Primark boekt 7 procent omzetgroei in eerste vier maanden 2016

Fast fashionketen Primark heeft in de periode van 2 september 2015 tot 2 januari 2016 de verkoopcijfers met 7 procent zien stijgen. Gecorrigeerd voor de invloed van de relatief zwakke euro, bedroeg de stijging 3 procent. Hiermee heeft het bedrijf een sterkere groei doorgemaakt dan moederbedrijf Associated British Foods, dat tegen constante wisselkoersen een groei van 3 procent heeft geboekt.

Met name in de eerste zeven weken van het financiële jaar 2016 waren Primark´s verkoopcijfers op vergelijkbare basis sterk gestegen ten opzichte van vorig jaar. Volgens Primark heeft dat te maken met het feit dat de herfst in het voorgaande jaar erg warm was, waardoor de verkoop achterbleef. In de negen weken die hierop volgden, was de verkoop juist gedaald ten opzichte van boekjaar 2015. De daling, die tot na de feestdagen doorzette, wijt de Ierse modeketen aan het relatief warme en natte weer.

Naast de omzet, maakte ook de totale winkeloppervlakte die Primark tot zijn beschikking heeft een stijging door. Op 2 januari 2016 had Primark 299 winkels met een totale oppervlakte van meer dan 1,06 miljoen vierkante meter: een toename van ruim 37.160 vierkante meter. Dit jaar wil Primark de winkeloppervlakte met ruim 130.000 vierkante meter uitbreiden, en staan onder andere winkelopeningen in Italië en de Verenigde Staten gepland. Ook spreekt Het Laatste Nieuws over geruchten dat de Ierse keten binnenkort zal neerstrijken op de Meir in Antwerpen. Primark zelf heeft daar geen reactie op gegeven. Tot slot zullen later dit jaar twee nieuwe magazijnen hun deuren openen in respectievelijk Northamptonshire en Roosendaal.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN