• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Opnieuw winstdaling voor Fast Retailing, Uniqlo wijzigt strategie

Opnieuw winstdaling voor Fast Retailing, Uniqlo wijzigt strategie

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

In de eerste negen maanden van het huidige fiscale jaar noteerde Fast Retailing, het Japanse moederbedrijf van Uniqlo, opnieuw een winstdaling. Ondanks verbeterde derde kwartaalcijfers, zag het modeconcern de nettowinst afgelopen periode met 46 procent naar 71 miljard yen (617 miljoen euro) kelderen. Fast Retailing heeft daarop de winstverwachtingen voor de derde keer dit jaar drastisch verlaagd, zo meldt de Financial Times.

Fast Retailing verwacht nu aan het einde van dit boekjaar in augustus een nettowinst van 45 miljard yen (381 miljoen euro), 25 procent minder dan de verwachting van 60 miljard yen (509 miljoen euro) in april en 59 procent minder dan de prognose die vorig jaar werd gesteld. Volgens het bedrijf zijn de tegenvallende resultaten te wijten aan de recente stijging van 12 procent van de yen ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Daardoor moest het modeconcern de prognose voor wisselkoersverliezen bijstellen van 17,5 miljard yen (148 miljoen euro) in april naar 37 miljard yen (313 miljoen euro) nu.

Winstdaling voor Fast Retailing ondanks goede omzet in derde kwartaal

Toen Fast Retailing afgelopen april al in de verwachtingen sneed, gaf oprichter en CEO Tadashi Yanai toe dat de stap om de prijzen te verhogen te voorbarig was geweest. De retailer verlaagde de prijzen weer, waardoor consumenten werden aangemoedigd om meer uit te geven bij Uniqlo. Dat resulteerde in een omzetstijging van 6 procent in het afgelopen derde kwartaal. “Prestaties bij zowel Uniqlo Japan als Uniqlo International begonnen zich afgelopen drie maanden te herstellen, beiden met stijgingen in winst en omzet,” aldus het bedrijf in een verklaring.

In het derde kwartaal stegen tevens de uitgaven van Japanse consumenten met 9,4 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, terwijl het aantal klanten daalde met 6,1 procent. De omzet uit Japanse winkels steeg die periode met 2,8 procent, ten opzichte van de daling van 1,9 procent in het tweede kwartaal van het huidige boekjaar. De omzet uit buitenlandse activiteiten groeide met 10,6 procent naar 523,8 miljard yen (4,4 miljard euro) als gevolg van de uitbreiding van het retailnetwerk.

Uniqlo wijzigt strategie en zet in op e-commerce en internationale markten

Door de tegenvallende resultaten past Yanai de strategie van Uniqlo aan en zet hij sterker in op de omzet uit e-commerce, om zo te kunnen concurreren met grote internationale rivalen als het Spaanse Inditex, H&M en Gap. In het afgelopen derde kwartaal rapporteerde Fast Retailing een omzetstijging van 4,1 procent uit online activiteiten bij Uniqlo, volgens het bedrijf goed voor slechts 5,5 procent van de totale omzet.

”De gewoonten van de klant en de manier waarop zij kleding kopen is aan het veranderen,” zegt Hiroshi Taki, CEO van Uniqlo US. “Vandaag de dag kopen ze vaker via de app en de computer. We moeten ons als bedrijf dus bewustzijn dat we moeten meegaan met de technologie.” Fast Retailing wil in aanvulling op de sterkere focus op online activiteiten distributiecentra openen in Japan, China, Europa en Noord-Amerika. Ook is Uniqlo-CEO Yanai van plan de productlevering te versnellen, voorraadtekorten te verminderen en te snijden in operationele kosten. “Momenteel hebben we als doel om op middellange termijn de e-commerce uit te breiden tot 30 procent van de totale omzet van Uniqlo,” aldus Yanai.

Naast een sterkere concentratie op e-commerce, gaat Fast Retailing zich ook beter vestigen op de internationale markten. Momenteel heeft Uniqlo 1.700 winkels in 17 verschillende landen wereldwijd. In een jaar tijd opende het modebedrijf 174 nieuwe winkels. Ook komend najaar opent het concern meerdere nieuwe vestigingen van Uniqlo, waarvan drie in Frankrijk.

Beeld: Uniqlo Facebook

Fast Retailing
Uniqlo