• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Retail en sieradenafdeling stuwen Richemont omzet omhoog

Retail en sieradenafdeling stuwen Richemont omzet omhoog

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Luxeconcern Richemont heeft een sterk halfjaar achter de rug. Het moederbedrijf van merken als Cartier en Chloé heeft in H1 van boekjaar 2016 namelijk een omzetstijging van 15 procent gerapporteerd. De omzet, die een jaar geleden 5,1 miljard euro bedroeg, kwam in de eerste zes maanden van dit jaar uit op 5,8 miljard euro.

De stijging heeft het bedrijf voornamelijk te danken aan de hoge vraag naar sieraden. Ten opzichte van H1 van 2015 liet de verkoop van deze productgroep een stijging van 30 procent zien. Ook de kledingafdeling van het bedrijf deed het goed: de verkoop van deze tak ging omhoog met 27 procent. Tot slot maakte ook de retail een sterke groei door. Deze bedrijfstak, die goed is voor 54 procent van de totale verkoop, leverde een omzet van 3,1 miljard euro op: een positief verschil van 13 procent tegen constante koersen ten opzichte van vorig jaar. Met name in Europa en Japan behaalde het bedrijf sterke resultaten, wat het bedrijf te danken had aan de lage koers van zowel de euro als de yen. De groothandelsactiviteiten, die goed zijn voor 46 procent van de verkoop, lieten juist een minder positief beeld zien. Het bedrijf sloot het afgelopen halfjaar af met een omzet van 2,7 miljard euro, wat 6 procent minder is dan in dezelfde periode van vorig jaar. Wel steeg de nettowinst dit jaar met 22 procent tot een bedrag van 1,1 miljard euro.

“Ik ben tevreden met de resultaten die we in het eerste halfjaar hebben gehaald. De sterke groei van de retail compenseerde voor de daling van de groothandelsactiviteiten, die met name werd veroorzaakt door de dalende verkoop in de regio Azië,” aldus Johann Rupert, bestuursvoorzitter van Richemont. Rupert mag tevens tevreden zijn met het resultaat dat Yoox en Net-A-Porter hebben behaald. De groep waarvan Richemont 50 procent van de aandelen bezit, leverde het concern een netto opbrengst van 623 miljoen euro op. Deze resultaten laten volgens Richemont zien dat de strategie die het bedrijf hanteert effectief is. De modegroep heeft laten weten dat het nog meer zal investeren in retail om verdere groei te realiseren.

Cartier
Chloe
Richemont