• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Rechtspraak: De eeuwige strijd om de Adidas strepen

Rechtspraak: De eeuwige strijd om de Adidas strepen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Niet meer weg te denken uit het modebeeld -én uit de rechtszaal- is Adidas. Waar het mode-label zijn ‘Original Superstar’ sneakers in menig schoenengarderobe terug vindt, is er ook veel strijd. Eerder schreven wij al over de status van de Adidas strepen in verschillende procedures tegen o.a. K-Swiss, Fitnessworld, Scapa en Nike. Hierbij ging het om de vraag of de strepen versieringen waren of dat de strepen als merk konden worden gezien. Worden de strepen als merk gezien en wordt de consument in verwarring gebracht indien de strepen ook door andere merken worden gebruikt? Dan kan Adidas hiertegen optreden. Er wordt dan namelijk ongerechtvaardigd voordeel getrokken uit of afbreuk gedaan aan het onderscheidend vermogen van het merk van Adidas. Of dit zo is, kan per zaak verschillen.

Waar de strepen van Adidas uitsluitend als versiering wordt gezien (zoals bij de zaken tegen Fitnessworld, Nike en K-Swiss) is er geen sprake van inbreuk en waar de Adidas strepen als merk worden opgevat (zoals in de zaak tegen Scapa) is er weer wel sprake van merkinbreuk. Recent zijn er wederom nieuwe zaken geweest met betrekking tot de strepen van Adidas, waaronder die met H&M en de meest recente zaak met FC Barcelona.

H&M – Adidas

Hoewel de zaak tegen H&M een nieuwe zaak is, is het niet de eerste procedure tussen de twee modegiganten. Ze hebben al een lange voorgeschiedenis samen, namelijk sinds 1997. De procedure werd gestart door Adidas, houdster van het beeldmerk, dat gevormd wordt door de welbekende drie verticaal en parallel lopende strepen op zijkant van sport- en vrijetijdskleding, in een met de basiskleur van het kledingstuk contrasterende kleur.

H&M bracht in 1997 een sportcollectie uit onder de naam “Work Out” in drie kleuren (blauw, geel of bruin), waar op de zijkanten van de kledingitems twee verticaal en parallel lopende strepen waren aangebracht in de kleur wit. Helaas voor Adidas waren ze niet bereid om het gebruik te staken en dus startte Adidas de procedure. De rechtbank Breda overwoog hier dat op basis van de bekendheid van het drie-strepenbeeldmerk, de soortgelijkheid van de betrokken producten, de omstandigheid dat beide producten vlakbij elkaar verkocht (kunnen) worden, het feit dat de kledingitems van H&M enkel strepen bevat en geen andere decoratie, plus dat het publiek (bij beiden jong, actief en zeer merk-bewust) verward konden raken, dat hiermee door H&M inbreuk werd gemaakt op de merkenrecht van Adidas.

H&M liet het echter niet bij zitten en ging in hoger beroep. Hier werd geoordeeld in het voordeel van de H&M. Het hof vond namelijk de strepen te eenvoudig en algemeen gangbaar. Hierom zouden de strepen ook door anderen gebruikt moeten kunnen worden. Adidas, ontevreden met de uitkomst, ging naar de hoogste rechter. Deze bepaalde dat door de H&M wel inbreuk werd gemaakt op de merkenrecht van Adidas door de strepen op haar kleding te gebruiken. De strepen van Adidas zijn namelijk bij een breed publiek bekend. Door het gebruik van de strepen door een ander zouden de consumenten verward kunnen raken over de herkomst van het kledingstuk, aldus de rechter.

FC Barcelona – Adidas

In oktober 2016 probeerde de voetbalclub het befaamde blauw-rood gestreepte voetbalshirt als merk te registeren en diende hier een aanvraag voor in. Adidas is echter van mening dat dit teveel lijkt op hun eigen strepenmerk, waardoor zij in protest gingen. De zaak is nog volop in beweging, dus hoe dit afloopt wordt vervolgd.

Conclusie

Hoe er geoordeeld zal gaan worden in de FC Barcelona zaak zal er nog om gaan hangen. Zoals we zagen is de uitkomst per zaak verschillend en hangt het er van af in hoeverre Adidas kan aantonen dat het strepenmerk ook daadwerkelijk door het publiek als (hun) merk zal worden opgevat en als gevolg hiervan gevaar voor verwarring kan ontstaan, dan wel kan worden aangenomen dat onrechtmatig wordt meegelift op de reputatie van Adidas. Lange procedures zoals in de H&M zaak zijn niet uitgesloten. Wat vaststaat is dat het ongetwijfeld een lastig oordeel zal worden, want zeg nu zelf: raak jij verward als je naar het Barça voetbalshirt kijk?

Lisanne is student-stagiair bij Köster Advocaten in Haarlem en heeft dit artikel geschreven in samenwerking met Julia Mascini en Liselotte Mannaerts. Regelmatig behandelen de advocaten van de Praktijkgroep Intellectueel Eigendomsrecht hier actuele juridische kwesties. Advocatenindemode.nl

Foto: Adidas Facebook

Adidas
Rechtspraak