De Italiaanse brillenfabrikant Luxottica heeft de verwachtingen overtroffen in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar. Het moederbedrijf van merken als Ray Ban en Oakley boekte een winststijging van 33 procent naar 210 miljoen euro, terwijl de omzet met ruim 5 procent groeide naar 2,2 miljard euro. Als gevolg stegen de aandelen op maandag met 2,3 procent.

EBIT (brutowinst) bedroeg 358 miljoen euro, hoger dan de 348 miljoen euro die analisten volgens Reuters hadden verwacht. Het bedrijf dankte de winsttoename onder andere aan de succesvolle lancering van zonnebrillen van modemerk Michael Kors en de verbeterde omzet van LensCrafters in de Amerikaanse markt.

Hoewel de sterke dollar gunstig uitpakte voor de Noord Amerikaanse activiteiten - de omzet in de Verenigde Staten steeg met 20 procent en vertegenwoordigt meer dan de helft van de groepsomzet - had deze als gevolg dat productiekosten in China en de Verenigde Staten stegen. Volgens mede-CEO Massimo Vian wist het bedrijf deze kosten echter met 3 procent te drukken.

Vian zei in een interview met Reuters dat Luxottica ‘een agressief tweede kwartaal’ tegemoet ging. “We verwachten het eerste halfjaar naar verwachting af te sluiten,” zei hij.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN