• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Sluiting 20 winkels moet het tij keren bij Hugo Boss

Sluiting 20 winkels moet het tij keren bij Hugo Boss

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het Duitse modemerk Hugo Boss mag naar eigen zeggen dan wel een verbetering hebben doorgemaakt in het tweede kwartaal van 2016 ten opzichte van het eerste kwartaal, toch zijn de resultaten van het bedrijf niet om over naar huis te schrijven. De resultaten hebben ertoe geleid dat het bedrijf de verwachting voor de rest van het financiële jaar naar beneden heeft moeten bijstellen. Daarnaast is ook besloten tot het sluiten van twintig winkels van het merk.

4 procent omzetdaling voor Hugo Boss in Q2 van 2016

In het tweede kwartaal van boekjaar 2016 rapporteerde Hugo Boss een omzet van 622 miljoen: een daling van 4 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Met name in de Verenigde Staten deed het merk geen goede zaken, wat blijkt uit de omzetdaling van 21 procent die Hugo Boss hier moest incasseren. Ook onder Chinese consumenten verloor Hugo Boss in het tweede kwartaal van dit jaar aan populariteit. In deze markt zag het bedrijf de omzet met 16 procent teruglopen. Goed nieuws was er in Europa, waar Hugo Boss een omzet boekte die 7 procent hoger lag dan in het tweede kwartaal van 2015. Met name de eigen winkels van Hugo Boss verloren omzet in deze periode, getuige de retailomzet die met 8 procent omlaag was gegaan. De wholesale van het bedrijf kwam er met een daling van 1 procent iets beter vanaf.

Hugo Boss moet 20 procent omzetdaling in China incasseren

De resultaten over de eerste zes maanden van het huidige boekjaar zijn grotendeels vergelijkbaar met de resultaten die het bedrijf in het tweede kwartaal behaalde. De totale omzet van het bedrijf kwam neer op een bedrag van 1,3 miljard euro, wat 4 procent minder is dan in 2015. Hoewel het bedrijf in Europa nog een bescheiden stijging van 3 procent doormaakte, was het op andere continenten een stuk minder succesvol. In de regio Amerika daalde de omzet met 11 procent, en in de Verenigde Staten zelfs met 19 procent. In Azië zag Hugo Boss de omzet met 6 procent teruglopen. In China betrof het zelfs een daling van 14 procent. Begin dit jaar besloot het bedrijf de prijzen in China met 20 procent terug te schroeven om de verkoop te stimuleren. Hoewel dit zorgde voor een hogere verkoop, heeft het de omzet niet kunnen verhogen.Verder meldde het bedrijf dat de retailomzet met 1 procent was gestegen, terwijl de omzet uit groothandelsactiviteiten juist met 6 procent was gedaald.

Verwachting voor 2016: bedrijfswinst daalt met minimaal 17 procent

”In een markt die allesbehalve gemakkelijk is, hebben we goed gepresteerd in de afgelopen maanden,” stelt Hugo Boss AG CEO Mark Langer. “We hebben onze efficiëntie al verbeterd door de invoering van een aantal maatregelen. Om weer winstgevende groei te boeken op middellange termijn, hebben we een aantal moeilijke beslissingen moeten nemen.” Onder deze beslissingen onder andere de sluiting van twintig winkels in de komende achttien maanden. Welke winkels het precies betreft, is niet bekend gemaakt. Daarnaast zal de wholesale-structuur van het bedrijf in de Verenigde Staten worden aangepast. De focus zal nog sterker dan het geval is worden gelegd op de verkoop van items van hoge kwaliteit van BOSS.

Over het hele jaar gezien, voorspelt Hugo Boss dat de omzet ofwel stabiel zal blijven of dat deze met 3 procent zal dalen ten opzichte van een jaar eerder. De bedrijfswinst zal naar verwachting een daling van tussen de 17 en 23 procent doormaken. “De markt zal de komende tijd uitdagend blijven,” concludeert Langer. “Aan ons de taak onze merken en ons bedrijfsmodel te versterken. We moeten ons als bedrijf nog meer richten op de consument en nog sneller en flexibeler werken.”

Beeld: Hugo Boss Facebook

Hugo Boss