Het luxe modehuis Ralph Lauren kampt met een sterke dollar en minder koopkracht van consumenten. In het derde kwartaal daalde de nettowinst met 9,3 procent naar 215 miljoen dollar (189,5 miljoen euro), terwijl de vergelijkbare omzet met 2 procent zakte.

Ralph Lauren stelde derhalve de prognose voor het huidige kwartaal en voor boekjaar 2014-15 voor de tweede keer in korte tijd bij. Het bedrijf verwacht een jaaromzetgroei van ongeveer 4 procent. In oktober werd de prognose al bijgesteld van 6 tot 8 procent naar 5 tot 7 procent. Als gevolg daalde de Ralph Lauren koers met 12 procent.

De netto omzet steeg met 4,3 procent naar 1,99 miljard dollar (1,75 miljard euro). Analisten hadden een hogere omzet verwacht.

De omzet in internationale markten bleef sterk, maar het bedrijf kreeg te maken met minder koopkracht in de Verenigde Staten, waar vooral de outletfilialen het moesten ontgelden. De retailomzet steeg met 2 procent dankzij nieuwe winkelopeningen. Zonder deze openingen meegerekend was de retailomzet met 2 procent gedaald.

Ondertussen daalde de omzet uit groothandelsactiviteiten met 0,4 procent. Zonder koerswisselingen meegerekend was deze met 2 procent gestegen.

De groep, die merken als Ralph Lauren, Polo Ralph Lauren, Club Monaco en Chaps voert, telde vorig jaar maart ongeveer 11.450 verkooppunten, waarvan zo'n 5.000 in Europa en Azië.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN