• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Uniqlo omzet met 21.6 procent gestegen in 2015

Uniqlo omzet met 21.6 procent gestegen in 2015

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Precies een week geleden opende Uniqlo de deuren van de gloednieuwe winkel in Antwerpen. De vestiging is de eerste winkel in de Benelux van het bedrijf dat momenteel hoog inzet op internationale uitbreiding. Het bedrijf heeft vandaag de jaarcijfers gepubliceerd van het fiscale jaar dat is geëindigd op 31 augustus 2015. Ondanks dat de omzet met 21.6 procent steeg van 1.383 miljard yen (10,1 miljard euro) naar 1.682 miljard yen (12,3 miljard euro), heeft het bedrijf nog een lange weg te gaan voordat het in het buitenland net zo succesvol zal zijn als in thuisland Japan.

Uniqlo rapporteert winststijging 26.1 procent in boekjaar 2015

Behalve de omzet, is ook de winst gestegen in het afgelopen financiële jaar. De bedrijfstwinst die in 2014 nog 130.4 miljard yen (952 miljoen euro) bedroeg, lag dit jaar 26.1 procent hoger, wat neerkomt op een bedrag van 164.4 miljard yen (1.2 miljard euro). Het grootste gedeelte van de omzet heeft Uniqlo vooralsnog te danken aan de verkoop in Japan, maar de grootste groei beleeft het bedrijf daarbuiten. De omzet van Uniqlo Japan bedroeg dit jaar 780.1 miljard yen (5,7 miljard euro), wat een groei van 9 procent ten opzichte van een jaar eerder was. De Japanse winst steeg met 10.3 procent tot een bedrag van 117.2 miljard yen (856 miljoen euro). Het bedrijf heeft deze groei naar eigen zeggen voor een belangrijk deel te danken aan de succesvolle van de laatste wintercollectie. Uniqlo International zag de omzet in het boekjaar 2015 omhoog gaan met 45.9 procent tot 603.6 miljard yen (4,4 miljard euro). Net als de omzet steeg ook de winst, en kon het bedrijf een winst bijschrijven van 43.3 miljard yen (316 miljoen euro): 31.6 procent meer dan in het voorgaande jaar.

Op internationaal vlak waren China en Zuid Korea de belangrijkste markten voor het bedrijf. In China heeft het merk momenteel meer dan 300 winkels, en in Zuid Korea kunnen klanten bij ruim 130 winkels terecht. In Europa deed het bedrijf het minder goed dan in Azië en moest het zelfs een winstdaling incasseren, onder andere als gevolg van de kosten van de renovatie van de flagship store in Londen. De precieze hoogte van de daling heeft het bedrijf niet bekend gemaakt. Ook in de Verenigde Staten deed Uniqlo het minder goed dan gehoopt. Het bedrijf maakte in april van dit jaar al bekend dat het nieuwe winkels wilde gaan openen in de Verenigde Staten. Er zijn in totaal zeventien nieuwe winkels bij gekomen, maar de verkoop viel naar eigen zeggen uiteindelijk lager uit dan verwacht.

Voor het komende boekjaar verwacht Uniqlo een omzetstijging van 13 procent. De winst wordt geschat op 200 miljard yen: de doelstelling die het bedrijf dit jaar niet had kunnen waarmaken. In de zomer van 2014 had Uniqlo nog 1.486 winkels wereldwijd, en het bedrijf hoopt dit aantal te kunnen verhogen tot 3.173 tegen het einde van augustus 2016.

Foto: www.fastretailing.com

Uniqlo