• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Omzet Ted Baker stijgt met 24,5 procent en uitbreidingen zijn op komst

Omzet Ted Baker stijgt met 24,5 procent en uitbreidingen zijn op komst

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Ted Baker zag de omzet met 24,5 procent stijgen tot 226,8 miljoen pond (306,3 miljoen euro) in de eerste 28 weken, eindigend op 15 augustus. De samengestelde brutomarge daalde met van 58,5 procent vorig jaar naar 57,6 procent dit jaar. De daling was deels te wijzen aan een wijziging in balans tussen groot- en detailhandel, en een daling van de groothandelsmarge als gevolg van een hoger aandeel van verkoop aan de licentiewinkels.

Oprichter en CEO Ray Kelvin CBE laat weten: "De sterke prestaties op alle kanalen en in alle gebieden zijn het bewijs van de groeiende kracht van Ted Baker als een wereldwijd en toonaangevend lifestyle merk. Door de passie van ons team, gesteund door aan de voortdurende en zorgvuldige investeringen in het merk, blijven we klanten aan te trekken, zowel in het Verenigd Koninkrijk en in het buitenland."

De winst voor belastingen en bijzondere posten steeg met 23,4 procent tot 17,8 miljoen pond (24 miljoen euro). De winst voor belastingen steeg met 14,6 procent tot 17,8 miljoen pond (24 miljoen euro). De aangepaste winst per aandeel zonder bijzondere posten steeg met 23,1 procent en de winst per aandeel steeg met 14,2 procent.

De detailhandelsomzet steeg met 20,1 procent en 19,4 procent in constante valuta. De e-commerce zag een omzetstijging van 63,6 procent. Daarnaast werd de Canadese website in november 2014 gelanceerd en de Australisch site ging in juni 2015 online, wat ook voor bemoedigende prestaties zorgde, aldus Ted Baker. De retailbrutomarge bleef constant op 64 procent, ondanks toename van de outlet sales als onderdeel van de totale omzet.

De omzet in groothandel was 39,1 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. In constante valuta kwam de stijging uit op 36,2 procent, als gevolg van sterke prestaties in het Verenigd Koninkrijk en Noord-Amerikaanse bedrijven. De omzet uit licenties steeg met 16,7 procent, waarbij vooral kinderkleding, brillen, schoenen en suiting goede resultaten boekten.

De Ted Baker Womenswear presteerde goed met een omzetstijging van 22,5 procent. Ook Ted Baker Menswear leverde een goede prestatie met een omzetstijging van 27,4 procent.

Detailhandelsomzet in het Verenigd Koninkrijk en Europa steeg met 14,7 procent (17 procent in constante valuta). De prestaties waren te danken aan de Britse markt en het vasteland Europa, waar het merk bleef uitbreiden. Gedurende de periode opende het modemerk onder andere concessies met premium department stores in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Nederland. Op 15 augustus 2015 had Ted Baker 37 eigen winkels, 3 partner stores, 218 concessies en 12 verkooppunten. De omzet uit e-commerce steeg met 56,3 procent en de omzet van de groothandel steeg met 28 procent in het Verenigd Koninkrijk.

De retail- en groothandelkanalen in Noord-Amerika deden het goed. De omzet in de detailhandel steeg met 37,4 procent en met 27,3 procent in constante valuta. In de 28 weken tot 15 augustus werd de markt in Canada verder uitgebreid met een nieuwe winkel in Vancouver en nieuwe concessies in een toonaangevend warenhuis in de Verenigde Staten. Ted Baker heeft nu 21 eigen winkels, 51 concessies en 6 outlets in Noord-Amerika. De e-commerce steeg met maar liefst 140,9 procent en 119,8 procent in constante valuta. De omzet van de groothandel in Noord-Amerika steeg met 94,7 procent en 79,3 procent met correcties.

In Azië steeg de detailhandelomzet met 31 procent en 24,2 procent in constante valuta. In de afgelopen 28 weken opende Ted Baker de eerste winkel in Hongkong, de eerste vestiging in Zuid-Korea en een concessie in China. Op 15 augustus 2015 had Ted Baker 8 winkels in Azië, 18 partner stores, 8 concessies en 3 outletwinkels. In Midden-Oosten hebben licentiepartners een winkel geopend in zowel Azerbeidzjan, Dubai als Qatar, tevens werden er twee winkels geopend in Saoedi-Arabië en werd er één winkel gesloten in Dubai. In Azië openden twee partner stores hun deuren in Taiwan en Singapore. In totaal had Ted Baker op 15 augustus 2015 23 partnerwinkels en 7 eigen winkels in Azië/Pacific.

Ted Baker zei dat de verkoop in augustus negatief werd beïnvloed door een aantal externe factoren, maar dat de handel in september grotendeels in lijn is met de verwachtingen. Zo heeft het merk onlangs een winkel geopend in Amsterdam en zijn er concessies geopend in Ierland en Spanje. Verder is het merk van plan om een eerste outletwinkel in Barcelona te openen en om meer concessies te lanceren in Frankrijk, Duitsland, Nederland en Spanje later dit jaar. In Noord-Amerika wordt de uitbreiding voorgezet met de openingen van twee winkels in Californië en een winkel in Toronto. Het bedrijf heeft tevens plannen om nog meer winkels te openen; een winkel op Hawaii, een winkel in Malibu en twee winkels in Los Angeles, twee nieuwe winkels in Florida en ook nog nieuwe concessies op Hawaï.

Dankzij de sterke prestaties in de groothandel in de eerste helft van het jaar, waarbij werd geprofiteerd van het veranderende koopgedrag in Noord-Amerika, wordt er een groei van 25 procent in de groothandel verwacht voor het gehele boekjaar. Er staan voor de rest van het jaar winkelopeningen gepland in Dubai, Saudi-Arabië, Singapore en Taiwan. Daarnaast wordt de eerste concessie gelanceerd in Mexico en worden er twee outletwinkels geopend in Australië.

Ted Baker