• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Ralph Lauren ziet omzet met 4 procent stijgen in 2015

Ralph Lauren ziet omzet met 4 procent stijgen in 2015

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Ralph Lauren heeft in boekjaar 2015 een nettowinst van 702 miljoen dollar geboekt, en rekent 7,88 dollar per aandeel. Zonder valuta-effect kwam de aandeelprijs op 8,19 dollar. Dat heeft Ralph Lauren Corporation bekend gemaakt.

Het Amerikaanse bedrijf boekte een nettowinst van 124 miljoen dollar in het laatste kwartaal van 2015, wat neerkomt op 1,41 dollar per aandeel. Zonder correcties kwam de aandeelprijs uit op 1,69 dollar per aandeel. Vorig jaar was de nettowinst 153 miljoen dollar en werd er 1,68 dollar per aandeel gerekend in het laatste kwartaal.

De netto-omzet steeg in het laatste kwartaal met 7 procent op basis van constante valuta, dankzij een dubbelcijferige groei in het groothandelsegment en de e-commercegroei in alle regio’s. De gerapporteerde netto-omzet steeg met 1 procent tot 1,9 miljard dollar in de laatste drie maanden van het boekjaar. De netto-omzet voor het fiscale jaar 2015 steeg ongeveer 4 procent bij constante wisselkoersen. De gerapporteerde netto-omzet steeg met 2 procent tot 7,6 miljard dollar in 2015.

“We hebben met onze strategische initiatieven een uitstekende vooruitgang geboekt in boekjaar 2015,” zegt voorzitter en CEO Ralph Lauren. "Wij hebben een aantal winkels in de belangrijkste markten ter de hele wereld geopend, we hebben het momentum van onze luxe accessoires bedrijf nieuw leven in geblazen met de lancering van het Drawstring Ricky bag, en zijn doorgegaan met innoveren door de introductie van de Polo voor vrouwen, alsmede de ontwikkeling van Polo Sport die dit najaar gelanceerd wordt. We hebben ook een nieuwe wereldwijde brand management organisatiestructuur aangekondigd, die onze merken kracht zal bijzetten om het bedrijf te laten groeien.”

Ralph Lauren: dubbelcijferige groei in de Verenigde Staten

In het vierde kwartaal steeg de groothandel met 8 procent, op basis van constante valuta. Dat was te danken aan de positieve resultaten in de Verenigde Staten, waar een dubbelcijferige groei werd geboekt. De groothandel divisie steeg met 2 procent tot 1 miljard dollar. Voor het gehele fiscale jaar 2015 steeg de groothandel met 2 procent op basis van gelijke valuta, dankzij groei in Europa en de Verenigde Staten. De groothandelinkomsten waren gelijk met die van 2014, en kwamen uit op 3,5 miljard dollar.

De retailomzet steeg met 6 procent met constante wisselkoers in de laatste drie maanden van het fiscale jaar. De resultaten waren vergelijkbaar met een jaar eerder, en werden gestuwd door dubbele cijfers in de wereldwijde e-commerce en de nieuwe winkelopeningen. De omzet voor retail kwam uit op 841 miljoen dollar, vergelijkbaar met de resultaten in 2014.

E-commerce en groothandel zorgen voor groei Ralph Lauren

De geconsolideerde vergelijkbare omzet steeg met 1 procent met constante wisselkoers gedurende het laatste kwartaal. De retailomzet voor het gehele jaar steeg met 6 procent op basis van constante valuta ten opzichte van vorig jaar, dankzij dubbelcijferige groei van e-commerce en nieuwe winkelopeningen. In het fiscale jaar 2015 steeg de geconsolideerde vergelijkbare omzet met 1 procent in constante valuta en met correcties werd er een daling van 1 procent gemeld.

De omzet uit licentieovereenkomsten waren in het laatste kwartaal 5 procent lager dan vorig jaar en kwamen uit op 37 miljoen dollar, mede als gevolg van de negatieve valuta-effecten en viering van de lancering van het Polo Red parfum. Voor het gehele fiscale jaar steeg de omzet uit licenties met 2 procent tot 169 miljoen dollar, dankzij hogere royalty's van de toegenomen verkoop van Ralph Lauren, Polo en Lauren producten wereldwijd.

Brutowinst Ralph Lauren stijgt met 2 procent in 2015

De brutowinst voor het vierde kwartaal bedroeg 1 miljard dollar, vergelijkbaar met de brutowinst in 2014. De brutomarge van 55,4 procent was 80 basispunten lager dan in de vergelijkbare periode vorig jaar, als gevolg van valuta-effecten en mix shift impacts. Voor het gehele boekjaar steeg de brutowinst met 2 procent tot 4,4 miljard dollar. De brutowinstmarge kwam uit op 57,5 procent; 40 basispunten lager dan vorig jaar.

In het laatste kwartaal van 2015 had Ralph Lauren 466 eigen winkels, bestaande uit 143 Ralph Lauren-winkels, 64 Club Monaco-winkels en 259 Polo factory stores. Daarnaast waren er ook 536 concessiewinkels wereldwijd. Internationale licentiepartners hadden 72 Ralph Lauren-winkels en 23 dedicated shops wereldwijd, evenals 119 Club Monaco-vestigingen en shops.

Voor 2016 verwacht Ralph Lauren Corporation een stijging van de netto-omzet met mid-single digits in constante valuta. Op basis van de huidige wisselkoersen zal vreemde valuta een negatieve invloed op de omzetgroei hebben, die geschat wordt op 450 basispunten. De operationele marge voor 2016 komt naar verwachting 180-230 basispunten lager uit dan dit jaar, wat toe te schrijven is aan de negatieve valuta-effecten.

Ralph Lauren