• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Richemont bevestigt fusie Net-a-Porter en Yoox

Richemont bevestigt fusie Net-a-Porter en Yoox

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De geruchten over een fusie van Net-a-Porter hingen al weken in de lucht, maar de kogel is door de kerk: Net-a-Porter fuseert met het Italiaanse Yoox. De ondernemingen hebben een overeenkomst getekend, waarbij eigenaar Richemont voor de helft eigenaar wordt van het gefuseerde Yoox en Net-a-Porter. Yoox-oprichter Federico Marchetti is de nieuwe CEO en het bedrijf blijft genoteerd aan de Italiaanse beurs. Oprichtster en uitvoerend voorzitter van Net-a-Porter Natalie Massenet neemt de rol van voorzitter op zich. Na de fusie zullen de bedrijven verder gaan onder de naam ‘Yoox Net-a-Porter Group’. Richemont krijgt bij de fusie 50 procent van de aandelen in handen.

Yoox Net-a-Porter Group zal meer dan 24 miljoen unieke bezoekers trekken in alle tijdszones. Met de fusie wordt de nieuwe Yoox Net-a-Porter Group een mondiaal platform voor de luxemarkt, met meer dan 24 miljoen unieke bezoekers per maand en meer dan 2 miljoen klanten wereldwijd. De focus van de nieuwe groep ligt op de structurele groei van de luxe fashion e-commerce, zowel in ontwikkelde landen als in opkomende markten.

De nieuwe Yoox Net-a-Porter Group dekt meer dan 180 landen

De fusie combineert twee belangrijke business modellen, zo komen alle zes online winkels van de twee bedrijven samen: net-a-porter.com, mrporter. com, thecorner.com, shoescribe.com, yoox.com en theoutnet.com. De nieuwe Yoox Net-a-Porter Group heeft door de fusie een dekking van meer dan 180 landen, met een grote geografische diversificatie. Zo komt 28 procent van de netto-inkomsten uit Noord-Amerika, 15 procent uit het Verenigd Koninkrijk, 7 procent uit Italië, 30 procent uit de rest van Europa, 15 procent vanuit Azië/Pacific en 5 procent uit de rest van de wereld. De gefuseerde bedrijven spreken van een ‘sterke lokale aanpak dichterbij de klant’. Door de versmelting van Yoox en Net-a-Porter kan gebruik worden gemaakt van 10 lokale kantoren, 3 geautomatiseerde distributiecentra, 5 logistieke knooppunten en 11 customer care centers die samen alle tijdzones dekken. Voor de nieuwe Yoox Net-a-Porter Group wordt een EBITDA van 60 miljoen euro verwacht.

Yoox Net-a-Porter is van plan om het kapitaal met 200 miljoen euro te verhogen na de overeenkomst, om zo de uitbreiding te financieren en nieuwe aandeelhouders te winnen. Het Zwitserse bedrijf Richemont verwacht een eenmalige winst van 317 miljoen euro als gevolg van de transactie. De overeenkomst moet nog wel door Richemont-aandeelhouders worden goedgekeurd in juni. De aandeelhouders van Yoox moeten ook nog hun goedkeuring geven, die wordt verwacht in september 2015.

Fusie Net-a-Porter en Yoox: ‘banden met merken worden versterkt’

In een reactie op de aankondiging laat Johann Rupert, voorzitter van Richemont, weten: “Richemont is een pionier in de luxe e-commerce geweest. We zijn trots op de resultaten van Net-a-Porter, onder leiding van Natalie Massenet en haar team van professionals. De ‘voorlopers van de technologie’ vragen echter voortdurend om verandering van de business modellen. Daarom vinden wij het belangrijk om onze omvang te vergroten en ons leiderschap te versterken ten einde de uniciteit van de luxe sector te behouden. De fusie tussen deze twee marktleiders leidt tot een onafhankelijk en neutraal platform voor de verfijnde liefhebber van luxe merken."

Federico Marchetti, oprichter en CEO van Yoox en Yoox Net-a-Porter Group zegt: “De fusie tussen Yoox en Net-a-Porter zal ons in staat stellen de band met luxe merken te versterken en hen meer kansen te bieden op een onafhankelijk en uitgebreid platform, dat wereldwijd opereert. Ik ben zeer verheugd te kunnen aankondigen dat de nieuwe groep zal worden gevestigd in Milaan.”

Natalie Massenet, oprichter en uitvoerend voorzitter van Net-a-Porter, verklaart: “Vandaag, openden we de deuren van de grootste luxe modewinkel in de wereld. Het is een winkel zonder geografische grenzen, die nooit sluit en die verbindt, die inspireert en toegang biedt tot de beste modemerken aan miljoenen klanten wereldwijd. Samen met ons team, dat veel ervaring heeft in de technologie, logistiek en op redactioneel gebied, zijn wij de wereld van mode, media en retail aan het herdefiniëren. De beste manier om de toekomst van de mode te voorspellen is om het te maken.”

Fusie Yoox en Net-a-Porter waarborgt onafhankelijkheid

Het Zwitserse luxeconcern Richemont werd in 1989 opgericht door de Zuid-Afrikaanse zakenman Anton Rupert en is vooral actief in juwelen, horlogers, schrijfgerei en kleding. Het bedrijf is beursgenoteerd aan de JSE en de SIX, en is gevestigd in Genève. Richemont nam in 2010 een meerderheidsbelang van 93 procent in Net-a-Porter en is tevens het moederbedrijf van merken als Chloe, Cartier, Dunhill. Ten tijde van de acquisitie had Richemont al een derde van aandelen in handen. De waarde van het webshop werd toen geschat op 400 miljoen euro.

Om de onafhankelijkheid van de nieuwe groep te waarborgen krijgt het Zwitserse bedrijf 25 procent van het stemrecht, en mogen er niet meer dan 2 leden geleverd worden aan de Raad van Bestuur, die minimaal 12 leden zal tellen. De Raad van Bestuur zal voor minstens de helft uit onafhankelijke bestuurders bestaan. De nieuw gefuseerde bedrijven zullen genoteerd staan op de beurs van Milaan en gevestigd in Italië. Alle aandeelhouders van Net-a-Porter vallen onder de nieuwe Group.

De Yoox Group is de wereldwijde online retailpartner voor toonaangevende modemerken, met de online multibrand stores yoox.com, thecorner.com en shoescribe.com. De groep is ook partner van Kering, waarmee het een joint venture is gesloten voor het beheer van mono-brand online winkels van verschillende luxe merken van Kering. Yoox heeft een kantoren en vestigingen in Europa, de Verenigde Staten, Japan, China en Hong Kong en levert aan meer dan 100 landen wereldwijd. Het staat genoteerd op de beurs van Milaan. In 2014 behaalde Yoox een geconsolideerde netto-omzet van 524 miljoen euro.

De Net-a-Porter Group is marktleider in luxe fashion e-commerce met drie online multibrand winkels: net-a-porter.com, mrporter.com en theoutnet.com. Het is gevestigd in Londen en heeft kantoren in het Verenigd Koninkrijk, de VS en Hong Kong. In 2014 boekte de Groep een netto-omzet van 754 miljoen euro en EBITDA van 58 miljoen euro.

Net-a-Porter
Yoox