• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Omzet Hermès daalt minder hard dan gedacht in eerste negen maanden

Omzet Hermès daalt minder hard dan gedacht in eerste negen maanden

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De omzet van Hermès steeg in de eerste 9 maanden van dit jaar met 19 procent naar 3,4 miljard euro. Met constante wisselkoersen was de stijging 8,5 procent. Het derde kwartaal liet een solide stijging zien van 8 procent met correcties en 15 procent bij huidige wisselkoersen.

In de eerste 9 maanden, eindigend aan het eind van september, stonden bijna alle markten in de plus. Japan zag de omzet met 19 procent stijgen tot 422 miljoen euro, tegenover 341 miljoen euro vorig jaar. De regio Azië zonder Japan boekte een omzetstijging van 5 procent en kwam uit op een omzet van 1,22 miljard euro tegenover 999 miljoen euro in 2014. Dat was opmerkelijk gezien de moeilijke omstandigheden in Hongkong, Macao en China. De resultaten waren mede te danken aan de opening van Maison Hermès in Shanghai in september 2014. Amerika zag de omzet van 481 miljoen euro stijgen naar 609 miljoen euro, wat neerkomt op 7 procent, ondanks een onstabiele markt. Europa deed het ook goed met een omzet van 632 miljoen euro, en boekte een stijging van 10 procent. Vorig jaar was de omzet nog 559 miljoen euro. Frankrijk wordt gezien als losse regio en boekte een omzet van 499 miljoen euro tegenover 461 euro vorig jaar. Dat komt neer op een stijging van 8 procent.

In het derde kwartaal boekte Hermès een omzet van 1,1 miljard euro. Vorig jaar was dat nog 991 miljoen euro, en dus steeg de omzet met bijna 8 procent. De omzet in Japan steeg van 120 miljoen euro naar 143 miljoen euro, oftewel een stijging van 16 procent met wisselkoerscorrecties. Regio Azië/Pacific zag de omzet met 1,5 procent stijgen, van 337 miljoen euro naar 384 miljoen euro. De Amerikaanse markt zag de omzet stijgen van 174 miljoen euro naar 205 miljoen euro, wat neerkomt op 2 procent. Europa boekte een grote omzetstijging van 17,6 procent, waarbij de omzet steeg van 188 miljoen euro naar 225 miljoen euro. Ook Frankrijk had een goed derde kwartaal, met een omzet van 171 miljoen euro. Ten opzichte van 2014 steeg de omzet met 11,5 procent.

In de categorie ready to wear en modeaccessoires steeg de omzet in de eerste 9 maanden van 676 miljoen euro naar 816 miljoen euro in de eerste 9 maanden. Daarmee stijgt de omzet met 9 procent. De zijde- en textieldivisie zag de omzet stijgen van 319 miljoen euro naar 359 miljoen euro; een stijging van 3 procent ten opzichte van vorig jaar. De parfumdivisie boekte een stijging van 6 procent. De omzet voor de eerste 3 kwartalen kwam uit op 184 miljoen euro tegenover 172 miljoen euro vorig jaar. Ook werden er meer leerproducten en zadels verkocht; de omzet steeg van 1,3 miljard euro naar 1,6 miljard euro, wat neerkomt op 12 procent. Dat was te danken aan een verhoogde productiecapaciteit in Isère en Charente. De horlogedivisie was de enige categorie waar de omzet daalde, 2,4 procent met wisselkoerscorrecties. De resultaten waren echter wel beter dan vorig jaar; 104 miljoen euro in 2014 tegenover 112 miljoen euro dit jaar. Het is te wijten aan de slechte Chinese markt, aldus Hermès.

In het derde kwartaal van 2015 steeg de omzet in de ready to wear en modeaccessoiresdivisie met 12 procent met wisselkoerscorrecties. De omzet steeg van 235 miljoen euro vorig jaar naar 282 miljoen euro dit jaar. De zijde- en textieldivisie zag de omzet stijgen van 103 miljoen euro naar 108 miljoen euro, wat neerkomt op een omzetdaling van 0,5 procent met wisselkoerscorrecties. Zonder correcties was er een omzetstijging van 5,5 procent. De parfumafdeling boekte een omzetstijging van 10,7 procent, waarbij de omzet van 57 miljoen euro steeg naar 64 miljoen euro. De horlogedivisie boekte een omzetdaling van 5,3 procent met wisselkoerscorrecties, maar zonder correcties kwam de omzet uit op 2,6 procent in de plus. Ten opzichte van 2014 steeg de omzet van 36 miljoen euro naar 37 miljoen euro. De leerproducten en zadeldivisie had een goed kwartaal en zag de omzet van 454 miljoen euro naar 533 miljoen euro stijgen, wat neerkomt op een omzetstijging van 8,6 procent.

Volgens Hermès waren de valutaschommelingen in de eerste 9 maanden gunstig, wat neerkwam op een positieve impact van 298 miljoen euro op de totale omzet. Daarnaast heeft Hermès ook 8.896 aandelen ingewisseld voor 2,9 miljoen euro.

Hoewel de globale markt onzeker is, blijft het modehuis vasthouden aan de doelstelling op middellange termijn voor 2015. De omzetgroei tegen constante wisselkoersen zal naar verwachting uitkomen op 8 procent. Maar voor het gehele jaar zal de winst wel lager zijn dan in 2014, namelijk 31,5 procent, als gevolg van de valutaschommelingen.

Hermès