• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Tod’s winst daalt 25 procent in H1

Tod’s winst daalt 25 procent in H1

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De Italiaanse luxegroep Tod’s kampt met een dalende winst en omzet als gevolg van aanhoudende moeilijkheden in de luxe sector.

Het moederbedrijf van de merken Tod’s, Hogan, Fay en Roger Vivier rapporteerde een netto winstdaling van ruim 25 procent naar 37,4 miljoen euro in het eerste halfjaar, terwijl de omzet met 3,4 procent daalde naar 497,6 miljoen euro.

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Scroll verder naar beneden voor een korte samenvatting.

Topman Diego Della Valle weet de dalingen aan aanhoudend moeizaam luxe retailklimaat. Luxe bedrijven als Hermes en Richemont onthulden eerder deze week ook teleurstellende cijfers, gevolg door winstwaarschuwingen. “Zoals in juli al te zien was, werden de resultaten van het eerste halfjaar getroffen door het klimaat en de onvoorspelbaarheid van de markten,” aldus Della Valle. “Onze strategie is om steeds meer te concentreren op hoogwaardige producten, schoenen, tassen en kleine lederwaren, met de nadruk op de aspecten die onze merken beroemd hebben gemaakt, het vakmanschap, de Italiaanse manier van leven en de sterke innovatie. Communicatie zal belangrijker worden, met name op het gebied van digitaal.”

De operationele winst daalde met 20 procent naar 62 miljoen euro, terwijl het bruto bedrijfsresultaat met 16,2 procent daalde naar 86,3 miljoen euro.

Goede hoop voor tassen

In de eerste zes maanden van het jaar daalde de omzet van schoenen met 2,5 procent, terwijl die van tassen en accessoires met ruim 10 procent daalde. De omzet van kleding steeg daarentegen met 3,7 procent. CFO Emilio Macellari verwacht in de tweede helft van het boekjaar dat de nieuwe tassencollectie zal helpen de ‘zeer slechte’ resultaten van lederwaren te verbeteren.

In het eerste halfjaar zag het merk Tod’s de omzet met 7,2 procent dalen, met name door de hardnekkige zwakte in China en omstreken, en minder toerisme in Europa en in de Verenigde Staten. De omzet van Hogan daalde met 2,5 procent door minder uitgaven in de Italiaanse thuismark. Daarentegen steeg de omzet van Fay met bijna 9 procent, dankzij groei in alle markten. Ook Roger Vivier bleef groeien, met een omzetstijging van 6,2 procent in alle markten, op de Verenigde Staten na.

In de Italiaanse thuismarkt, de grootste van de groep, daalde de omzet met 2,7 procent, terwijl deze in de rest van Europa met 1,7 procent daalde. Dit kwam niet alleen door minder toerisme, maar door een ongunstige vergelijkbare periode vorig jaar toen de omzet in het tweede kwartaal met 22 procent steeg. In Noord- en Zuid-Amerika daalde de omzet met 6 procent, terwijl deze in China en omstreken met 9,5 afnam. De rest van de wereld boekte een omzetstijging van 4,1 procent, voornamelijk dankzij Korea.

Het bedrijf is dit jaar en in 2017 van plan weinig winkels te openen, alleen waar nodig. Het afgelopen werden acht deuren gesloten. Volgens Macellari zal het bedrijf zich concentreren op de ‘organische groei van het bestaande distributienetwerk’. Per eind juni telde de groep 261 eigen winkels en 103 franchisevestigingen, vergeleken met 261 winkels en 93 franchisewinkels vorig jaar.

In het kort:

  • Tod’s rapporteert netto winstdaling van ruim 25 procent naar 37,4 miljoen euro
  • De omzet daalde met 3,4 procent naar 497,6 miljoen euro.
  • De operationele winst daalde met 20 procent naar 62 miljoen euro
  • Het bruto bedrijfsresultaat daalde met 16,2 procent naar 86,3 miljoen euro.
  • Het bedrijf is dit jaar en in 2017 van plan weinig winkels te openen, alleen waar nodig.

foto:Tod’s/Facebook

Tod's