eco-bewuste" materialen en productiemethoden die meer betrokken zijn bij de natuurlijke wereld, door ethische praktijken en een lagere milieu-impact in de hele toeleveringsketen te bevorderen en door te proberen naar een duurzamere toekomst te gaan, zonder afbreuk te doen aan de creativiteit of de kwaliteit van hun creaties.
"Deze vier pijlers vormen de basis van de identiteit van Y/Project en drijven ons vooruit in onze zoektocht naar innovatieve, inclusieve en duurzame mode", aldus het management van het bedrijf. Deze fundamenten, zo voegen ze eraan toe, "weerspiegelen onze toewijding aan het verleggen van grenzen, het omarmen van diversiteit en het achterlaten van een positieve voetafdruk op de industrie en de wereld in het algemeen".
"Y/Project is niet zomaar een merk; het is een baken van creativiteit en innovatie, verankerd in solide waarden," concludeerde Pascal Conte-Jodra in het persbericht. "Onder de invloedrijke visie van Glenn Martens vindt het merk moeiteloos weerklank bij het wereldwijde Generation Z-publiek en stuwt het ons naar de voorhoede van de mode-evolutie. Ik kijk ernaar uit om Y/Project naar nieuwe hoogten te brengen, waar innovatie, passie en een toewijding aan authenticiteit onze weg naar succes zullen bepalen."
Dit artikel is vertaald en eerder verschenen op FashionUnited.es