Winstdaling voor Burberry in 2016

Ondanks een toegenomen omzet, heeft Burberry in 2016 de winst zien dalen. Het bedrijf behaalde het afgelopen financiële jaar een omzet 2,77 miljard pond (3,17 miljard euro). De winst liep echter terug van 416 miljoen pond naar 395 miljoen pond (453 miljoen euro), aldus het jaarverslag.

“Opnieuw was het een uitdagende tijd voor de luxe industrie - ook al verbeterde de dynamiek van de sector in het tweede half jaar. In deze omstandigheden, hebben we onze luxe retail en digitale zaken naar een hoger niveau gebracht en hebben we veranderingen doorgevoerd die nodig zijn voor de toekomst,” aldus CEO Christopher Bailey.

Burberry ziet verkoop vrouwenmode dalen

Voor Burberry komt de meeste omzet uit de retail. Dit segment zag het afgelopen jaar ook een omzetgroei van 3 procent naar 2,1 miljard pond (2,4 miljard euro). Retail draagt nu 77 procent bij aan de totale omzet. De groothandel zag een daling van 14 procent en de opbrengsten uit licenties daalde met 48 procent.

De regio Asia-Pacific is de grootste afzetmarkt voor het Britse merk, het draagt 39 procent bij aan de totale omzet. In de regio bleef de omzet gelijk op 1 miljard pond (1,1 miljard euro). Kort daarop volgt de EMEIA-regio met 36 procent van de gehele omzet. In deze regio steeg de verkoop licht naar 991 miljoen pond met 3 procent. In Amerika was juist een daling van 11 procent te zien naar een omzet van 681 miljoen pond.

De grootste inkomstenbron voor Burberry blijft het accessoires departement (1,1 miljard euro) gevolgd door vrouwen- (908 miljoen euro) en mannenmode(716 miljoen euro). De verkoop van accessoires nam toe met 2 procent, voornamelijk vanwege de sterke verkoop van handtassen en kleine lederen goederen, meldt het merk. Vrouwenmode zag een kleine daling van 4 procent.

Burberry ziet winst dalen in 2016

Het aankomende jaar wil Burberry verder werken aan de efficiëntie en productiviteit van het bedrijf. Zo wil het bedrijf tegen 2019 een jaarlijkse besparing van 100 miljoen pond (114 miljoen euro) realiseren. Daarnaast gaat het bedrijf zich focussen op belangrijke producten en het optimaliseren hiervan en het uitbreiden van e-commerce. Burberry wil zich vooral focussen op e-commerce omdat 70 procent van alle retail-aankopen beïnvloed wordt door een online customer journey, meldt het merk.

Vanaf juli treed CEO Christopher Bailey af in zijn functie en draagt deze over aan Marco Gobbetti. Bailey blijft wel aan als creatief directeur bij Burberry.

Samenvatting
Omzet 3,15 miljard euro
Winst 453 miljoen euro
 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN