• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Primark noteert 13 procent omzetstijging in 2015

Primark noteert 13 procent omzetstijging in 2015

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De Ierse retailer Primark heeft de omzet in het boekjaar 2015 met 13 procent zien toenemen. Een woordvoerder van de fast fashion gigant maakte eerder al bekend dat het bedrijf grotere filialen op duurdere locaties wil gaan openen, en dit vertrouwen in de toekomst wordt ondersteund door de positieve cijfers. Het bedrijf, dat onderdeel is van Associated British Foods, heeft de stijging voornamelijk te danken aan de 9 procent toename in winkelruimte.

5 procent winststijging voor Primark in 2015

In 2014 behaalde Primark nog een omzet van 4,95 miljard pond (6,94 miljard euro), maar het bedrijf heeft dit bedrag in 2015 zien stijgen tot 5,35 miljard pond (7,5 miljard pond). Wanneer rekening wordt gehouden met valutaschommelingen, komt de stijging neer op 8 procent. Daarnaast zag Primark ook de bedrijfswinst omhoog gaan. Een jaar geleden mocht het bedrijf 662 miljoen pond (928 miljoen euro) bijschrijven, en dit jaar was dat bedrag gestegen tot 673 miljoen pond (944 miljoen euro): een verschil van 5 procent tegen constante koersen. Gecorrigeerd voor de wisselkoersen bedraagt de stijging 2 procent. De omzet van het bedrijf is op gelijke basis met 1 procent omhoog gegaan dankzij de sterke verkoop in de winkels die in de afgelopen 18 maanden aan het imperium zijn toegevoegd. Hoewel het bedrijf aan het begin van het boekjaar nog last had van de warme herfst, kon het bedrijf in de winter juist profiteren van de feestdagen. In het voorjaar werd de verkoop enigszins geremd door opvallend koel weer, maar in het laatste kwartaal heeft het bedrijf hiervoor kunnen compenseren.

Frankrijk: meest succesvolle nieuwe markt

Hoewel Primark met 164 winkels nog steeds veruit het best is vertegenwoordigd in Groot-Brittannië doet het bedrijf het ook in andere landen erg goed. Met name in Frankrijk wordt veel verkocht: dat is volgens het bedrijf de meest succesvolle nieuwe markt waar Primark zich heeft gevestigd. Verder heeft het bedrijf bekendgemaakt dat het tevreden is over de behaalde resultaten in Spanje, Portugal, Ierland en Groot-Brittannië. Vooral in het vierde kwartaal liet de verkoop hier een positief beeld zien.

Primark heeft dit jaar 15 nieuwe winkels geopend

“Dit financiële jaar werd gekenmerkt door continue investeringen in bedrijfstakken waar mogelijkheden voor groei lagen en een sterke motivatie om efficiënter te werken en de kosten te verlagen,” stelde Charles Sinclair, voorzitter van het bestuur van Primark´s moederbedrijf. Volgens Sinclair heeft Associated British Foods in het afgelopen financiële jaar 613 miljoen pond (860 miljoen euro) geïnvesteerd in onder andere onroerend goed, en was meer dan de helft van dit bedrag bestemd voor de uitbreiding van Primark.

Een jaar geleden had Primark nog 278 winkels, en dit jaar zijn daar vijftien nieuwe vestigingen bijgekomen waardoor de teller nu op 293 staat. Daarnaast heeft het bedrijf enkele kleinere filialen gesloten om vervolgens de deuren te openen in een groter pand. Een mijlpaal beleefde het bedrijf op 10 september van dit jaar, toen de eerste winkel in de Verenigde Staten openging. Ook voor de aankomende jaren staan veel nieuwe winkelopeningen gepland, in onder andere de Verenigde Staten, Spanje en Frankrijk. Tot slot zal het bedrijf volgende zomer voor het eerst de Italiaanse markt betreden met een winkel in Milaan.

Foto´s: www.ouderwijsheid.nl en www.schuhkurier.de


Primark