In het eerste kwartaal van 2015 heeft Puma iets beter gepresteerd dan van tevoren werd verwacht. Het sportmerk boekte een omzetstijging van 4,4 procent, tot 821 miljoen euro. Zonder correcties kwam de stijging uit op 13,2 procent. De bruto winstmarge ging echter naar beneden als gevolg van de impact van buitenlandse valuta.

In een reactie op de resultaten en de strategie liet CEO Bjørn Gulden weten: "In Puma's eerste kwartaal groeide de omzet iets sterker dan verwacht, met een positieve impact van schoenen. We zullen onze strategie voortzetten om de snelste sportmerk in de wereld te zijn en zullen blijven investeren in productontwikkeling, marketing, retail en IT om de basis voor solide winstgevende groei in de toekomst te leggen. " Het bedrijf lanceerde de Puma Ignite hardloopschoen-technologie in februari.

De omzet in de EMEA-regio steeg met 0,2 procent met wisselkoerscorrecties. De Zuid-Europese landen zag een positieve ontwikkeling, terwijl Groot-Brittannië een daling zag als gevolg van een teruglopende lifestyle business. Het Midden-Oosten en Afrika laten in de meeste landen een solide prestatie zien. In Zuid-Amerika steef te omzet met 5,6 procent (met correcties) en ook in Noord-Amerika en Zuid-Amerika waren de resultaten positief. In de regio Azië/Pacific steeg de omzet met 10,9 procent. Door de toenemende vraag naar schoenen waren er sterke resultaten in China en India.

De schoenendivisie zag een omzetstijging van 7,8 procent, dankzij een grote vraag naar running, training & fitness-producten. De kledingtak steef met 5,7 procent, vooral hardloop-, training & fitness- en golfproducten deden het goed. Er was een omzetdaling van 4,6 procent bij accessoires, als gevolg van lage verkoop van sokken en bodywear op de Noord-Amerikaanse markt.

De detailhandel zag in het eerste kwartaal een omzetstijging van 7,3 procent met wisselkoerscorrecties. De verkoop in de detailhandel vertegenwoordigde 17,5 procent van de totale omzet, tegenover 17,1 procent vorig jaar. Door negatieve valuta-effecten daalde de brutowinstmarge van 48,5 procent naar 46,9 procent. De brutowinstmarge voor schoenen daalde tot 42,9 procent, terwijl kleding tot 50,7 procent daalde en accessoires gelijk bleven op een niveau van 49,6 procent. In absolute cijfers steeg de brutowinst met 9,3 procent, De geconsolideerde nettowinst daalde met 30,3 procent. Als gevolg daarvan daalde de winst per aandeel van 2,38 euro tot 1,66 euro in het eerste kwartaal.

In 2015 zal Puma blijven investeren in een sterke marketing en de positionering van het merk. Voor het volledige boekjaar verwacht het bedrijf een medium single-digit omzetstijging. Wel houdt het rekening met een daling van de brutowinstmarge van 100 tot 150 basispunten als gevolg van de valutaschommelingen.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN