• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Tweecijferige groei SMCP. Eerste fase beursgang gestart

Tweecijferige groei SMCP. Eerste fase beursgang gestart

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De Franse SMCP Group, moederbedrijf van merken Sandro, Maje en Claudie Pierlot heeft in de eerste helft van het lopende boekjaar een omzetgroei geboekt van 16,4 procent naar 439 miljoen euro. De EBITA steeg met 20 procent naar 73 miljoen euro. Tevens heeft het concern, dat sinds oktober vorig jaar in handen is van het Chinese Shangdong Ruyi, een aanvraag ingediend bij de Franse authoriteit financiële markten (AMF): de officiële eerste stap voor de beursgang.

SMCP CEO: "Beursgang nieuwe mijlpaal"

CEO Daniel Lalonde is trots, in het persbericht zegt hij: "Een nieuwe mijlpaal voor SMCP is in zicht. Met de steun van onze grootaandeelhouder Shangdong Ruyi en op een moment dat de aantrekkingskracht van onze drie merken wereldwijd groeit."

In de afgelopen jaren heeft SMCP een forse groei laten zien. Ruim 57 procent van de totaalomzet wordt inmiddels buiten thuisland Frankrijk gegenereerd. In de afgelopen twaalf maanden heeft het concern meer dan negentig nieuwe winkels geopend, waarmee het totaal aantal filialen nu op 1267 staat. SMCP boekt 93 procent van de omzet rechtstreeks via de eigen winkels en 12 procent online. Hoewel de merken Sandro, Maje en Claudie Pierlot ook bij warenhuizen zoals De Bijenkorf worden verkocht, is de groothandel geen core business voor het bedrijf.

Lalonde vervolgt: "De halfjaar resultaten laten een sterke groei zien van de netto omzet en de EBITA. Dit is het bewijs van het succes van ons business model en strategie." SMCP mikt op organische groei en uitbreiding van het retailnetwerk in strategische markten. Ruimte voor groei ziet het concern nu vooral online en in de segmenten mannenmode en accessoires. Daarop ligt dan ook de focus voor de komende periode. Reden dat Claudie Pierlot begin deze maand een collectie 'iconische' tassen op de markt bracht die het Parijse imago van het merk onderstrepen.

Lees ook de tijdlijn over SMCP:

Instructies: Gebruik de pijltjes om te navigeren of klink op een moment in de tijdlijn. De volgorde is van oud naar nieuw, dus het oudste nieuws wordt als eerst getoond.

Foto: Sandro via SMCP website
Foto Caudie Pierlot tas via Facebook

Claudie Pierlot
Maje
Sandro
SMCP