• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Retailuitbreiding in Europa stuwt omzet Primark in 2019

Retailuitbreiding in Europa stuwt omzet Primark in 2019

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Modeketen Primark realiseert naar verwachting een omzetgroei van 4 procent in fiscaal jaar 2019. Dat meldt moederbedrijf Associated British Foods plc vanochtend in een persverklaring. Primark dankt de groei voornamelijk aan een uitbreiding van het Europese en Amerikaanse retailnetwerk. De keten opende dit jaar veertien nieuwe winkels, waarvan twee in Nederland en België.

De omzet uit reeds bestaande Primark-filialen daalde echter met 2 procent, aldus Associated British Foods plc. Het bedrijf kijkt positief naar het huidige vierde kwartaal, waarin de like-for-like-prestaties een verbetering laten zien.

Primark verwacht omzetgroei van 5 procent in Eurozone

Een “bijzonder sterke omzetstijging” in Spanje, Frankrijk, Italië en België leidt ertoe dat Primark’s omzet in de Eurozone 5 procent hoger uitkomt in 2019, zo verwacht het moederbedrijf. De like-for-like-omzet in de regio laat echter een daling van 3 procent zien, te wijten aan zwakkere prestaties in Duitsland.

Ook retailactiviteiten in de Verenigde Staten blijven omzetgroei genereren, aldus Associated British Foods plc. Het bedrijf laat weten het operationeel verlies in het land te hebben verminderd dankzij het minimaliseren van winkelruimte in drie verschillende vestigingen. Daarnaast presteerde Primark ook goed in Groot-Brittannië, waar het naar verwachting een omzetgroei van 3 procent realiseert. Ook dit is te danken aan nieuwe winkelopeningen, aldus het bedrijf.

Na het toevoegen van zo’n 950.000 vierkante meter aan winkeloppervlak in het huidige boekjaar, is Associated British Food plc van plan dat aantal volgend jaar nog eens met 1 miljoen vierkante meter te verhogen. De grootste uitbreiding zal plaatsvinden in Frankrijk en Spanje, waar de keten bijna twintig nieuwe winkels zal openen. Daarnaast zal Primark in het komende jaar voor het eerst een winkel openen in Polen, namelijk in Warschau. Daarmee is Primark actief in dertien markten in totaal, aldus Associated British Food plc.

Beeld: Primark

Primark