• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Sterke dollar drukt Levi’s jaaromzet 2015

Sterke dollar drukt Levi’s jaaromzet 2015

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De kracht van de dollar heeft Levi’s in boekjaar 2015 parten gespeeld. De Amerikaanse jeansgigant rapporteerde een netto omzetdaling van 5 procent naar 4,49 miljard dollar (3,97 miljard euro) voor het volledige boekjaar, terwijl deze in het vierde kwartaal met bijna 7 procent daalde naar 1,28 miljard dollar (1,13 miljard euro).

De winst verdubbelde bijna daarentegen dankzij een gunstige vergelijking op jaarbasis. De netto jaarwinst bedroeg 209 miljoen euro (184,7 miljoen euro). In het vierde kwartaal daalde deze naar 101 miljoen dollar (89,3 miljoen euro), vergeleken met een verlies van 6 miljoen dollar in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

De winstgroei was vooral te danken aan lagere herstructureringskosten, minder rente uitgaven en een pensioen-gerelateerde kostenpost in het vierde kwartaal van vorig jaar ten opzichte waardoor dit jaar gunstig uit de verf kwam. Topman Chip Bergh zei dat het bedrijf, ondanks het ongunstige effect van koerswisselingen, in alle categorieën gegroeid was, zowel in retail als wholesale.

De brutomarge steeg in het vierde kwartaal naar 51,2 procent, vergeleken met 49 procent vorig jaar, voornamelijk dankzij de lagere productiekosten en gestroomlijnde supply-chain activiteiten, aldus Levi’s.

2016 wordt zwaar voor Levi's

De omzet daalde in Europa in het vierde kwartaal met 13 procent, terwijl deze in Noord- en Zuid-Amerika met 9 procent terugliep. In Azië steeg de omzet daarentegen met 6 procent. Levi’s weet de daling in de Amerikaanse thuismarkt aan een korter kwartaal ten opzichte van 2014 en minder voetverkeer waardoor de wholesale omzet afnam.

Bergh zei dat er wel groei had plaats gevonden in de direct-to-consumer activiteiten en dat de reacties op de herfstcollecties ‘zeer positief’ waren geweest. “In 2016 blijven we investeren in ons retailnetwerk, e-commerce en onze merken om onze lange-termijn winstgevende groeistrategie te ondersteunen,” aldus Bergh. In een interview met WWD zei hij dat het een zwaar jaar wordt en hij geen verbetering verwacht van de wisselkoersen.

Desondanks ziet Bergh wel toekomst in het buitenland, waar er volgens hem meer kansen zijn en de marges hoger. Daarvan is Azië een goed voorbeeld, waar groei mogelijk was ondanks alle tegenslagen.

Levi's