• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Welke wereldstad verdient het meeste aan Fashion Week?

Welke wereldstad verdient het meeste aan Fashion Week?

Door Vivian Hendriksz

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business |EXCLUSIEF

Hoewel de halfjaarlijkse cyclus van modeweken inmiddels bijna tot zijn einde is gekomen, blijft de discussie rondom het huidige format van de fashion week woeden. De top vier modesteden van de wereld, New York, Londen, Parijs en Milaan, danken een groot deel van hun reputatie aan hun succesvolle fashion weeks. De Big Apple, ofwel New York, springt er echter bovenuit. De stad verdient 513,5 miljoen euro per evenement - meer dan de US Open en de NYC Marathon.

De New York Fashion Week wordt gevolgd door Londen, waarvan de halfjaarlijkse modeweek 322,1 miljoen euro genereert. Daarna volgt Berlijn Fashion Week met een bescheiden inkomen van 73,3 miljoen euro, wat echter meer is dan bekendere steden Parijs en Milaan. Het organiseren van een fashion week is niet niks en om aan de top te kunnen blijven, investeren veel steden miljoenen dollars, euro’s en ponden in kapitaal, subsidies en vergunningen om het evenement te ondersteunen. De vraag is echter wat een stad echt verdient aan een fashion week. Is het financieel gunstig voor een stad om twee keer per jaar een mode-evenement te organiseren? FashionUnited neemt het onder de loep.

Geinteresseerd in de economische impact van Fashion Week, maar geen tijd om het hele artikel te lezen? Klik hier voor de 30-seconden versie.

New York: de Heilige Graal van de fashion week

Volgens een rapport dat afgelopen september werd gepubliceerd door de New York City Economic Development Corporation (NYCEDC), genereert de New York Fashion Week bijna 900 miljoen Amerikaanse dollars aan inkomsten per jaar. Maar is dat een hoger bedrag dan zijn Britse of Franse tegenhanger? Om de exacte kosten en inkomsten per stad per fashion week te berekenen, hield FashionUnited rekening met het volgende: het aantal bezoekers dat iedere fashion week naar de stad komt; het gemiddelde inkomen per bezoeker per fashion week; lokale kosten van hotels en eten; omzetbelasting; toeristische vergoedingen en vennootschapbelastingen.

Op basis van FashionUnited’s berekeningen, komt New York Fashion Week uit als beste als het gaat om inkomen per stad en uitgaven per bezoeker. Het evenement trekt per seizoen ongeveer 150.000 unieke bezoekers naar de stad. FashionUnited rekende uit dat lokale gelegenheden, die worden verhuurd voor catwalkshows en presentaties, 180 miljoen euro verdienen, wat naar schatting neerkomt op 35 procent van het totale inkomen. Natuurlijk profiteert New York ook van de huur van locaties, met algemene omzetbelasting, belasting op eten en servicekosten die samen neerkomen op 8,5 procent van het totale inkomen. Dat betekent dat New York alleen al 15,3 miljoen euro verdient aan omzetbelastingen en locaties.

Uiteten in New York kan duur zijn en lokale restaurants profiteren van het extra aantal bezoekers tijdens de fashion week. Per bezoeker wordt gemiddeld 890,5 euro besteed, wat op basis van Numbeo, de wereldwijde voedselprijzen index, een totaal inkomen van 133,5 miljoen euro genereert. De omzetbelasting op eten is 8,5 procent in New York, waardoor de stad zelf 11,35 miljoen euro verdient aan de omzetbelastingen van restaurants. Winkels profiteren ook van een oppepper tijdens de fashion week, die een extra inkomen van bijna 108 miljoen euro genereert, met een besteding van ongeveer 719 euro per bezoeker.

New York profiteert van een extra 8,3 miljoen euro aan omzetbelasting. Lokale hotels hebben profijt van de grotere toestroom van buitenlandse bezoekers tijdens de fashion week, met een extra inkomen van 92,5 miljoen euro. De stad genereert bijna 14 miljoen euro aan inkomsten van verkoop en toeristenbelasting, wat neerkomt op 2 Amerikaanse dollars per kamer per nacht. New York krijgt bovendien vennootschapbelasting over de winst van lokale bedrijven. De effectieve belastingdruk in New York is 23 procent en met in totaal 41 miljoen euro aan winst die wordt gegenereerd tijdens de fashion week, verdient de stad zelf nog eens 9,5 miljoen euro aan belastingen. Uit het totale inkomen van 513,7 miljoen euro, verdienen lokale bedrijven 456,2 miljoen euro aan de fashion week en de stad zelf 57,5 miljoen euro, met een gemiddelde besteding van 2,226 euro per bezoeker.

Wanneer we kijken naar de tweede meest winstgevende modeweek, namelijk Londen Fashion Week, die gemiddeld 105.000 unieke bezoekers trekt, profiteren lokale gelegenheden van een inkomen van 88,6 miljoen euro per evenement. De stad zelf ontvangt daarvan 17,5 procent in de vorm van belastingen, wat neerkomt op een inkomen van 15,5 miljoen euro. Ook lokale restaurants profiteren van de extra toestroom van buitenlandse toeristen, die per fashion week gemiddeld 871,5 euro besteden aan uiteten, wat neerkomt op een totaal inkomen van 91,5 miljoen euro.

Belastingen op de verkoop van levensmiddelen zijn in Londen voor alle producten hetzelfde, wat betekent dat de stad zelf een bedrag van 16 miljoen euro verdient. Winkels brengen een extra inkomen van 75,5 miljoen euro binnen per evenement, met een gemiddelde besteding van 719 euro per bezoeker. Dat komt neer op een inkomen van 13,2 miljoen euro voor Londen zelf. Hotel en accomodaties, die per fashion week gemiddeld 634 euro kosten voor bezoekers, brengen 66,5 miljoen euro binnen, wat voor de stad zelf een inkomen van 11,6 miljoen euro betekent. In tegenstelling tot New York, ontvangt Londen geen extra inkomsten aan toeristenbelasting.

Londen krijgt echter wel vennootschapbelasting over winst van lokale bedrijven, met de effectieve belastingdruk op 23 procent. Dat betekent dat van de ongeveer 26 miljoen euro aan winst tijdens de Londen Fashion Week, 6 miljoen euro voor de stad zelf is. Het totale inkomen van de fashion week komt neer op 322,1 miljoen euro, waarvan 259,6 miljoen euro voor lokale bedrijven en 56,3 miljoen euro voor Londen zelf, met een gemiddelde besteding van 2,225 euro per bezoeker. Dat betekent dat het voor buitenlandse bezoekers ongeveer even duur is om de Londen Fashion Week als de New York Fashion Week te bezoeken.

Op basis van de berekeningen van FashionUnited profiteren Parijs en Milaan, die respectievelijk 11,6 miljoen euro en 11,2 miljoen euro binnenhalen voor de stad zelf, financieel gezien veel minder dan New York en Londen. Dat is deels toe te schrijven aan het verschil in aantal unieke bezoekers en de lokale lasten. Hoewel bezoekers van de Milaan Fashion Week gemiddeld meer besteden dan bezoekers van de Berlijn Fashion Week en Sao Paulo Fashion Week, profiteert Milaan minder van het evenement dat de twee minder bekende tegenhangers. Dit suggereert dat het organiseren van een halfjaarlijks mode-evenement niet voor iedere stad financieel gunstig hoeft te zijn.

Tekst: Vivian Hendriksz voor Fashionunited.uk. Vertaling en bewerking: Tessa Guntlisbergen.

Foto's: ABC News, Co Chic Styling


Fashion Week
New York Fashion Week