‘Patagonia is in 2025 volledig CO2-neutraal’

Hoewel ‘duurzaamheid’ nog niet zo lang een hypewoord is in de modeindustrie, streeft Patagonia al ruim twintig jaar een milieuvriendelijke bedrijfsvoering na. Patagonia-CEO Rose Marcario liet onlangs weten dat het outdoor kledingmerk een nieuwe norm heeft opgesteld, namelijk om in 2025 volledig CO2-neutraal te werk te gaan. Dat schrijven diverse media, waaronder Retail Dive.

Concreet hoopt Patagonia tegen die tijd een volledig duurzame productiecyclus te hebben. Zo zal het Amerikaanse bedrijf gebruik gaan maken van zonne-energie en voldoen aan strenge standaarden wat betreft materiaal- en grondstoffengebruik. Tijdens het jaarlijkse evenement ‘America's National Retail Federation's annual Big Show & Expo’ vertelde Marcario dat de leveranciers van het modelabel positief reageerden op deze nieuwe norm.

Reden voor het aanpassen van de standaarden is volgens Marcario de huidige stand van het klimaat. “De klimaatcrisis. Het is geen voorspelling meer, het is al gaande,” aldus de CEO, schrijft Retail Dive, toegevend dat Patagonia zelf ook deel uitmaakt van het probleem. “We maken producten op basis van fossiele brandstoffen, in fabrieken die water en andere bronnen benodigen, afval creëren en koolstof uitstoten. We verzenden onze producten wereldwijd in dozen en plastic zakken. We verbruiken elektriciteit in onze kantoren, distributiecentra en winkels, waarvan slechts een deel zuinig. En als individuen consumeren we producten in allerlei soorten en maten, waarschijnlijk meer dan we nodig hebben,” aldus Marcario.

Patagonia heeft sinds 1985 1 procent van de totale omzet besteed aan het behoud en herstel van de natuurlijke omgeving. In 1994 nam het merk de beslissing om zich te verzetten tegen katoen dat chemicaliën benodigt en over te schakelen op biologisch geteeld katoen. Patagonia werd in 1973 opgericht in Californië, VS.

Beeld: Patagonia

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN