(advertentie)
(advertentie)
Ralph Lauren boekt weer winst

Ralph Lauren's 'Way Forward' strategie boekt resultaat. Dat blijkt uit de cijfers over het eerste kwartaal die het bedrijf deze week bekend heeft gemaakt. Ondanks dat de omzet met 13 procent daalde naar 1,35 miljard dollar, zijn de rode cijfers die vorig jaar nog onder de streep stonden nu zwart gekleurd. Ralph Lauren heeft het nettoverlies van 22,3 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2016 omgekeerd naar een winst van 59,5 miljoen dit jaar.

De gedaalde omzet is deels het gevolg van het terugschroeven van de leveringen, maar ook de vergelijkbare retailomzet liep met 7 procent terug. Onderdeel van het Way Forward plan van Ralph Lauren is om de winkelvoorraden, vooral in kwakkelende warenhuizen, met éénderde terug te brengen en zo te voorkomen dat veel Ralph Lauren-producten op het uitverkooprek terecht komen. Het merk trekt zich daarnaast terug uit zo'n 25 procent van de Amerikaanse warenhuizen, zoals Macy's, Kohl's en Nordstrom. Ook het productaanbod voor aankomend najaar is ingekrompen. Het bedrijf focust op goedlopende items, in plaats van een zo breed mogelijke aanbod te brengen voor zoveel mogelijk mensen. Verder wil Ralph Lauren het traject van tekentafel naar winkel met drie maanden verkorten, van negen naar zes maanden. Dat laatste is een erfenis van oud-CEO Stefan Larsson, afkomstig van H&M, die eerder dit jaar vertrok na een medingsverschil met oprichter Ralph Lauren. Larsson is inmiddels opgevolgd door Patrice Louvet.

Het bedrijf verwacht dat de omzet in het tweede kwartaal opnieuw met 9 à 10 procent zal dalen. Ook in 2018 denkt het bedrijf nog dalingen te incasseren als gevolg van het herstructureringsplan. "Het is nog een lange weg met veel opstakels, maar we zijn overtuigd van de mogelijkheden die de toekomst ons biedt," zei Louvet in een verklaring. "Ralph en ik focussen op een verdere evolutie van het merk en consumentenbeleving zodat we weer groei gaan boeken en het label zijn vooraanstaande positie kan heroveren."

Foto: Ralph Lauren