• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Valentino: meer dan 1 miljard omzet in 2016

Valentino: meer dan 1 miljard omzet in 2016

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Modehuis Valentino verwacht een omzet van 1,1 miljard euro dit jaar. CEO Stefanie Sassi verwacht dat de omzet met 10 procent zal stijgen in 2016, na de stijging van 47 procent in 2015. Dat laat de topman weten aan de Italiaanse krant Corierre della Sera.

De CEO verwacht een groei van 10 procent ten opzichte van de 986,9 miljoen van vorig jaar. Volgens Sassi bevestigt de groei in 2016 de ‘aantrekkelijkheid van het merk’. “Hoewel luxe al een aantal jaar in een neerwaartse spiraal zit, is het tijd voor herziening,” zegt hij, “het vraagt erom dat merken hun prijzen herevalueren, gevolgd door de agressieve marketing strategieën, het reorganiseren van hun retail, die een halt toeriep aan de uitbreiding van de verkoopkanalen.”

In 2017 zal Valentino flink gaan investeren in de Japanse markt. Sassi: “De focus van 2017 op Japan moet de stijgende lijn van het merk versnellen.” Na het openen van een flagship store in de trendy wijk van Tokio, Omotesando, werkt Valentino aan de opening van een winkel in de chique wijk Ginza. "We zijn ook van plan om de opening van de twee winkels in Tokyo te promoten door middel van een speciaal project," legde hij uit, al wordt dat verder niet toegelicht.

Meer dan 1 miljard omzet voor Valentino

In juni nam Maria Grazia Chiuri na 17 jaar afscheid als co-creatief directeur. Ze deelde haar creatief leiderschap al 8 jaar met Pierpaolo Piccioli. Een dag later werd bekend dat zij de nieuwe creatief directeur zou worden van modehuis Dior. Piccioli werd door Valentino benoemd als enige creatief directeur.

In september presenteerde Picciolo zijn eerste collectie na het vertrek van Chiuri. Een nieuw begin, zegt Sassi. “Ik was optimistisch omdat ik wist hoe ik met Pierpaolo moest samenwerken,” licht hij toe aan de Italiaanse krant. Hij beschrijft de samenwerking met de creatief leider als een ‘zonder nieuwe confrontaties of herzieningen in theorieën, luchtig en natuurlijk’.

Sassi kwam zelf in 2006 aan boord, op het moment dat modehuis Valentino zijn 45-jarig bestaan vierde. Dat was destijds ook reden voor een nieuwe strategische visie. Valentino is sinds 2012 eigendom van Qatar’s Mayhoola for Investments, dat recentelijk modehuis Balmain heeft gekocht. Er werd 700 miljoen voor Valentino neergeteld. De investeerder heeft ook aandelen in Anya Hindmarch en beheert Pal Zileri.

Het modehuis Valentino en werd in 1960 opgericht door Valentino Garavani en Giancarlo Giammetti. Het label bestaat uit verschillende lijnen: haute couture en prêt-à-porter man en Valentino Garavani accessoires, waar schoenen, handtassen, kleine lederwaren, brillen, sjaals, stropdassen en de geurlijnen onder vallen.

Beeld: Valentino

Valentino