• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Wolford lijdt opnieuw verlies in 2015-16

Wolford lijdt opnieuw verlies in 2015-16

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Ondanks een veelbelovende start van het jaar, resulteerde een uitdagende tweede helft in teleurstellende jaarcijfers. Het Oostenrijkse beenmode- en lingeriebedrijf boekte in boekjaar 2015-16 een omzet van 162,4 miljoen euro, een stijging van 3,2 procent, maar dit was grotendeels dankzij de gunstige effecten van wisselkoersen.

In het eerste halfjaar steeg de omzet nog met ruim 9 procent, maar een tegenvallende kerstperiode en derde kwartaal trokken de totaalomzet omlaag. Met name de groothandel moest het ontgelden, met een daling van 2 procent, terwijl de directe omzet - via dochterondernemingen en licenties - met 2 procent steeg.

Door de betaling van openstaande schulden daalde de winst aanzienlijk. Vorig jaar boekte Wolford voor het eerst in twee jaar een brutowinst, maar dit jaar moest het bedrijf een verlies van maar liefst 6,19 miljoen euro incasseren.

Gemengde resultaten in Europa

Hoewel Wolford in landen als Spanje en Italië, met een stijging van respectievelijk 12 en 18 procent, een gezonde groei boekte, zag het bedrijf de omzet in de Oostenrijkse thuismarkt met 2 procent dalen. In Duitsland en Frankrijk, beiden ook cruciale markten voor het merk, registreerden een omzetdaling van respectievelijk 4 en 3 procent. Ook Oost-Europa zag de omzet met 4 procent dalen.

Toch was er ook goed nieuws. Naast Spanje en Italië, boekten ook Nederland (+5 procent), Scandinavië (+3 procent) en Belgie (+3 procent) een omzetgroei. Buiten Europa zag de Verenigde Staten de omzet met 12 procent toenemen, wist Azië een stijging van 16 procent te boeken, en steeg de omzet in het Verenigd Koninkrijk met 8 procent en in Zwitserland met 10 procent.

Wolford hoopt dit boekjaar op een omzet- en bruto winstgroei. Het jaar is echter met tegenvallende cijfers begonnen, met name door een moeizaam retailklimaat in Europa. Daarom is het bedrijf van plan dit jaar kosten verder te verlangen en een nieuw winkelconcept te introduceren. Hierbij wordt het imago van het merk onderworpen aan een make-over die dit jaar in september geïntroduceerd zal worden in Berlijn, Shanghai en Los Angeles.

foto:wolford.com

Wolford