• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Omzet Zalando groeit met ruim een derde in 2015

Omzet Zalando groeit met ruim een derde in 2015

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De Duitse modeketen Zalando heeft een goed jaar achter de rug. De omzet van de Zalando Group steeg in 2015 met 33,6 procent naar 2,96 miljard euro, ruim boven de middellange termijndoelstelling van 20 tot 25 procent. Dat heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt.

Zalando heeft de verwachtingen voor het komende fiscale jaar bijgesteld en voorziet nu een omzetgroei van tegen de 25 procent. De moderetailer geeft aan zich te blijven concentreren op het klantenaanbod om de omzetgroei door te kunnen zetten. Voor 2016 verwacht Zalando een EBIT-marge van 3,0 tot 4,5 procent.

“Onze marktpositie is nu sterker dan ooit,” zegt Ruben Ritter, lid van de raad van bestuur van Zalando, in reactie op de jaarcijfers. “En we hebben nog nooit te maken gekregen met zo veel grote kansen. We willen in de nabije toekomst nog meer klanten prikkelen en een groter marktaandeel krijgen. Dat is volgens ons de beste manier om op lange termijn waarde te creëren,” vult Ritter aan.

Zalando ziet jaaromzet met ruim een derde stijgen

De omzet in het DACH-segment - Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk - steeg met 28 procent naar 1,58 miljard euro. De omzet in de rest van Europa groeide met 40,5 procent naar 1,21 miljard euro. Ondanks grote investeringen behaalde de retailer een EBIT van 107,5 miljoen euro. Dat komt neer op een aangepast EBIT-marge van 3,6 procent, een lichte daling ten opzichte van vorig jaar. De aangepaste EBIT-marge in de DACH-regio kwam uit op 6,4 procent, terwijl het in de rest van Europa -0.3 procent bedroeg. Aan het einde van 2015 had Zalando ongeveer 10.000 werknemers.

Zalando sloot het fiscale jaar goed af met een omzetgroei van 30,5 procent naar 868,5 miljoen euro in het vierde kwartaal. De omzet in het DACH-segment steeg met 24 procent naar 450,7 miljoen euro, terwijl de omzet in de rest van Europa uitkwam op 360,5 miljoen euro, een groei van 35,8 procent. Zalando behaalde in het vierde kwartaal een EBIT van 71,8 miljoen euro, wat neerkomt op een aangepaste EBIT-marge van 8,3 procent.

Als gevolg van een versterkte merkwaarde van Zalando steeg het aantal actieve klanten met 22 procent naar bijna 18 miljoen in totaal. Daarnaast was het gemiddelde aantal aankopen per actieve klant hoger dan ooit.

Het verkeer via mobiele apparaten bedraagt 60 procent in 2015

Dat Zalando zich afgelopen jaar sterk concentreerde op mobiele ontwikkeling, is in 2015 goed terug te zien. Het verkeer via mobiele apparaten bedroeg 60 procent van het totale internetverkeer. Vorig jaar was dat nog 48 procent. Het aantal downloads van de Zalando-applicatie verdubbelde afgelopen jaar bovendien tot ongeveer 16 miljoen.

Daarnaast boekte Zalando in 2015 een flinke vooruitgang met de platformstrategie. Het bedrijf lanceerde nieuwe platforms, waaronder Zalon, een curated shopping platform en Zalando Media Services, een digitale reclameserice. Ook de overnames van Metrigo en Nugg.ad en het kopen van aandelen van Anatwine droegen bij aan de ontwikkeling van het platform.

Foto's: Zalando, Forbes


Zalando