• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Tweedehands in de mode: in gesprek met Max Bittner, CEO van Vestiaire Collective

Tweedehands in de mode: in gesprek met Max Bittner, CEO van Vestiaire Collective

Door Marjorie van Elven

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business|CEO INTERVIEW

Het stigma van tweedehands kleding en schoenen behoort binnenkort tot het verleden. Volgens een rapport van doorverkoop platform ThredUp dat onlangs verscheen, is deze markt in de afgelopen drie jaar 21 keer zo hard gegroeid als de reguliere moderetail, en zal het naar verwachting in de komende vijf jaar in de Verenigde Staten alleen al verder uitgroeien van 24 miljard dollar naar 51 miljard dollar. Dat houdt in dat de tweedehandsmarkt uiterlijk in 2028 anderhalf keer groter zal zijn dan fast fashion; in dat jaar wordt de hoeveelheid tweedehands kleding in de garderobe van de Amerikaanse consument geschat op gemiddeld 13 procent.

Als gevolg slepen bedrijven in dit marktsegment grote bedragen binnen van investeerders. ThredUp wist in augustus 175 miljoen dollar op te halen, terwijl The RealReal 300 miljoen dollar met zijn beursgang verdiende. De Amerikaanse warenhuisketen nam een minderheidsbelang in doorverkoopsite Fashionphile, terwijl luxe e-tailer Farfetch Stadium Goods, een doorverkoper van sneakers, overnam alvorens een eigen doorverkoopplatform te lanceren voor designertassen, en daarmee is Farfetch niet de enige. Zalando opende eerder dit jaar een pop-up store voor gedragen mode-items, terwijl H&M een e-commerce trial van de verkoop van tweedehands &Other Stories artikelen aankondigde.

Voor een kijkje achter de schermen in dit segment sprak FashionUnited Max Bittner, sinds november 2018 CEO van Vestiaire Collective en opvolger van medeoprichter Sébastien Fabre. Vestiaire Collective werd in 2009 in Parijs gelanceerd en is een doorverkoop platform voor mode dat door ruim 8 miljoen leden in 50 landen wereldwijd gebruikt wordt. Gemiddeld worden er iedere week door de leden 40.000 nieuwe items van zo’n 3.500 merken ingediend. Ondanks zijn Franse achtergrond vindt 79 procent van de transacties van het bedrijf tegenwoordig buiten Frankrijk plaats. Het bedrijf heeft kantoren in Parijs, Londen, New York, Milaan, Berlijn en Hongkong.

Bittner is oprichter van Lazada Group, het grootste e-commerce bedrijf in Zuid-Oost Azië. Lazada werd in 2017, vijf jaar na de oprichting, door Alibaba overgenomen voor 3,15 miljard dollar. Bittner werkte voorheen voor Rocket Internet in Duitsland en voor adviesbureau McKinsey & Company. Kort na zijn aanstelling als CEO van Vestiaire Collective werd Bittner ook investeerder in het bedrijf en haalde in juni samen met Bpifrance 40 miljoen euro op voor de buitenlandse expansie.

Je was een van de hoofd investeerders in de laatste financieringsronde van Vestiaire Collective in juni. Waarom wilde je deelnemen?

”Ik denk dat het verstandig is dat ik als CEO het daad bij het woord voeg en mijn betrokkenheid bij het bedrijf toon en echt geloof in het traject dat we afleggen. We bevinden ons op een spannend punt en ik wilde mijn geld investeren in bedrijven die ik de moeite waard vind.”

De kapitaalinjectie ter waarde van 40 miljoen euro wordt gebruikt om de internationale groei van het bedrijf te bevorderen, met name in Azië, een gebied dat je als oprichter en voormalig CEO van Lazada Group goed kent. Kun je ons wat meer vertellen over de plannen die Vestiaire Collective heeft voor Azië?

”Ik geloof dat mijn prioriteit ligt in investeren in de technologie van het bedrijf; daar ging het in deze financieringsronde hoofdzakelijk om. Wat ik daarmee bedoel is dat we nu het geld kunnen gebruiken om ons tech- en datateam te versterken. Azië is een ontzettend belangrijke markt, niet alleen voor ons bedrijf, maar voor de luxe modebranche als geheel, dus natuurlijk willen we daar groeien.”

”We begonnen zo’n twee jaar geleden met het verkennen van de Aziatische markt – we lanceerden in Hongkong en Singapore -en dat ging erg goed. Dus nu denken we na over waar we nog meer kunnen uitbreiden.”

Jullie breiden ook uit naar Mexico en Brazilië. Wat zijn jullie plannen voor de rest van Zuid-Amerika?

”We hebben onlangs ons mondiale website opengesteld voor nog ongeveer 40 markten, waaronder Brazilië en Mexico. We beschouwen onszelf als gemeenschap dat opgebouwd is om kopers en verkopers wereldwijd met elkaar te verbinden. We willen niet dat de producten die we verkopen beperkt worden door geografie, dus willen we meer markten opbouwen en toegankelijk zijn voor zoveel mogelijk mensen.”

”Markten die je gemakkelijk kunt bedienen zijn erg aantrekkelijk voor ons, dus gaat het niet specifiek om Zuid-Amerika of een andere specifieke markt, maar om expansie van de gemeenschap zodat meer mensen deel kunnen nemen aan de circulaire beweging.”

”Onze doelstelling en visie is eigenlijk om ’s werelds meest gewilde garderobe te creëren en daarvoor willen we als samenhangende gemeente werken die mensen inspireert en hen met elkaar in contact brengt op een leuke en duurzame manier. Ik denk dat expansie een natuurlijk gevolg is van wat we de afgelopen 10 jaar hebben gedaan.”

Hoeveel mensen bezoeken Vestiaire Collective per maand? Welke landen bezoeken de site het meest?

”We hebben per maand ongeveer drie miljoen actieve gebruikers op de website en de app. Op gebied van marktgrootte is Frankrijk, met ongeveer een kwart van onze gebruikers, nog steeds het grootst. Daarna zijn de Verenigde Staten en Europa ook erg sterk.”

Vestiaire Collective is ook van plan datagestuurde oplossingen te bieden aan modebedrijven die duurzamer willen worden. Dat klinkt spannend! Kun je ons hier meer over vertellen?

”Als we denken aan de aard van het kopen en verkopen in onze tak van sport, spelen merken een fundamentele rol in het algehele ecosysteem. Zij zijn de verkopers van oorspronkelijke goederen, daarom zijn ze zo ontzettend belangrijk.”

”We geloven dat, in een wereld waar consumenten hun koopgedrag veranderen en zich meer bewust worden van de duurzaamheid van hun consumptie en van wat er met het product gebeurt als het opgedragen is, de tweedehands markt steeds belangrijker wordt. Daarom denk ik dat er veel voordelen zijn voor merken om met ons samen te werken aan het algehele ecosysteem.”

”Naarmate mensen meer te weten komen over de potentiële doorverkoopwaarde van een specifieke tas of horloge of sieraad, zullen ze minder moeite hebben de hogere oorspronkelijke prijs te betalen voor hoogwaardige producten. “

”We moeten mensen het verschil leren tussen investeren in producten van een betere kwaliteit, langere levensduur en beter vakmanschap vergeleken en het kopen van fast fashion dat na zes of zeven keer wassen al opgedragen is. We willen merken helpen opener te zijn en deel te nemen aan circulair ondernemen.”

Vestiaire Collective’s kantoor in Londen.

Over duurzaamheid gesproken, kun je ons vertellen over de laatste ontwikkelingen, Direct Shipping en Circular Brand Partnerships?

”We kwamen op Direct Shipping door ons af te vragen belangrijk wat belangrijk is voor een merk. Wat kunnen we doen als we aan bepaalde producten samenwerken met merken? Dus gingen we in gesprek met merken die zich zeer bewust zijn van hun rol in de circulaire beweging, en Direct Shipping kwam naar voren als dienst die zowel de koper als de verkoper bevoegdheid geven. We hebben klanten die als sinds het begin via ons verkopen en hen wilden we belonen met ons vertrouwen. Zo mogen zij direct aan de koper leveren, terwijl de koper de keuze heeft om een item wel of niet te authentiseren.”

”De dienst betekent dat onze partners duurzaam gedrag kunnen stimuleren en door merken te laten deelnemen aan de ‘direct shipping’ evolutie van ons businessmodel bieden wij hen circulariteit. Momenteel doen hier zes merken aan mee – Sandro, Maje, Claudie Pierlot, Ba&sh, Amélie Pichard en MaisonCléo.”

Dankzij de verdwijning van het stigma van tweedehandskleding, zal de doorverkoopmarkt naar verwachting binnen vijf jaar 51 miljard dollar bereiken. Wat zijn volgens jou de factoren die tot deze groei hebben geleid?

”Ik denk dat er meerdere factoren een rol spelen. We leven in een wereld waarin consumenten, vooral de jongeren, verantwoordelijk zijn voor de paradigmaverschuiving. De eerste grote verandering heeft met eigenaarschap te maken. Deze nieuwe generatie is opgegroeid met Uber en Airbnb, dus geloof ik dat de doorverkoopmarkt een natuurlijk verlengstuk is van het idee dat producten en diensten nooit van blijvende aard zijn.”

”Sociale media speelt ook een belangrijke rol. Mensen laten continu zien wat ze dragen, dus veranderen de stijlen sneller dan ooit. Mensen kopen meer omdat ze vaker laten zien wat ze aan hebben. Dit brengt natuurlijk een financieel aspect met zich mee. Nu je de optie hebt om gedragen kleding te verkopen en tweedehands kleding tegen een lagere prijs te kopen, klopt het financieel gewoon.”

”Ik denk ook dat de jonge consument zich veel bewuster is van duurzame consumptie en hun deelname daaraan. Ze weten dat er wezenlijke behoefte is aan verandering en dat ze moeten handelen.”

”Tenslotte is tweedehands kleding is niet langer iets waar je je voor moet schamen – het imago van een muf, stoffig winkeltje is verleden tijd.”

Hoe zou je de toekomst van Vestiaire Collective samenvatten?

”Onze toekomst draait om het benadrukken en uitdiepen van het idee dat we niet alleen een e-commerce website zijn – we zijn een gemeenschap van kopers en verkopers, maar doen zoveel meer dan slechts producten kopen en verkopen. We willen als gemeenschap inspireren, communiceren, ideeën en opinies delen. Ons toekomstbeeld is het creëren van een mondiale gemeenschap die samen de meest gewilde garderobe bouwt.”

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op FashionUnited.uk. Bewerkt en vertaald door Wendela van den Broek.

Beelden: courtesy of Vestiaire Collective, Vestiaire Collective’s homepage screenshot

CEO INTERVIEW
Circulariteit
Max Bittner
Resale
Tweedehands
Vestiaire Collective