• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Valentino rapporteert groei in 2014

Valentino rapporteert groei in 2014

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

2014 was voor Valentino een zeer succesvol jaar. Het Italiaanse luxe modehuis boekte een brutowinststijging van 57 procent naar 102 miljoen euro, terwijl de omzet met 36 procent toenam. In 2013 boekte het bedrijf een brutowinst (EBITDA) van 65 miljoen euro. Valentino heeft de nettowinst nog niet bekend gemaakt.

De omzet bedroeg in 2014 664 miljoen euro. De operationele winst groeide van 36 miljoen euro in 2013 naar 50 miljoen euro.

Valentino CEO Stefano Sassi verwacht meer groei in het lopende boekjaar. "We trekken nieuwe en andere klanten, maar ons bestaande klantenbestand wordt steeds sterker en we groeien mondiaal in alle categorieën," zei hij in een interview met Women's Wear Daily.

Toegenomen groei door uitbreiding

Volgens Sassi heeft de overname van Valentino door meerderheidsaandeelhouder Mayhoola for Investments, in 2012, een grote rol gespeeld in de groei van het merk. Het bedrijf steunt de uitbreiding van Valentino in het buitenland, en sinds 2012 ziet Sassi het groeitempo toenemen.

Het afgelopen jaar opende Valentino winkels in onder andere New York en Hongkong, en zal eind volgende maand of begin april een grootschalige flagship store in de buurt van de Spaanse Trappen in Rome openen.

In 2014 vertegenwoordigden accessoires en ready-to-wear respectievelijk 50 en 30 procent van de totaalomzet, terwijl herenmode en de Valentino Red lijn de overige 20 procent opmaakten.

Retailomzet - dat vorig jaar zo'n 60 procent van de totaalomzet vertegenwoordigde - groeide het afgelopen jaar met 45 procent, mede dankzij de opening van 30 nieuwe winkels. Dit jaar worden nog zo'n 20 tot 30 filialen geopend. Volgens Sassi was Valentino mondiaal niet voldoende zichtbaar door het beperkte aantal winkels, en daarom is deze uitbreiding meer dan welkom. Het merk telt nu mondiaal 160 filialen.

Vorig jaar steeg de omzet in Europa even hard als in Azië, terwijl de Verenigde Staten en Japan twee-cijferige groei boekten. De omzet in Rusland bleef onveranderd, maar volgens Sassi waren er minder Russische toeristen in de periode van oktober tot januari. Hij zei wel dat het aantal toeristen in februari was toegenomen.

Valentino