In België heeft slechts 20 procent van de consumenten hun aankopen uitgesteld tot winkels heropenden na de lockdown ten gevolge van Covid-19. Dit meldt Comeos in een persbericht. De organisatie die de Belgische handel en diensten in 18 sectoren vertegenwoordigt, heeft samen met Thomas More en Haute École Louvain een grootschalig consumentenonderzoek gedaan naar de effecten van de corona-crisis.

Een vorige studie door Thomas More en Comeos in mei, net voor de heropening van de winkels, liet een sterke toename zien in online aankopen. Die toename was merkbaar onder alle leeftijden, maar vooral onder zestigplussers. Nu de winkels weer open zijn, geeft 33 procent van de ondervraagden in het tweede onderzoek aan ook in de toekomst meer online te zullen kopen. Terwijl dit tijdens de lockdown nog 30 procent was.

Dankzij de lockdown hebben consumenten ook nieuwe winkels ontdekt. 11 procent van de respondenten heeft een fysieke winkel bezocht die ze tijdens de lockdown online ontdekte en 26 procent kocht na de lockdown online bij een website die ze tijdens de lockdown hebben gevonden.

Consumenten geven in het onderzoek tevens aan dat ze op de hoogte zijn van alle hygiënemaatregelen en deze respecteren. De handgel wordt door 9 van de 10 consumenten gebruikt voor het winkelen en 96 procent let op de afstand die moet worden bewaard. Mondkapjes zijn sinds zaterdag verplicht, maar 61 procent van de ondervraagden droeg in juni al een mondkapje bij het winkelen.

De bedoeling van het onderzoek is om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Met de resultaten willen de onderzoekers retailers gericht adviseren en ondersteunen.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN