• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Tom Tailor Group overtreft eigen verwachtingen met 2,5 procent omzetgroei

Tom Tailor Group overtreft eigen verwachtingen met 2,5 procent omzetgroei

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De Tom Tailor Group heeft zijn verwachtingen voor boekjaar 2015, dat van 1 januari tot en met 31 december liep, naar eigen zeggen overtroffen. Het Duitse bedrijf dat eigenaar is van de labels Tom Tailor en Bonita rapporteerde in het afgelopen financiële jaar een omzetstijging van 2,5 procent. In boekjaar 2014 noteerde het bedrijf een omzet van 932,1 miljoen euro, en dit jaar ging het om een bedrag van 955,9 miljoen euro. Aanvankelijk werd de omzet geschat tussen de 945 en 955 miljoen euro.

Hoewel de omzet van het bedrijf dit jaar een stijging doormaakte, liet de recurrente EBITDA juist een daling zien. Vorig jaar bedroeg de recurrente EBITDA 87,2 miljoen euro, maar na een daling van 12,5 procent kwam het totaal dit jaar uit op 76,3 miljoen euro. Overigens voldoet dit resultaat wel aan de verwachten die het bedrijf vooraf had gesteld: aanvankelijk rekende de Tom Tailor Group op een recurrente EBITDA die tussen de 75 en 80 miljoen euro zou liggen. Volgens het bedrijf zijn de resultaten onder andere beïnvloed door de leveringsproblemen waar het bedrijf mee te maken had tijdens de overgang naar een nieuw logistiek centrum in Hamburg in het najaar van 2015. Het bedrijf opereerde eerst vanuit een kleiner centrum in dezelfde stad. Wanneer de invloed van het logistieke centrum buiten beschouwing wordt gelaten, zou de recurrente EBITDA volgens de groep zijn uitgekomen op 81,4 miljoen euro.

Tom Tailor ziet retail- en wholesale-omzet groeien in 2015

Ondanks de stagnatie in de Duitse mode-industrie waar volgens het bedrijf sprake van is, heeft de omzet van Tom Tailor juist een stijging doorgemaakt in het afgelopen boekjaar. Het modelabel was goed voor een omzet van 630 miljoen euro: een stijging van 3,8 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. De omzet uit wholesale leverde het Duitse bedrijf een omzet van 341 miljoen euro op, terwijl deze bedrijfstak in 2014 nog 331,7 miljoen euro opleverde. De groei van 2,8 procent heeft het bedrijf voor een groot deel te danken aan een sterk vierde kwartaal. In Q4, zag het bedrijf de groothandelsomzet namelijk met 8,5 procent stijgen. Over het gehele jaar gezien is het aantal shop-in-shops van het label toegenomen van 270 tot 2.956. Het aantal franchise-vestigingen daalde van 206 in 2014 naar 203 in 2015. Deze winkels zijn het afgelopen jaar onderdeel geworden van de retailtak van Tom Tailor.

De eigen retail van Tom Tailor kende volgens het moederbedrijf een “langzame start”, maar wist uiteindelijk in Q4 een groei van 8,2 procent te verwezenlijken. Over het hele jaar kwam de groei van het retailsegment neer op 4,9 procent, wat een omzet van 289,1 miljoen euro opleverde. Het aantal winkels van Tom Tailor steeg met 78 naar een totaal van 460 winkels. Op vergelijkbare basis zag Tom Tailor de omzet teruglopen met 0,3 procent.

1,7 procent groei op vergelijkbare basis voor Bonita

Voor het tweede merk uit het portfolio van de Tom Tailor Group, Bonita, stond 2015 eveneens in het teken van groei. Het label zag haar omzet stijgen van 324,9 miljoen euro in 2014 tot 325,8 miljoen euro in 2015. Op vergelijkbare basis boekte Bonita een groei van 1,7 procent. Dit jaar had Bonita een aandeel van 34,1 procent in de totale omzet van de Tom Tailor Group; iets minder dan het aandeel van 34,9 procent dat dit merk vorig jaar had. Net als Tom Tailor werd ook het aantal Bonita-winkels in het afgelopen jaar verhoogd. Voor dit label kwamen er dertien winkels bij, waardoor er nu 1.026 eigen winkels zijn.

Tom Tailor Group wil sterker inzetten op e-commerce in 2016

”De textiel-industrie ondergaat een snelle verandering, wat onder andere wordt veroorzaakt door de digitalisatie en het veranderende winkelgedrag,” zei Tom Tailor Group CEO Dieter Holzer. In het afgelopen jaar heeft het bedrijf volgens de CEO dan ook gewerkt aan het verbeteren van de flexibiliteit en het terugdringen van de kosten. “Tijdens het komende fiscale jaar gaan we ons richten op stappen die nodig zijn om onze rendabiliteit te verbeteren en beter opgewassen te zijn tegen verticale competitie.”

In november 2015 lanceerde de Tom Tailor Group het zogenaamde ‘Core Program’, dat tot doel heeft de kosten waar mogelijk te verlagen, de efficiëntie te verhogen en te zorgen dat het bedrijf op de lange termijn winstgevend kan blijven. Als onderdeel van het programma wordt bijvoorbeeld scherp gekeken hoe de kosten voor onder andere het huren van panden en het verschepen van producten omlaag kunnen worden gebracht. Verder zet het bedrijf minder sterk in op de uitbreiding van de retail, maar wordt juist gefocust op het verbeteren van de e-commerce en het beter integreren van online en offline verkoopkanalen.

Foto’s: Tom Tailor Facebook

Bonita
Tom Tailor
TOM TAILOR GROUP