Zalando zet verder in op duurzaamheid, zo bleek tijdens de persconferentie in Berlijn. Het platform kondigde aan CO2-neutraal te gaan opereren en blijkt ook de merken en leveranciers voor de webshop aan strengere eisen te gaan houden.

“Als commercieel succesvolle merken niet voldoen aan onze minimum sociale voorwaarden en we besluiten deze partnerschappen te beëindigen, kan dit een economische impact hebben op onze winstgevendheid,” aldus CEO Rubin Ritter tijdens het evenement. “Vanwege de dingen die we belangrijk vinden - zoals koolstof, plastic, sociale standaarden en productie, zijn we bereid om een compromis op de korte termijn te sluiten omdat we geloven dat deze maatregelen nodig zijn om het bedrijf naar een ander niveau te tillen.” Ritter voegt daarbij toe dat duurzaamheid een onderdeel moet zijn van Zalando omdat het bedrijf anders wellicht in de problemen komen omdat klanten ergens anders kunnen winkelen.

In het financiële jaar 2023/2024 komt het gross merchandise volume rond de 20 miljard euro uit waarvan producten die als duurzaam gezien worden zo’n 4 miljard euro opmaken. Zalando is van plan om bij merken te meten of zij aan de minimum duurzaamheids voorwaarden voldoen door middel van een speciale tool. Deze tool wordt ontwikkeld door de Sustainable Apparel Coalition gebaseerd op de Higgs-Index. “Het is op dit moment nog niet klaar, maar zal volgend jaar gelanceerd worden als een B2B tool waarop merk partners worden beoordeeld,” aldus Katy Heiny, het nieuwe hoofd van duurzaamheid bij Zalando tegen een redacteur van FashionUnited DE.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN