• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Salvatore Ferragamo behoudend over China

Salvatore Ferragamo behoudend over China

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Salvatore Ferragamo zag de omzet en nettowinst in de eerste helft van het lopende boekjaar alsmaar groeien. De nettowinst nam met 10 procent toe naar 90 miljoen euro, terwijl de omzet ] met 10 procent steeg naar 722 miljoen euro dankzij een zwakke euro, die bijdroeg aan meer omzet in het buitenland.

In het tweede kwartaal steeg de omzet ook met 10 procent naar 395 miljoen euro, terwijl de brutowinst 264 miljoen euro bedroeg.

Het retailkanaal groeide in de eerste zes maanden van het jaar met ruim 11 procent (+3 procent zonder effecten van wisselkoersen meegerekend). De groothandelsactiviteiten groeiden met 6 procent. Ferragamo telt inmiddels 380 eigen winkels, terwijl de groothandel- en toerismedivisies 267 filialen van derden telden.

Behoudend over China

Ondanks een succesvol eerste halfjaar in China, is Salvatore Ferragamo onzeker over de situatie in het land. De situatie verslechterde in het tweede kwartaal, mede doordat Chinese vooral in het buitenland kochten, en het Italiaanse luxebedrijf heeft besloten in 2016 selectiever de zijn over het expansiebeleid in China en overweegt daar ook kleinere winkels te openen. Dat meldde CEO Michele Norsa in een conference call met analisten.

Ferragamo zag de omzet in China in de eerste helft met 17 procent stijgen, maar in Hongkong en Macau - waar Chinese consumenten in het recente verleden vaak kochten - nam de omzetgroei af. In de rest van de regio Azië-Pacific, voor Ferragamo de grootste markt, nam de omzetgroei met 7 procent toe (-4 procent zonder effecten van wisselkoersen meegerekend).

In Europa steeg de omzet met 8 procent (+6 procent tegen constante wisselkoersen), terwijl deze in Noord Amerika met 16 procent steeg (+3 procent tegen constante wisselkoersen). Japan realiseerde een groei van 8 procent (+11 procent tegen constante wisselkoersen), terwijl de omzet in Centraal en Zuid Amerika met 18 procent steeg (+12 procent tegen constante wisselkoersen).

Ferragamo benadrukte de groei van 16 procent van de categorie tassen en leren accessoires. Parfums beleefden een daling van 5 procent als gevolg van de onrust in Oost Europa en afwijkende leveringen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Ferragamo verwacht voor boekjaar 2015 een hoge enkel-cijferige omzetgroei en een winst van zo’n 320 miljoen euro, aldus CFO Ernesto Greco.

Salvatore Ferragamo