• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Omzet stijgt maar winst daalt bij Supergroup

Omzet stijgt maar winst daalt bij Supergroup

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

In het eerste halfjaar heeft Supergroup de totale omzet met 8,4 procent zien stijgen, ten opzichte van vorig jaar. De omzet bedroeg 208,2 miljoen pond (262,2 miljoen euro). De brutowinst steeg met 12,5 procent en de brutomarges waren 59 procent, een stijging van 220 basispunten. De verbeteringen zijn te danken aan de retail, groothandelmarges en de ‘groeiende mix van het internationale bedrijfsleven’, zegt het moederbedrijf van Superdry bij de publicatie van de halfjaarcijfers.

Toch zijn er minder rooskleurige aspecten te melden; door de toenemende kosten daalde de onderliggende operationale winst met 31,6 procent en de operationele winstmarge daalde met 5,8 procent tot 340 basispunten. Het gerapporteerde bedrijfsresultaat steeg met 73,2 procent in vergelijking met vorig jaar. De detailhandel zag de omzet met 12,5 procent stijgen, bij een gelijkblijvend aantal winkels daalde de omzet met 4,1 procent. Vorig jaar steeg de omzet nog met 8,1 procent. Online gaat het beter, daar boekte de Supergroup een stijging van 15,9 procent. De groothandel zag de winst met 2 procent toenemen.

CEO Euan Sutherland laat in een persbericht weten: “Supergroup is een spannende onderneming met een sterk merk en significante groeimogelijkheden, dat gedurende deze periode veel last heeft gehad van externe factoren. Ik heb vast gesteld dat we bepaalde delen van onze operaties kunnen verbeteren. Ik evalueer ieder aspect van het bedrijf, met inbegrip van de uitvoering van onze strategie, kostenbeheersing en allocatie van het kapitaal, en ik zal in het voorjaar de conclusies melden. We zijn goed voorbereid op het belangrijkste hoogseizoen en we blijven op koers om onze winst met begeleiding te leveren.” Supergroup verwacht een jaarwinst van 60 tot 65 miljoen pond te halen.

In totaal zijn er in het eerste half jaar 12 nieuwe winkels bijgekomen. De internationale expansie heeft zich doorgezet en inmiddels is de winkelruimte op het Europese vasteland met 42 procent gegroeid, inclusief de flagshipstore in München. Eind oktober had de Supergroup 549 Superdry-winkels en concessies verspreid over 47 landen.

Superdry
SuperGroup