• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Sterke dollar kost Puma winst in Q1

Sterke dollar kost Puma winst in Q1

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Een ongunstige Amerikaanse dollar heeft Puma de nodige winst gekost in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar. Ondanks een netto winststijging van 4 procent naar 25,8 miljoen euro, haalde het Duitse sportmerk net niet de prognose van analisten. Als gevolg daalden de aandelen in het bedrijf met 2,7 procent.

Puma laat net als veel andere sport- en modebedrijven zijn producten in Azië produceren onder Amerikaanse dollar contracten, hetgeen flink in de winst snijdt. Ook de zwakke Argentijnse peso zorgde voor problemen. “We worden hard getroffen in Argentinië, een grote en winstgevende markt voor ons,” zei CEO Bjorn Gulden tijdens een conference call met analisten.

De omzet steeg gedurende het kwartaal met 3,7 procent naar 851,9 miljoen euro. De regio Azië-Pacific, met name China, zag de meeste groei met een omzetstijging van bijna 10 procent. In Europa boekten de Duitse, Oostenrijkse en Franse markten de meeste groei.

Het bedrijf realiseerde vooral goede resultaten met de verkoop van damesgympen. Een creatieve samenwerking met Rihanna heeft vrijwel onmiddellijk zijn vruchten afgeworpen. Volgens een onderzoek van de NPD Group is Rihanna de best verkoopbare celebrity van dit moment.

Puma bevestigde zijn prognose voor het lopende boekjaar. Het bedrijf verwacht een brutowinst van 115 tot 125 miljoen euro, een onveranderde brutomarge van 45,5 procent en een omzetgroei van 5 tot 10 procent (gecorrigeerd voor valutakoerseffecten).

Puma